  • 51. Data: 2010-09-10 15:12:38
    Temat: Re: Adres IP
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał:

    >W wiadomości news:i6d5hh$tva$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk

    > GIODO nie jest źródłem prawa, ani nawet sądem, a jedynie instancją opiniodawczą.

    Nie jedynie. Kontroluje wykonywanie przepisów ustawy i może wydawac decyzje
    administracyjne w tych w sprawach. Co do opinii, zgadnij, czyją interpretację
    ustawy przyjmie GIODO, swoją, czy Twoją? A sąd?

    > Ponadto dostęp do danych osobowych klienta providera na podstawie IP oraz daty i
    > czasu dostępu możliwe jest tylko dla niego (no i uprawnionych organów w przypadkach
    > prawem określonych).
    > Ustawa mówi o osobie _możliwej_ do zidentyfikowania przy rozsądnym nakładzie
    > środków.

    Nie, mówi o "nadmiernych" środkach i nie mówi o "każdym". To, czy środki są
    nadmierne jest sprawą interpretacji - czyli j.w. Wiele innych danych uznawanych
    za osobowe wymaga wysiłku, czasu i uprawnień by ustalić osobę z nimi związaną.

    > A jednak sformułowania typu "Jarosław W., syn byłego prezydenta RP" albo
    > "Maciej Z., syn znanego dziennikarza motoryzacyjnego" jakoś jej nie łamią,
    > prawda? ;)

    Prawda. Nie łamią, bo odnośne przepisy UoDO nie obowiązują w dziennikarstwie,
    za to prawo prasowe zabrania podawania nazwiska podejrzanego czy oskarżonego
    w wypadku braku zgody sądu.

    Krystian

  • 52. Data: 2010-09-10 15:27:47
    Od: Robert <n...@s...pl>

    Dnia Fri, 10 Sep 2010 12:57:09 +0200, animka napisał(a):

    > Adres IP jest daną osobową i jako taka nie może być zbierany oraz
    > przetwarzany bez zgody osoby, której dotyczy

    Zwłaszcza gdy jest dynamiczny ;-)

  • 53. Data: 2010-09-10 15:42:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6dhtn$ss$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk
    <z...@s...etan.pl> pisze:

    > Nie jedynie. Kontroluje wykonywanie przepisów ustawy i może wydawac
    > decyzje administracyjne w tych w sprawach.
    Administracyjne - owszem. Natomiast w obszarze, o którym mówimy może jedynie
    opiniować i wnioskować.

    > Co do opinii, zgadnij, czyją interpretację ustawy przyjmie GIODO, swoją,
    > czy Twoją?
    To bez znaczenia. Chcesz, to zgaduj.

    > A sąd?
    Nie zajmuję się wróżenieniem. Sądy różne wygibasy wykonują (pomroczność
    jasna).

> [...]
    > są nadmierne jest sprawą interpretacji - czyli j.w. Wiele innych danych
    > uznawanych za osobowe wymaga wysiłku, czasu i uprawnień by ustalić osobę
    To, co piszesz powyżej nie ma żadnego związku z moją wypowiedzią.
    Ale doprecyzuję.
    Dysponentem informacji o IP urządzenia aktywnego w określonym czasie w sieci
    Internet (to nie musi być komputer) jest provider. Musi on udostępnić te
    dane pewnym organom na ich prawem umocowane żądanie - najprostszym
    przykładem jest postępowanie w sprawie przestępstwa.
    Ale jeśli tobie nie spodoba się krytyczny tekst jaki o tobie anonimowo
    zamieszczę na jakiejś, ale przestępstwa nie będzie to się nie dowiesz kto to
    zrobił. Czemu? Bo możesz autora ścigać tylko z powództwa cywilnego, a
    wówczas to ty masz zdobyć dowody. Provider ci ich nie dostarczy, bo nie
    może.
    A gdy zamieszczę to na stronie posadowionej na serwerze mieszczącym się za
    granicą to już w ogóle możesz się tylko pokąsać ze złości.
    To tylko garstka podstawowych, choć skutecznych możliwości.

    > Prawda. Nie łamią, bo odnośne przepisy UoDO nie obowiązują w
    > dziennikarstwie,
    Chyba żartujesz.

    > za to prawo prasowe zabrania podawania nazwiska
    > podejrzanego czy oskarżonego w wypadku braku zgody sądu.
    To tylko przykłady. Zresztą nie wolno nawet pokazać wizerunku (czarny
    pasek).
    Prawo prasowe nie dotyczy np. czyjegoś prywatnego bloga. Mimo to napisanie
    "czytałem, że znany skrajnie prawicowy idiota i obłąkaniec, poseł Antoni
    M...." jest OK., ale gdy napiszesz to samo z pełnym nazwiskiem to już możesz
    być cywilnie pozwany (pomijam tu kwestię możności ustalenia autora przez
    zainteresowanego).

    --
    Jotte

  • 54. Data: 2010-09-10 15:46:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Sep 2010, Massai wrote:

    > Wiesz, to telefon firmowy. Mam tam masę kontaktów do ludzi -
    > klientów, często ich prawatne telefony.
    ^^^^^^^^

    > Z imieniem i nazwiskiem, ba czasem z adresem. Przetwarzam regularnie,
    > za każdym razem jak chcę gdzieś zadzwonić.
    [...]
    > W dodatku telefon na firmę, której jestem współwłaścicielem.

    Duży plus w tej dyskusji ;)
    (żartuję - wykorzystanie telefonu osobistego do celów gospodarczych
    tudzież "firmowego" do celów osobistych nie powoduje przypisania
    celów zebrania danych do cechy telefonu, z p. widzenia ustawy
    o ochronie danych ważny jest cel - wykorzystanie danych do celu
    innego niż dopuszczalny BĘDZIE naruszeniem ustawy, jako że
    posiadanie takich danych ma różne podstawy, odrębnie do celów
    osobistych i odrębnie do celów gospodarczych i samo posiadanie
    i wykorzystywanie w obu celach - ale "nie na krzyż" - jest
    legalne).

    > Teraz napisz dlaczego niby nie musze zgłaszać.

    Art.23.1.4 ustawy.

    > Pozdro

    ...wzajem, Gotfryd

  • 55. Data: 2010-09-10 16:04:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Co za debile.
    [...]
    > Oni by chcieli żeby dostawca netu przed nawiązaniem połączenia
    > wymagał zgody użytkownika na przetwarzanie danych osobowych?

    Ale mi się nie zgadza zupełnie co innego - mam rozumieć, że
    operator jest *zobowiązany* do *ujawniania* danych osobowych
    każdemu kto tego zażąda??

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2010-09-10 16:09:50
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1009101803170.836@quad Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > mam rozumieć, że
    > operator jest *zobowiązany* do *ujawniania* danych osobowych
    > każdemu kto tego zażąda??
    A skąd! On tego wręcz nie może zrobić poza ściśle określonymi sytuacjami i
    wyłacznie sprecyzowanym organom.

    --
    Jotte

  • 57. Data: 2010-09-10 16:34:17
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

> [...]

    >W wiadomości news:i6dhtn$ss$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk

    > Administracyjne - owszem. Natomiast w obszarze, o którym mówimy może jedynie

    Ale ja nie pisałem o stanowieniu prawa, lecz jego wykonywaniu. To, co Tobie
    wydaje się "nadmierne" im może się takie nie wydawać. W trybie decyzji
    mogą nakazać wykonanie przepisu ustawy zgodnie ze swoją interpretacją.

    > To bez znaczenia. Chcesz, to zgaduj.

    > Nie zajmuję się wróżenieniem.

    http://tnij.org/ip_wyrok

    > To, co piszesz powyżej nie ma żadnego związku z moją wypowiedzią.

    Jak najbardziej ma, bo pisałeś o rozsądnych (ale OK, załóżmy, że nadmierne
    to nierozsądne), i że nie każdy ma dostęp (a nie ma mowy o "każdym" w ustawie).
    Na podstawie PESELU, a nawet adresu też każdy nie ustali sobie bez wysiłku
    osoby.

    > Chyba żartujesz.

    Nie, Art. 3a. p. 2. UoDO:

    > To tylko przykłady. Zresztą nie wolno nawet pokazać wizerunku (czarny pasek).

    J.w. - prawo prasowe, nie UoDO.

    > Prawo prasowe nie dotyczy np. czyjegoś prywatnego bloga.

    Art. 7 p. 1. i 4. UPP, wskaż wyłączenie.

    Krystian

  • 58. Data: 2010-09-10 17:15:02
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:i6dmmr$csh$1@news.onet.pl Krystian Zaczyk
    <z...@s...etan.pl> pisze:

> [...]
    > Tobie wydaje się "nadmierne" im może się takie nie wydawać. W trybie
    > decyzji mogą nakazać wykonanie przepisu ustawy zgodnie ze swoją
    Od decyzji administracyjnych przysługuje zwykle odwołanie.
    A w razie czego kasacja.
    Oraz Strasburg.

    > http://tnij.org/ip_wyrok
    To interesujący przyczynek do teorii nędzy naszego wymiaru "sprawiedliwości"
    i głupoty jego funkcjonariuszy.
    Dobrze, że to wrzuciłeś.
    Po pierwsze wyrok dotyczy administratora forum. Adres IP w ogromnej
    większości przypadków nie umożliwia określenia autora wpisu, lecz jego
    providera. I to także niekoniecznie, bo wpisu można dokonać z kafei
    internetowej, od kumpla z zagranicy, poprzez serwer proxy - nie będę dalej
    wymieniał.
    Toteż uzasadnienie wyroku świadczy o głupocie skłądu orzekającego.
    Niech sobie teraz walczą z providerem, czy z kim tam chcą.
    Niemniej to wyrok sądu w konkretnej sprawie i w dodatku sądu najniższej
    instancji.
    Poza tym u nas nie ma instytucji precedensu, do tego możiwość kasacji
    głupiego orzeczenia itp.
    Ja bym wolał zobaczyć ostateczny wyrok w sprawie _autora_ wpisu.
    Masz?

> [...]
    > to nierozsądne), i że nie każdy ma dostęp (a nie ma mowy o "każdym" w
    > ustawie). Na podstawie PESELU, a nawet adresu też każdy nie ustali sobie
    Mnie chodzi o niemożność uzyskania tych informacji poza określonymi
    przypadkami.

    > Nie, Art. 3a. p. 2. UoDO:
    Nie rozumiem idei przytoczonego przez ciebie nawiązania.
    Będę obstawał, że podanie w artykule prasowym danych osobowych (w rozumieniu
    ustawy) dowolnej osoby nie jest dozwolone.
    Zaznaczam - podanie danych, nawet bez jakichkolwiek treści mogących być
    podstawą do roszczeń z tytułu naruszeń innych praw danej osoby.

    > J.w. - prawo prasowe, nie UoDO.
    Nie do każdej publikacji odnosi się prawo prasowe.
    Właściwie do wielu ich rodzajów się nie odnosi.

    > Art. 7 p. 1. i 4. UPP, wskaż wyłączenie.
    Po co? Ten artykuł (i cała ustawa) nie mają w ogóle zastosowania do tzw.
    blogów.
    Nie czytaj aktów prawnych wybiórczo.

    --
    Jotte

  • 59. Data: 2010-09-10 18:05:05
    Od: "Krystian Zaczyk" <z...@s...etan.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał :

    > Od decyzji administracyjnych przysługuje zwykle odwołanie.
    > A w razie czego kasacja.
    > Oraz Strasburg.

    Oczywiście. Dodam, że nie zawsze zakończone pomyślnie.

> [...]
    > orzeczenia itp.
    > Ja bym wolał zobaczyć ostateczny wyrok w sprawie _autora_ wpisu.

    Nie slyszałem o kasacji. Poszukam, ale chyba byłoby o tym głośno w mediach.

    > Mnie chodzi o niemożność uzyskania tych informacji poza określonymi przypadkami.

    A mnie o możliwość uzyskania w ogóle (obojętnie, w jakich przypadkach, bo
    Ustawa nie wspomina o zakresie przypadków uzyskiwania).

> [...]
    > Zaznaczam - podanie danych, nawet bez jakichkolwiek treści mogących być podstawą do
    > roszczeń z tytułu naruszeń innych praw danej osoby.

    A jaka jest podstawa prawna Twojego obstawania?

    > Nie do każdej publikacji odnosi się prawo prasowe.
    > Właściwie do wielu ich rodzajów się nie odnosi.

    Oczywiście, ze do wielu nie.

    > Po co? Ten artykuł (i cała ustawa) nie mają w ogóle zastosowania do tzw. blogów.

    Nie przedstawiłeś argumentów, więc trudno polemizować. Ale zdanie odmienne od
    Twojego ma cała masa osób piszących petycje w sprawie nowelizacji prawa
    rasowego tak, by w końcu jednoznacznie definiowało czy ów. blog jest prasą, czy nie
    (wpisz w googla np. "prawo prasowe blog").
    http://tnij.org/prasa_internet

    Krystian

  • 60. Data: 2010-09-10 18:11:50
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-10 16:53, Użytkownik Jotte napisał:

    > Tak ci się tylko wydaje.
    > Przykład: router, NAT, za nim kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt komputerów
    > i brak kontroli dostępu, która nie jest przymusowa.

    Nie mnie sie wydaje tylko tak jest teraz, mogę nawet routera
    z WiFi nie zahasłować i to jest legalne ale jak zmienią przepisy
    to może już nie być. Mogą wprowadzić obowiązek trzymania logów przez
    rok nawet w przypadku udostępniania tylko we własnym lokalu własnym
    komputerom. :-)