    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Art. 135 KW - komentarz???
    Date: Mon, 19 Dec 2005 15:44:44 +0100

    Użytkownik "Lookasik" <l...@p...o2.pl> napisał w wiadomości
    news:do66e1$c1e$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Szczegółów nie znam ale ponoć policjant
    > spisujący protokół stwierdził /czytając jakieś "ichniejsze"
    wytyczne/,
    > ze aroganckie zachowanie nie jest "uzasadniona przyczyna".

    Bo nie jest. Z uzasadnionych powodów przychodzących mi do głowy, to
    bym wymienił:

    1) Zakaz ustawowy (alkohol, papierosy, petardy dzieciom).
    2) Brak pieniędzy na zapłatę przez klienta.
    3) Brak możliwości zarejestrowania sprzedaży w kasie fiskalnej.
    4) Nagła niedyspozycja sprzedawcy (załóżmy, jak zemdleje, to można
    zrozumieć, że nie może sprzedać).
    5) Jakaś awaria w sklepie (brak prądu przykładowo).

    Z trochę naciąganych, ale załóżmy dopuszczalnych moim zdaniem:

    1) Brak możliwości wydania reszty.
    2) Niemożność realizacji bezgotówkowej transakcji kartą.
    3) Sprzedaż jakiegoś niebezpiecznego przedmiotu osobie, co do której
    sprzedawca przypuszcza, ze może sobie nią zrobić krzywdę, choć przepis
    prawa tego nie zabrania - na przykład debilowi nie sprzedał bym
    petardy, choć przepis tego nie zabrania.

    Natomiast jeśli klient wszczyna awanturę, to się wzywa policję.
    Wówczas albo klient ucieka przed jej przybyciem, albo jest karany za
    naruszenie porządku publicznego. Co nie zmienia faktu, że nawet jak
    zostanie ukarany, to towar sprzedać mu należy.