  • 11. Data: 2005-12-20 16:50:00
    Temat: Re: Art. 135 KW - komentarz???
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > Bylo juz wielokrotnie na grupie.
    > Nie ma czegos takiego jak wybor kontrahenta. Wystawiajac oferte na widok
    > publiczny, oferujemy ja kazdemu kto wyrazi chec jej kupna.

    A przeczytałeś to co wyżej napisałem? Zrozumiałeś różnicę między
    sytuacją w której jest oferta i takiej w której nie ma? A między
    zawarciem umowy a wydaniem towaru?

    > Poza tym, wchodzac do sklepu wchodze zapoznac sie z oferta ktora
    > sprzedawca do mnie kieruje - biorac towar z polki/proszac sprzedawce o
    > ten towar w sklepie ja ta oferte przyjmuje i sprzedawca nie ma juz prawa
    > odmowic mi sprzedazy

    Pod warunkiem że spełnia to warunki oferty. Samo znajdowanie się towaru
    na półce widocznej dla klienta nie jest ofertą. Konieczne jest
    oznaczenie ceny, a z tym różnie bywa.

    - poza tym towar wziety z polki sklepowej de facto
    > staje sie juz moja wlasnoscia

    Co znaczy 'de facto' . Coś albo jest własnością, albo nie jest. Więc jak?

    >i nawet karta
    > platnicza jest elektronicznym srodkiem platnosci dopuszczonym w Polsce i
    > podlega takiemu samemu prawu jak pieniazki.

    Wskażesz przepis? Bo płatność kartą płatniczą jest różnie interpretowana
    pod względem prawnym, ale żeby tak jak pieniądze, to raczej nie...

    > Czyli jakiej platnosci dokonuje??

    Nie tej, do której jesteś zobowiązany.

    KG

  • 12. Data: 2005-12-20 19:44:02
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    kam napisał(a):

    > Wskażesz przepis? Bo płatność kartą płatniczą jest różnie interpretowana
    > pod względem prawnym, ale żeby tak jak pieniądze, to raczej nie...

    Poczytaj sobie ustawe o elektronicznych instrumentach płatniczych.

    A wszystkim niedowiarkom twierdzacym ze nie ma obowiazku przyjmowania
    platnosci i to tez zalezy od widzimisie sprzedawcy polecam:

    Art. 9. Odmowa przyjęcia zapłaty przez akceptanta, o której mowa w art.
    8 ust. 1 pkt 4, może nastąpić w szczególności w przypadku:
    1) nieważności elektronicznego instrumentu płatniczego;
    2) zastrzeżenia elektronicznego instrumentu płatniczego;
    3) niezgodności podpisu na elektronicznym instrumencie płatniczym z
    podpisem na dokumencie obciążeniowym;
    4) odmowy okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość przez
    posiadacza lub użytkownika w przypadku określonym w art. 10 ust. 1, albo
    stwierdzenia posługiwania się elektronicznym instrumentem płatniczym
    przez osobę nieuprawnioną;
    5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.

    Jacek

  • 13. Data: 2005-12-20 19:50:33
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    kam napisał(a):

    > A przeczytałeś to co wyżej napisałem? Zrozumiałeś różnicę między
    > sytuacją w której jest oferta i takiej w której nie ma? A między
    > zawarciem umowy a wydaniem towaru?

    Ja rozumiem, ale ty chyba nie bardzo wiesz o czym ja pisze. Bo ty
    piszesz o czyms zupelnie innym :)

    Sprzedawca wystawiajac towar na polki sklepowe i otwierajac ten sklep,
    kieruje do kazdego zainteresowanego oferte

    > Pod warunkiem że spełnia to warunki oferty. Samo znajdowanie się towaru
    > na półce widocznej dla klienta nie jest ofertą.

    Owszem, jesli sklep jest zamnkiety. Jasne okreslenie godzin otwarcia
    jest juz zlozeniem oferty przez sprzedajacego. W czasie godzin otwarcia
    sklepu, kazdy zainteresowany moze wejsc i ta oferte przyjac badz nie

    > Co znaczy 'de facto' . Coś albo jest własnością, albo nie jest. Więc jak?

    Wiec staje sie jego wlasnoscia, tyle ze na kliencie spoczywa teraz
    zobowiazanie zaplaty za ten towar

    Jacek

  • 14. Data: 2005-12-20 20:00:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > Poczytaj sobie ustawe o elektronicznych instrumentach płatniczych.

    I co z niej wynika Twoim zdaniem?
    Widzisz w niej sformułowanie analogiczne do tego w art.32 ustawy o
    Narodowym Banku Polskim: "Znaki pieniężne emitowane przez NBP są
    prawnymi środkami płatniczymi na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej".
    Kiedy następuje spełnienie świadczenia przez klienta płacącego kartą?

> [...]
    > przez osobę nieuprawnioną;
    > 5) niemożności uzyskania akceptacji dokonania operacji.

    A widzisz kluczowe słowo "w szczególności" oznaczające, że wyliczenie
    jest przykładowe i nie zawiera zamkniętego katalogu? Zauważyłeś, że
    art.8 ust. 1 pkt 4 pozwala określić te przyczyny w umowie między
    akceptantem a agentem rozliczeniowym?

    KG

  • 15. Data: 2005-12-20 20:10:29
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
    > Ja rozumiem, ale ty chyba nie bardzo wiesz o czym ja pisze. Bo ty
    > piszesz o czyms zupelnie innym :)

    Co do oferty zgadzam się - pod warunkiem że jest to oferta. Ale nawet po
    przyjęciu tej oferty i zawarciu umowy sprzedaży (nie kwestionuję, że do
    takiej dochodzi), sprzedawca może odmówić wydania towaru. W istocie więc
    odmowa sprzedawcy nie jest odmową zawarcia umowy, a odmową wydania
    towaru - zgodnie z przysługującymi mu uprawnieniem.

> [...]
    > jest juz zlozeniem oferty przez sprzedajacego. W czasie godzin otwarcia
    > sklepu, kazdy zainteresowany moze wejsc i ta oferte przyjac badz nie

    Dlaczego obciąłeś resztę zdania? Aby wyłożenie towaru było ofertą musi
    być oznaczona cena - art.543 kc. Jeśli nie jest - nie ma oferty, bo nie
    może być oferty bez określenia podstawowego elementu umwy sprzedaży -
    ceny. Samo wyłożenie towaru na półki i otwarcie sklepu nie jest żadną
    ofertą. Jeśli masz inne zdanie - uzasadnij je, biorąc pod uwagę chrakter
    grupy, z powołaniem przepisów.

    > Wiec staje sie jego wlasnoscia, tyle ze na kliencie spoczywa teraz
    > zobowiazanie zaplaty za ten towar

    Nie staje się, do przyjęcia oferty dochodzi w sklepie samoobsługowym
    nieco później.

    KG

  • 16. Data: 2005-12-28 22:03:53
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    kam napisał(a):

    > Zasada swobody umów, która jest ograniczona tylko w wąskim zakresie
    > przez art.135 kw. Zasada swobody umów, to również swoboda zawarcia umowy
    > i wyboru kontrahenta. A nawet jeśli sprzedawca złożył ofertę poprzez
    > wystawienie towaru na widok publiczny z ceną i kupujący tylko ją
    > przyjął, to sprzedawca może na podstawie art.488§2 kc wstrzymać się z
    > wydaniem towaru do chwili gdy zaoferujesz spełnienie świadczenia
    > wzajemnego. A Twoim świadczeniem jest zapłata ceny, a nie zapłata
    > jakiejś kwoty równej lub większej cenie.

    To poczytaj w takim razie KC tytul XI Sprzedaz - przepisy ogolne:

    Art. 535. § 1. Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się
    przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący
    zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

    Art. 543. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z
    oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

    W praktyce oznacza to ze samo otwarcie sklepu z widocznym towarem i cena
    jest juz zlozeniem oferty - sprzedawca nie ma prawa odmowic

    > A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Wskaż przepis nakazujący
    > sprzedawcy przyjęcie zapłaty w kwocie wyższej niż cena.

    Art. 537. § 2. Sprzedawca, który otrzymał cenę wyższą od ceny sztywnej,
    obowiązany jest zwrócić kupującemu pobraną różnicę.

    Jacek

  • 17. Data: 2005-12-28 22:19:00
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    castrol napisał(a):
> [...]
    >
    > Art. 543. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z
    > oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

    Trochę nie na temat.

    > W praktyce oznacza to ze samo otwarcie sklepu z widocznym towarem i cena
    > jest juz zlozeniem oferty - sprzedawca nie ma prawa odmowic

    Proszę, czytaj ze zrozumieniem - jeśli wystawił z ceną, to rzeczywiście
    zawarcia umowy sprzedaży odmówić nie może. Ale umowa sprzedaży, to umowa
    zobowiązująca - sprzedawca ma wydać towar, a kupujący zapłacić. Wydanie
    towaru, to co innego niż zawarcie umowy sprzedaży. Dopóki kupujący nie
    zaoferuje zapłaty _ceny_, czyli określonej konkretnie wartości, a nie
    czegoś mniej lub więc, sprzedawca może wstrzymać się z wydaniem towaru.
    Na razie nie przekonałeś, że jest inaczej.

    ceny sztywnej; wiesz co to jest?

    KG