    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 71latek zabił dzieciaka
    Date: Thu, 19 Oct 2023 08:36:36 +0200

    > Policja nie może złożyć takiego wniosku? Problem jest tu zapewne taki,
    > ze ludzie się zwyczajnie boją, bo wiedzą, że tak naprawdę to nie mają
    > dobrej ochrony. Złożę wniosek, to zaciągnę na siebie uwagę oszołoma. A on
    > posiedzi te 24h i wyjdzie i będzie mnie nękał z czym policja nic nie
    > zrobi, no chyba, że mnie zaszlachtuje.

    Raczej jestem skłonny do tego że większość tych jego pokrzykiwań nie
    brała na poważne. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia
    psychicznego nie daje szczególnych uprawnień Policji. Gdyby Policja
    otrzymała zawiadomienie o przestępstwie, to też sprawa lepiej nie
    wygląda, bowiem Policja nie będzie leczyć tej osoby, tylko ją ścigać.

    W praktyce, jeśli nie ma jakiejś osoby zainteresowanej leczeniem, która
    by zainicjowała sam proces leczenia, to może to trwać latami. Takich
    furiatów jest masa. Przeważnie tylko wrzeszczą. Raz na czas odwalą jakiś
    grubszy numer i wówczas nagle się okazuje że wszyscy wiedzieli, że tak
    będzie.

    > Ale problem jest i trudno nad nim przejśc do porządku dziennego bo ktoś
    > ginie np. raz na rok.

    Jest. Jak masz jakiś pomysł, to śmiało sugeruj. Z tym, że ten problem
    jest od stuleci znany i na chwilę obecną nikt nie wymyślił "złotego
    środka".

    > Coś powinno być wprowadzonego takiego, co umozliwiałoby jakiś
    > monitoring, w sensie kurator, powtarzający się wywiad środowiskowy,
    > rejestr zgłoszeń. Coś co pozwoliłoby choć w jakimś stopniu obiektywnie
    > owszacować, co się z tym człowiekiem dzieje.

    W mojej ocenie problemem jest ocenienie, od którego momentu zaczyna to
    być niebezpieczne. Kurator, to raz w miesiącu zapyta, czy wszystko OK!
    Trudno ubezwłasnowolnić każdego idiotę, co wrzeszczy z balkonu, albo w
    inny sposób zachowuje się irracjonalnie.

    > I sąd by się tu MZ też przydał, własnie aby uniknąć nadużyć. Widziałbym
    > to np. tak, że jak się skargii powtarzają w tym mowa jest o agresji czy
    > groźbach to albo policja/SM albo kurator kieruje wniosek do sadu i wzywa
    > na świadków też osoby skarżące i bada sprawę, czy gość aby na pewno
    > powinien być na wolności, czy na dłuższej obserwacji, czy jeszcze
    > gorzej.

    Tylko ktoś musi dostrzec zagrożenie. A większość takiego wrzaskulca nie
    traktuje poważnie.

    --
    (~) Robert Tomasik