  • 1. Data: 2023-10-16 12:25:50
    Temat: pijany maz
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    mąż zaufania w komisji wyborczej :-)

    PKW podała, ze jeden był pijany i tak sie zastanawiam ... członek
    komisji ... jakby w pracy, to chyba nie może.

    A jakie przepisy na mężów/żony zaufania ?
    Czy zasadnie go usunęli ?

    J.

  • 2. Data: 2023-10-16 12:38:22
    Temat: Re: pijany maz
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 16 października 2023 o 12:25:52 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > komisji ... jakby w pracy, to chyba nie może.
    >
    > A jakie przepisy na mężów/żony zaufania ?

    A podali, który komitet zrobił mu uf-uf?

  • 3. Data: 2023-10-16 13:45:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.10.2023 o 12:25, J.F pisze:
    > A jakie przepisy na mężów/żony zaufania ?

    Ponieważ nie miałem pomysłu, więc odpytałem sztuczną inteligencję.
    Odpowiedziała, że mężowi zaufania w komisji wyborczej w Polsce zabrania
    spożywania alkoholu ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy
    (Dz. U. z 2022 r. poz. 1028). Przepis ten znajduje się w art. 137 ust.
    3, który stanowi, że: "Członek komisji wyborczej, mąż zaufania,
    obserwator i osoba wchodząca do lokalu wyborczego w związku z
    wykonywaniem czynności służbowych nie może znajdować się pod wpływem
    alkoholu." Oznacza to, że mąż zaufania nie może spożywać alkoholu w
    lokalu wyborczym, w którym pełni swoją funkcję. Zakaz ten dotyczy
    również przebywania w lokalu wyborczym w stanie nietrzeźwym. Zgodnie z
    art. 137 ust. 4 Kodeksu wyborczego, za naruszenie zakazu spożywania
    alkoholu może być nałożona kara grzywny w wysokości od 100 zł do 1500 zł.

    Ale zajrzałem do ustawy, a tam ten przepis jest uchylony. Po zwróceniu
    uwagi szanownej "sztuczne" jest poprawka: Rzeczywiście, przepis
    zakazujący spożywania alkoholu przez mężów zaufania w komisjach
    wyborczych został uchylony. Zmiana ta została wprowadzona ustawą z dnia
    21 lutego 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r.
    poz. 613). Nowelizacja Kodeksu wyborczego weszła w życie z dniem 1 lipca
    2023 r. W związku z tym, od tego dnia mężowie zaufania mogą spożywać
    alkohol w lokalach wyborczych, w których pełnią swoją funkcję. Uchylenie
    przepisu zakazującego spożywania alkoholu przez mężów zaufania spotkało
    się z krytyką ze strony niektórych środowisk. Argumentowano, że alkohol
    może wpływać na zachowanie i podejmowanie decyzji przez mężów zaufania,
    co może stanowić zagrożenie dla prawidłowości wyborów. Inni natomiast
    uważają, że zakaz ten był niepotrzebny i dyskryminował mężów zaufania,
    którzy nie piją alkoholu. Ostatecznie, decyzję o spożywaniu alkoholu
    przez mężów zaufania pozostawiono samym zainteresowanym.

    Więc sam sprawdziłem. W Kodeksie Wyborczym jest tylko zakaz podawania
    alkoholu w związku z agitacją. Pozostaje ustawa o przeciwdziałaniu ....
    Katalog miejsc, w których zabronione jest spożywanie alkoholu mamy w
    art. 14. Tu ewentualnie komisja mogłaby mieć siedzibę przykładowo w
    szkole. Z tym, że po pierwsze mam wątpliwość, czy przepis chroni szkołę
    jako budynek, czy jako instytucję. Ma to o tyle znaczenie, że jak nie ma
    uczniów i nauczycieli, to szkoła szkoła moim zdaniem nie jest. I nawet
    kiedyś poparł mnie pewien sąd, przyznając mi rację. Tyle, ze tam
    chodziło o kilku chłopaków, którzy o 3 nad ranem spożywali po cichu
    butelkę wódki z zapitką na schodach za szkoła. Nikt by o tym nie
    wiedział, gdyby kolejny kolega nie postanowił do nich dołączyć i został
    zauważony przez patrol Policji, którego zdziwił włażący w nocy na
    zaplecze szkoły przez dziurę w płocie młodzieniec. Poszli za nim raczej
    w nadziei na złapanie włamywacza.

    Po za tym tu mowa o spożywaniu, a nie pozostawaniu pod wpływem. Mógł
    wypić poza. Prawo do usunięcia kogoś z lokalu jest opisane w art. 49§2
    Kodeksu wyborczego. Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej ma prawo
    zażądać opuszczenia lokalu wyborczego przez osoby naruszające porządek i
    spokój. A zatem nie tyle samo pozostawanie pod wpływem alkoholu
    pozostaje podstawą do usunięcia, co zachowanie. Albo dziennikarze
    zastosowali skrót myślowy i obserwatora usunięto z powodu naruszenia
    porządku lub spokoju, albo ktoś noweli kodeksu nie doczytał.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-10-17 14:10:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Oct 2023 13:45:37 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Ponieważ nie miałem pomysłu, więc odpytałem sztuczną inteligencję.
    > Odpowiedziała, że mężowi zaufania w komisji wyborczej w Polsce zabrania
    > spożywania alkoholu ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy

    Kurde, niezła ta inteligencja ..

    > (Dz. U. z 2022 r. poz. 1028). Przepis ten znajduje się w art. 137 ust.

    (*)

> [...]
    >
    > Ale zajrzałem do ustawy, a tam ten przepis jest uchylony. Po zwróceniu
    > uwagi szanownej "sztuczne" jest poprawka: Rzeczywiście, przepis

    O bezczelna ..

> [...]
    > 21 lutego 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r.
    > poz. 613). Nowelizacja Kodeksu wyborczego weszła w życie z dniem 1 lipca

    Eee, cos tu chyba nie tak.
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20230000613
    rozporządzenie na inny temat

    akty zmieniające sa tu
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    wdu20110210112
    w 2023 moze to byc poz 497
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20230000497

    (*) 2022 poz 1028 to tez całkiem co innego.
    Tekst jednolity KW był 2022 poz 1277
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20220001277

    Art 137 rzeczywiscie uchylony, ale w pierwotnym tekscie
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    110210112/O/D20110112.pdf

    dotyczył ogłoszenia liczby wyborców.
    i w ogóle o alkoholu jest tam tylko przy okazji agitacji.

    Unieważniam połowę zachwytu nad SI :-)

> [...]
    > jako budynek, czy jako instytucję. Ma to o tyle znaczenie, że jak nie ma
    > uczniów i nauczycieli, to szkoła szkoła moim zdaniem nie jest. I nawet

    Ale spozyć mogł gdzie indziej,

> [...]
    > zauważony przez patrol Policji, którego zdziwił włażący w nocy na
    > zaplecze szkoły przez dziurę w płocie młodzieniec. Poszli za nim raczej

    Wlamywacza nie było, wiec trzeba było postawic zarzuty z d* :-)

    No nie, nie z d*, przepis w koncu jest.

    Np policjanci usuwający :-)

    J.