    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: 71latek zabił dzieciaka
    Date: Wed, 18 Oct 2023 23:24:39 GMT

    On 2023-10-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jest ustawa o zdrowiu psychicznym. Lekarz bez zgody pacjenta może
    > zatrzymać go - na 24 godziny. Potem wymagana jest zgodą sądu rodzinnego,
    > ale ktoś musiałby taki wniosek złożyć. Czy powinien móc na dłużej? I na
    > jakiej podstawie, bo to też dawało możliwości nadużyć. Oszołomów
    > grożącym innym osobom jest wielu, ale również wiele jest osób, które z
    > różnych powodów pomawiają innych o podobne zachowania.

    Policja nie może złożyc takiego wniosku? Problem jest tu zapewne taki,
    ze ludzie się zwyczajnie boją, bo wiedzą, że tak naprawdę to nie mają
    dobrej ochrony. Złożę wniosek, to zciągnę na siebie uwagę oszołoma. A on
    posiedzi te 24h i wyjdzie i będzie mnie nękał z czym policja nic nie
    zrobi, no chyba, że mnie zaszlachtuje.

    > Co do Policji to groźby karalne są ścigane, o ile wzbudzają obawy
    > spełnienia oraz złożony zostanie wniosek o ściganie. Jak dziadek
    > wrzeszczał coś z balkonu, to pewnie nikt się nie czuł zagrożony. Nie
    > mamy czegoś takiego, jak prewencyjne skazywanie na pozbawienie wolności
    > - choć może by się czasem przydało. Z drugiej strony trudno każdego
    > idiotę skazywać w obawie, że być może spełni swoje groźby.

    Ale problem jest i trudno nad nim przejśc do porządku dziennego bo ktoś
    ginie np. raz na rok.

    Coś powinno być wprowadzonego takiego, co umozliwiałoby jakiś
    monitoring, w sensie kurator, powtarzający się wywiad środowiskowy,
    rejestr zgłoszeń. Coś co pozwoliłoby choć w jakimś stopniu obiektywnie
    owszacować, co się z tym człowiekiem dzieje.

    I sąd by się tu MZ też przydał, własnie aby uniknąć nadużyć. Widziałbym
    to np. tak, że jak się skargii powtarzają w tym mowa jest o agresji czy
    groźbach to albo policja/SM albo kurator kieruje wniosek do sadu i wzywa
    na świadków też osoby skarżące i bada sprawę, czy gość aby na pewno
    powinien być na wolności, czy na dłuższej obserwacji, czy jeszcze
    gorzej.

    Nb. chyba to juz jakoś nie aż tak dawno wałkowaliśmy.

    --
    Marcin