  • 1. Data: 2005-12-19 10:40:16
    Temat: KPA + Rozdział 8a Ust. o systemie oświary
    Od: "Suracz" <c...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy ktoś potrafi odpowiedzieć na pytanie co zrobić w wnioskami o stypendium
    szkolne złożone po ustawowym terminie 15 września. Chodzi o sytuację w której
    wnioskodawca uzasadnia dlaczego się spóźnił. Do tej pory myślałem że podlega
    to pod art. 57-60 KPA, ale....

    Z praktyki:

    Kompletny wniosek złożony 3 października razem z prośbą o przywrócenie terminu.
    Z treści prośby wynika że małżonek wnioskowacy był chory (przebywał w szpitalu
    7-20 września - jest załączony wypis) co uniemożliwiło zdobycie zaświadczenia
    o dochodach od pracodawcy.
    Została wydana decyzja odmowna na podstawie art 58 KPA, prośba o przywrócenie
    terminu została złożona po upływie 7 dni.
    Od decyzji poszło odwołanie do SKO, gdzie.... uchylili decyzję.
    Uzasadnienie było takie, że "termin zawarty w ustawie o systemie oświaty jest
    terminem prawa materialnego i nie mogą mieć do niego zastosowania art.56-60
    KPA. Niemniej jednak ustawodawca w art. 90n ust.7 omawianej ustawy /o sys.
    oświaty/ przewidział, iż w uzasadnionych przypadkach wniosek o przyznanie
    stypendium szkolnego może być złożony po upływie terminu o którym mowa w ust
    6. /15 września/"

    W powyższego wychodzi na to że nie ma żadnej podstawy prawnej aby odmówić
    takiej osobie przyznania stypendium, nawet gdyby złożyła wniosek i w styczniu
    przyszłego roku, a przyczyna ustałaby 20 września b.r.

    Czy ktoś potrafi więc odpowiedzieć jak wybrnąć z takiego stanu rzeczy ?
    Czy też jest to nie do rozwiązania i w każdej chwili trzeba mieć w budżecie
    zarezerwowane pieniądze na takie sytuacje?

    Taki stan prawny jest chory.

    Suracz

  • 2. Data: 2005-12-19 11:03:57
    Temat: Re: KPA + Rozdział 8a Ust. o systemie oświary
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Suracz" <c...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:7d3b.0000000b.43a68e0f@newsgate.onet.pl...

    Student może ów wniosek faktycznie złożyć w styczniu i nic na to nie
    poradzisz. Natomiast nie ma obowiązku wypłacania do tyłu owego
    stypendium moim zdaniem. Czyli nie wniosek o przywrócenie terminu,
    tylko po prostu wniosek i przyznanie stypendium od dnia wniosku.

  • 3. Data: 2005-12-19 11:16:02
    Od: "Suracz" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > stypendium moim zdaniem. Czyli nie wniosek o przywrócenie terminu,
    > tylko po prostu wniosek i przyznanie stypendium od dnia wniosku.

    Stypendia o których piszę nie maja nic wspólnego ze środkami unijnymi ani
    studentami.
    Uprawnionymi do otrzymania pomocy materialnej w oparciu o rozdział 8a są osoby
    uczącece się do 24 roku życia, ale nie studenci.

    Suracz

  • 4. Data: 2005-12-19 17:04:20
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]

    > styczniu
    > przyszłego roku, a przyczyna ustałaby 20 września b.r.

    Powolany przez Ciebie przepis mowi o zlozeniu wniosku po terminie w
    "uzasadnionych przypadkach". Kazdy przypadek zlozenia wniosku po terminie
    musi byc wiec indywidualnie analizowany i jesli zwloka jest nieuzasadniona,
    to mozna wydac decyzje odmowna. Nie ma to nic wspolnego z odmowa
    przywrocenia terminu, bo jak slusznie SKO zauwazylo , terminy
    materialnoprawne nie podlegaja przywroceniu.

    Dan.

  • 5. Data: 2005-12-19 18:28:00
    Od: Suracz <...@...x>

    dan napisał(a):

> [...]
    > przywrocenia terminu, bo jak slusznie SKO zauwazylo , terminy
    > materialnoprawne nie podlegaja przywroceniu.

    No ja rozumiem już że nie mająą te przepisy zastosowania.
    Ale w takim razie na co się powołać w razie odmowy stypendium.
    Skrajny przypadek:
    Termin upływa 15 września.
    Powiedzmy, że ktoś przebywa w szpitalu do końca września, ale wniosek
    składa w maju przyszłego roku. I co ? Na logikę wydaje mi się że powinna
    taka osoba nieotrzymać stypendium. Ale jak to określić "prawnie" ?
    Przecież trzeba podać uzasadnienie w decyzji administracyjnej. A nie
    wydaje mi się aby uzasadnienie np. takie, 'że miała Pani czas przez 5
    miesięcy na złożenie wniosku i nie wykonała Pani w tym czasie żadnych
    czynności w tym kierunku' było uzasadnieniem spełniającym jakiekolwiek
    wymogi prawne.

    Suracz

  • 6. Data: 2005-12-19 18:38:34
    Od: "dan" <j...@p...fm>

> [...]
    > miesięcy na złożenie wniosku i nie wykonała Pani w tym czasie żadnych
    > czynności w tym kierunku' było uzasadnieniem spełniającym jakiekolwiek

    A dlaczego stwierdzenie w uzasadnieniu decyzji , że z okolicznosci sprawy
    wynika, że zwłoka była nieuzasadniona, bowiem od opuszczenia szpitala do
    złożenia wniosku upłynęło 5 miesięcy, w których strona skutecznie mogła
    złożyc wniosek, a jego wniesienie po terminie, o ktorym mowa w art ....
    dopuszczalne jest tylko w uzasadnionym przypadku, miałoby niespelniac
    "wymogow prawnych" ?

    Dan.

  • 7. Data: 2005-12-20 14:56:04
    Od: "Suracz" <n...@n...none>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > złożyc wniosek, a jego wniesienie po terminie, o ktorym mowa w art ....
    > dopuszczalne jest tylko w uzasadnionym przypadku, miałoby niespelniac

    OK. Ale z co z podstawa prawną ?
    Mam tylko przepis o rozpatrywaniu szczególnych przypadków. A kto jest w
    stanie to określić i na jakiej podstawie (prawnej) że jest/nie jest to
    przypadek szczególny ? Wójt na to tak na zdrowy rozsądek ? Przecież potem
    może mieć zarzucone że wydał/nie wydał pieniędzy zgodnie z prawem.
    Jak do tej pory prawnik nie potrafił mi udzielić na to żadnej konkretnej
    odpowiedzi, po za zacytowaniem art 6 KPA ( "Organy administracji publicznej
    działają na podstawie przepisów prawa" ) co nie wnosi mi nic do sprawy poza
    dezorientacją jak postępować. Jutro idę do kolejnego radcy prawnego i
    napiszę co on mi powie na ten temat.
    Suracz