  • 11. Data: 2023-10-19 01:24:39
    Temat: Re: 71latek zabił dzieciaka
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jest ustawa o zdrowiu psychicznym. Lekarz bez zgody pacjenta może
    > zatrzymać go - na 24 godziny. Potem wymagana jest zgodą sądu rodzinnego,
    > ale ktoś musiałby taki wniosek złożyć. Czy powinien móc na dłużej? I na
    > jakiej podstawie, bo to też dawało możliwości nadużyć. Oszołomów
    > grożącym innym osobom jest wielu, ale również wiele jest osób, które z
    > różnych powodów pomawiają innych o podobne zachowania.

    Policja nie może złożyc takiego wniosku? Problem jest tu zapewne taki,
    ze ludzie się zwyczajnie boją, bo wiedzą, że tak naprawdę to nie mają
    dobrej ochrony. Złożę wniosek, to zciągnę na siebie uwagę oszołoma. A on
    posiedzi te 24h i wyjdzie i będzie mnie nękał z czym policja nic nie
    zrobi, no chyba, że mnie zaszlachtuje.

    > Co do Policji to groźby karalne są ścigane, o ile wzbudzają obawy
    > spełnienia oraz złożony zostanie wniosek o ściganie. Jak dziadek
    > wrzeszczał coś z balkonu, to pewnie nikt się nie czuł zagrożony. Nie
    > mamy czegoś takiego, jak prewencyjne skazywanie na pozbawienie wolności
    > - choć może by się czasem przydało. Z drugiej strony trudno każdego
    > idiotę skazywać w obawie, że być może spełni swoje groźby.

    Ale problem jest i trudno nad nim przejśc do porządku dziennego bo ktoś
    ginie np. raz na rok.

    Coś powinno być wprowadzonego takiego, co umozliwiałoby jakiś
    monitoring, w sensie kurator, powtarzający się wywiad środowiskowy,
    rejestr zgłoszeń. Coś co pozwoliłoby choć w jakimś stopniu obiektywnie
    owszacować, co się z tym człowiekiem dzieje.

    I sąd by się tu MZ też przydał, własnie aby uniknąć nadużyć. Widziałbym
    to np. tak, że jak się skargii powtarzają w tym mowa jest o agresji czy
    groźbach to albo policja/SM albo kurator kieruje wniosek do sadu i wzywa
    na świadków też osoby skarżące i bada sprawę, czy gość aby na pewno
    powinien być na wolności, czy na dłuższej obserwacji, czy jeszcze
    gorzej.

    Nb. chyba to juz jakoś nie aż tak dawno wałkowaliśmy.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-10-19 05:58:05
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.10.2023 o 21:07, rowerex rowerex pisze:

    > A jak powinno być? Zacznijmy od pierwszego zgłoszenia.

    Jak koleś chory i łamie prawo, to pisma do opieki społecznej i sądu
    rodzinnego aż ruszą dupę.

    A twoim zdaniem jak powinno być?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 13. Data: 2023-10-19 06:06:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Co do Policji to groźby karalne są ścigane, o ile wzbudzają obawy
    > spełnienia oraz złożony zostanie wniosek o ściganie.

    Otóż... nie są, bo są umyślne. Problem z chorymi psychicznie jest takim,
    że zasadniczo dopóki kogoś nie zabiją to wszyscy mają to w dupie, bo
    prawo pozwala na błędne koło - dopóki nie popełnią przestępstwa to się
    nie wszczyna postępowania bo niepoczytalny (a za wykroczenie w zasadzie
    nie ma środków zapobiegawczych), a jak przestępstwo to większość jest
    umyślna i więc też nie ma postępowania.

    Właściwa droga to sąd rodzinny oraz ustanowienie opiekuna na wniosek
    prokuratora... tylko skoro koleś ma czystą kartotekę bo policja nawet
    nie notuje zdarzeń...

    Przypominam co sugerował robert - że policja ma oddzielny rejestr na
    takich oszołomów, co to wybryki psychicznych zgłaszają żeby im motocykli
    w razie czego nie szukać...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 14. Data: 2023-10-19 06:12:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > rejestr zgłoszeń. Coś co pozwoliłoby choć w jakimś stopniu obiektywnie
    > owszacować, co się z tym człowiekiem dzieje.

    To wszystko generalnie jest, tylko trzeba chcieć - wiesz już gdzie
    problem - dla policji jak nie da się zrobić aktu oskarżenia to temet nie
    istnieje.

> [...]
    > na świadków też osoby skarżące i bada sprawę, czy gość aby na pewno
    > powinien być na wolności, czy na dłuższej obserwacji, czy jeszcze

    Gość był zupełnie czysty. Po prostu nie notowany na policji (bo policja
    nie widziała problemu i spławiała wszystkich aż przestali zgłaszać).

    > Nb. chyba to juz jakoś nie aż tak dawno wałkowaliśmy.

    Akurat IMHO powinno to dojrzeć do zmiany prawa - każda niepoczttalność
    powinna kończyć się obserwacją psychiatryczną przez okres równy
    zagrożeniu karze ale nie mniejszy niż rok. Z tym że oskarżony/obwiniony
    powienien móc sobie wybrać normalną karę bez uwzględniania
    niepoczytalności (o ile jest poczytalny w chwili procesu). Recydywa to
    zakład zamknięty.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 15. Data: 2023-10-19 08:36:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dobrej ochrony. Złożę wniosek, to zaciągnę na siebie uwagę oszołoma. A on
    > posiedzi te 24h i wyjdzie i będzie mnie nękał z czym policja nic nie

    Raczej jestem skłonny do tego że większość tych jego pokrzykiwań nie
    brała na poważne. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
    psychicznego nie daje szczególnych uprawnień Policji. Gdyby Policja
    otrzymała zawiadomienie o przestępstwie, to też sprawa lepiej nie
    wygląda, bowiem Policja nie będzie leczyć tej osoby, tylko ją ścigać.

    W praktyce, jeśli nie ma jakiejś osoby zainteresowanej leczeniem, która
    by zainicjowała sam proces leczenia, to może to trwać latami. Takich
    furiatów jest masa. Przeważnie tylko wrzeszczą. Raz na czas odwalą jakiś
    grubszy numer i wówczas nagle się okazuje że wszyscy wiedzieli, że tak
    będzie.

    > Ale problem jest i trudno nad nim przejśc do porządku dziennego bo ktoś
    > ginie np. raz na rok.

    Jest. Jak masz jakiś pomysł, to śmiało sugeruj. Z tym, że ten problem
    jest od stuleci znany i na chwilę obecną nikt nie wymyślił "złotego
    środka".

> [...]
    > rejestr zgłoszeń. Coś co pozwoliłoby choć w jakimś stopniu obiektywnie
    > owszacować, co się z tym człowiekiem dzieje.

    W mojej ocenie problemem jest ocenienie, od którego momentu zaczyna to
    być niebezpieczne. Kurator, to raz w miesiącu zapyta, czy wszystko OK!
    Trudno ubezwłasnowolnić każdego idiotę, co wrzeszczy z balkonu, albo w
    inny sposób zachowuje się irracjonalnie.

> [...]
    > na świadków też osoby skarżące i bada sprawę, czy gość aby na pewno
    > powinien być na wolności, czy na dłuższej obserwacji, czy jeszcze

    Tylko ktoś musi dostrzec zagrożenie. A większość takiego wrzaskulca nie
    traktuje poważnie.

    > Nb. chyba to juz jakoś nie aż tak dawno wałkowaliśmy.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 16. Data: 2023-10-19 08:42:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.10.2023 o 06:06, Shrek pisze:
> [...]
    > nie wszczyna postępowania bo niepoczytalny (a za wykroczenie w zasadzie
    > nie ma środków zapobiegawczych), a jak przestępstwo to większość jest

    Można nieumyślnie groźby karalne kierować do kogoś?

    > Właściwa droga to sąd rodzinny oraz ustanowienie opiekuna na wniosek
    > prokuratora... tylko skoro koleś ma czystą kartotekę bo policja nawet
    > nie notuje zdarzeń...

    Tylko ktoś wniosek musi złożyć.

    > Przypominam co sugerował robert - że policja ma oddzielny rejestr na
    > takich oszołomów, co to wybryki psychicznych zgłaszają żeby im motocykli
    > w razie czego nie szukać...

    Jest projekt, by do rejestru wpisywać takich, co próbują obrażać inne
    osoby pisząc małymi literami ich imiona, albo przekręcając nazwisko.
    Nigdy nie wiadomo, kiedy sfrustrowani tym, że wszyscy wokół te
    złośliwości olewają zadźga taki sąsiadkę? Teraz bedzie się wysyłać do
    sądu wnioski o pozbawianie ich klawiatur.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 17. Data: 2023-10-19 09:29:23
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    No dobrze, ale proponujesz wszystkich podobnych zamykać u czubków?
    Natomiast wielkie nieszczęście się stało.

    -----

  • 18. Data: 2023-10-19 10:55:20
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    czwartek, 19 października 2023 o 05:58:09 UTC+2 Shrek napisał(a):
    > Jak koleś chory i łamie prawo, to pisma do opieki społecznej i sądu
    > rodzinnego aż ruszą dupę.

    Pisma napisane, wysłane, odebrane. Jak powinno wyglądać ruszenie
    4 liter przez te instytucje? Nie wymieniłeś Policji, dlaczego?

    > A twoim zdaniem jak powinno być?

    Nie wiem, dlatego chcę ustalić racjonalny schemat postępowania,
    nawet czysto teoretyczny, ale zdecydowanie bardziej minimalizujący
    ryzyko takich tragedii, niż obecnie istniejące schematy.

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 19. Data: 2023-10-19 11:32:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    >
    > W praktyce, jeśli nie ma jakiejś osoby zainteresowanej leczeniem, która
    > by zainicjowała sam proces leczenia, to może to trwać latami.

    Dokładnie tak jest - pisałem - nie da się zrobić aktu oskarżenia to
    policja ma to w dupie, bo uważa że jest od karania a nie zapobiegania.

    > Jest. Jak masz jakiś pomysł, to śmiało sugeruj.

    Nie olewać tylko dokumentować i wysyłać pisma do opieki społecznej i
    sądu rodzinnego aż ruszą dupę. No ale skro policja zlewa i ma czystą
    kartotekę, to sąd mówi że nie ma problemu, bo przecież jakby rozrabiał
    to policja powinna wiedzieć i mieć kwity. A nie ma.

    > Tylko ktoś musi dostrzec zagrożenie. A większość takiego wrzaskulca nie
    > traktuje poważnie.

    Dokładnie - ktoś musi. Ale skoro policja mówi, że koleś ma czystą
    kartotekę, bo wszystkich informujących spuszcza na drzewo...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 20. Data: 2023-10-19 11:34:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Można nieumyślnie groźby karalne kierować do kogoś?

    Można - jest niepocztralny bo jest chory, więc nie ma umyślności.

    > Tylko ktoś wniosek musi złożyć.

    No właśnie - kto twoim zdaniem powinien jak kolo w kółko chodzi i rozrabia?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!