  • 1. Data: 2005-12-19 11:43:56
    Temat: Art. 135 KW - komentarz???
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    odmawia sprzedaży takiego towaru,

    podlega karze grzywny.

    Czy ktos moze przeslac mo komentarz do w/w art. . Głownie chodzi mi o
    pojecie "bez uzasadnionej przyczyny".
    Przeciwko znajomej pracujacej w sklepie zostal skierowany wniosek o ukarania
    z art. j.w. Odmowila sprzedazy towaru osobie, ktora bardzo niegrzecznie sie
    wobec niej zachowywala a pare dni wczesniej zostala przylapana na kradziezy.
    Szczegolow nie znam ale ponoc policjany spisujacy protokol stwierdzil
    /czytajac jakies "ichniejsze" wytyczne/, ze aroganckie zachowanie nie jest
    "uzasadniona przyczyna".

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 2. Data: 2005-12-19 14:44:44
    Temat: Re: Art. 135 KW - komentarz???
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Lookasik" <l...@p...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Szczegółów nie znam ale ponoć policjant
    > spisujący protokół stwierdził /czytając jakieś "ichniejsze"
    wytyczne/,
    > ze aroganckie zachowanie nie jest "uzasadniona przyczyna".

    Bo nie jest. Z uzasadnionych powodów przychodzących mi do głowy, to
    bym wymienił:

    1) Zakaz ustawowy (alkohol, papierosy, petardy dzieciom).
    2) Brak pieniędzy na zapłatę przez klienta.
    3) Brak możliwości zarejestrowania sprzedaży w kasie fiskalnej.
    4) Nagła niedyspozycja sprzedawcy (załóżmy, jak zemdleje, to można
    zrozumieć, że nie może sprzedać).
    5) Jakaś awaria w sklepie (brak prądu przykładowo).

    Z trochę naciąganych, ale załóżmy dopuszczalnych moim zdaniem:

    1) Brak możliwości wydania reszty.
    2) Niemożność realizacji bezgotówkowej transakcji kartą.
    3) Sprzedaż jakiegoś niebezpiecznego przedmiotu osobie, co do której
    sprzedawca przypuszcza, ze może sobie nią zrobić krzywdę, choć przepis
    prawa tego nie zabrania - na przykład debilowi nie sprzedał bym
    petardy, choć przepis tego nie zabrania.

    Natomiast jeśli klient wszczyna awanturę, to się wzywa policję.
    Wówczas albo klient ucieka przed jej przybyciem, albo jest karany za
    naruszenie porządku publicznego. Co nie zmienia faktu, że nawet jak
    zostanie ukarany, to towar sprzedać mu należy.

  • 3. Data: 2005-12-19 18:58:52
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > 1) Brak możliwości wydania reszty.

    to nie jest uzasadniona przyczyna. Mozliwosc wydania reszty spoczywa na
    sprzedawcy.

    > 2) Niemożność realizacji bezgotówkowej transakcji kartą.

    Wtedy nalezy wywiesic informacje przed wejsciem do sklepu.
    Chyba ze awaria rzeczywiscie nastapila nagle

> [...]
    > prawa tego nie zabrania - na przykład debilowi nie sprzedał bym
    > petardy, choć przepis tego nie zabrania.

    Tez naciagane. Jesli klient jest pelnoletni to nie mamy prawa odmowic mu
    sprzedazy. A co np jesli chce kupic noz??

    Jacek

  • 4. Data: 2005-12-19 19:03:14
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > to nie jest uzasadniona przyczyna. Mozliwosc wydania reszty spoczywa na
    > sprzedawcy.

    Bo? Sprzedawca ma przyjąć cenę, a nie zgadzać się na swoje wzbogacenie,
    które będzie musiał zwrócić.

    KG

  • 5. Data: 2005-12-20 11:54:24
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > Bo? Sprzedawca ma przyjąć cenę, a nie zgadzać się na swoje wzbogacenie,
    > które będzie musiał zwrócić.

    to niech idzie i rozmienia kase - mnie, czyli klienta to nie interesuje, i
    odmowa sprzedazy bo nie mam wydac reszty podpada juz pod wykroczenie

    Jacek

  • 6. Data: 2005-12-20 13:39:41
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > to niech idzie i rozmienia kase - mnie, czyli klienta to nie interesuje,

    Wskażesz przepis, który go do tego obliguje?
    Obowiązkiem kupującego jest uiścić cenę a nie cokolwiek ponad cenę, a
    obowiązkiem sprzedawcy przyjąć cenę (a nie cokolwiek ponad nią).

    > i odmowa sprzedazy bo nie mam wydac reszty podpada juz pod wykroczenie

    Podziwiam Twoje przekonanie. Ale uzasadnienia nie widzę.

    KG

  • 7. Data: 2005-12-20 14:19:52
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    > Wskażesz przepis, który go do tego obliguje?

    wskaz przepis ktory pozwala sprzedawcy odmowic mi sprzedazy tylko dlatego ze
    nie mam odliczonej kwoty

    > Obowiązkiem kupującego jest uiścić cenę a nie cokolwiek ponad cenę, a

    no to uiszczam cene, place banknotem uzywanym w Polsce. Bankot czy moneta
    musi miec nominal taki sam lub wyzszy niz cena za jaka kupuje

    > obowiązkiem sprzedawcy przyjąć cenę (a nie cokolwiek ponad nią).

    I tu sam doszedles do sedna sprawy. Obowiazkiem sprzedawcy jest przyjac
    cene, on niczego ponad nia nie przyjmuje - mialoby to miejsce gdyby cos
    kosztowalo np 2,5 a on za to zadal 3 zl

    Jacek

  • 8. Data: 2005-12-20 14:30:17
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > wskaz przepis ktory pozwala sprzedawcy odmowic mi sprzedazy tylko
    > dlatego ze nie mam odliczonej kwoty

    Zasada swobody umów, która jest ograniczona tylko w wąskim zakresie
    przez art.135 kw. Zasada swobody umów, to również swoboda zawarcia umowy
    i wyboru kontrahenta. A nawet jeśli sprzedawca złożył ofertę poprzez
    wystawienie towaru na widok publiczny z ceną i kupujący tylko ją
    przyjął, to sprzedawca może na podstawie art.488§2 kc wstrzymać się z
    wydaniem towaru do chwili gdy zaoferujesz spełnienie świadczenia
    wzajemnego. A Twoim świadczeniem jest zapłata ceny, a nie zapłata
    jakiejś kwoty równej lub większej cenie.

    > no to uiszczam cene, place banknotem uzywanym w Polsce. Bankot czy
    > moneta musi miec nominal taki sam lub wyzszy niz cena za jaka kupuje

    A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Wskaż przepis nakazujący
    sprzedawcy przyjęcie zapłaty w kwocie wyższej niż cena.

    > I tu sam doszedles do sedna sprawy. Obowiazkiem sprzedawcy jest przyjac
    > cene, on niczego ponad nia nie przyjmuje - mialoby to miejsce gdyby cos
    > kosztowalo np 2,5 a on za to zadal 3 zl

    Przyjmuje. Jeśli płacisz coś większym banknotem, to nie uiszczasz ceny
    tylko dokonujesz innej płatności.

    KG

  • 9. Data: 2005-12-20 15:42:04
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

> [...]
    > towaru do chwili gdy zaoferujesz spełnienie świadczenia wzajemnego. A
    > Twoim świadczeniem jest zapłata ceny, a nie zapłata jakiejś kwoty równej

    Bylo juz wielokrotnie na grupie.
    Nie ma czegos takiego jak wybor kontrahenta. Wystawiajac oferte na widok
    publiczny, oferujemy ja kazdemu kto wyrazi chec jej kupna. Czyli de facto
    wystawiajac towar mowisz do mnie "zapraszam do kupna"/"zapraszam sie do
    zapoznania z oferta i kupna" - swoboda zawierania umow owszem wystepuje -
    nic nie stoi na przeszkodzie aby sprzedawca sprzedawany towar schowal pod
    lade i proponowal go tylko temu kto mu sie podoba.

    Poza tym, wchodzac do sklepu wchodze zapoznac sie z oferta ktora sprzedawca
    do mnie kieruje - biorac towar z polki/proszac sprzedawce o ten towar w
    sklepie ja ta oferte przyjmuje i sprzedawca nie ma juz prawa odmowic mi
    sprzedazy - poza tym towar wziety z polki sklepowej de facto staje sie juz
    moja wlasnoscia i ja tylko za niego mam uiscic oplate w takiej formie w
    jakies sprzedawca moze ja przyjac - i nawet karta platnicza jest
    elektronicznym srodkiem platnosci dopuszczonym w Polsce i podlega takiemu
    samemu prawu jak pieniazki.

    > Przyjmuje. Jeśli płacisz coś większym banknotem, to nie uiszczasz ceny
    > tylko dokonujesz innej płatności.

    Czyli jakiej platnosci dokonuje??

    Jacek

  • 10. Data: 2005-12-20 16:21:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "kam" <#k...@w...pl#> napisał w wiadomości
    > wskaż przepis który pozwala sprzedawcy odmówić mi sprzedaży tylko
    > dlatego ze nie mam odliczonej kwoty

    Nie, ale wskaż przepis, który zobowiązuje sprzedawcę do wydania
    reszty! To będzie dopiero wyzwanie :-)

    > no to uiszczam cenę, place banknotem używanym w Polsce. Banknot czy
    moneta
    > musi mieć nominał taki sam lub wyższy niż cena za jaka kupuje

    No i sprzedawca Ci wypłaci resztę za tydzień.

    > I tu sam doszedłeś do sedna sprawy. Obowiązkiem sprzedawcy jest
    przyjąć
    > cenę, on niczego ponad nią nie przyjmuje - miałoby to miejsce gdyby
    cos
    > kosztowało np. 2,5 a on za to zadął 3 zł

    Uważam, ze masz rację. co do zasady sprzedawca ma obowiązek wydać
    rzecz i przyjąć również wyższą kwotę. Ale nie ma obowiązku
    niezwłocznego wydania reszty. W praktyce z kolei ten co płaci nie jest
    zainteresowany przychodzeniem po resztę później, ale co do zasady może
    to zrobić.