    From: "witek67" <w...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: wspólne ogrodzenie
    Date: Fri, 4 Jul 2008 12:15:01 +0200

    witam

    pierwszy raz jestem na tej grupie i w arch nie znalazłem nic na ten temat,
    przedstawie po krótce o co chodzi

    sąsiad stawia ogrodzenie, które bedzie graniczyło z moja działka na której
    przez najblizsze 15 lat nic nie bede robił, i jak to sąsiad chce abym
    partycypował w kosztach od strony mojej działki

    kodes cywilny mówi tak :
    Art. 152. Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do współdziałania
    przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymywaniu stałych znaków
    granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia i utrzymywania
    stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.
    Art. 154. § 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne
    urządzenia podobne, znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących, służą
    do wspólnego użytku sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na granicy.

    § 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
    koszty ich utrzymania.

    ale

    Sąd Najwyższy w uchwale z 24 stycznia 2002 r., sygn. akt III CZP 75/01
    stwierdził, że obowiązek ponoszenia kosztów urządzeń znajdujących się w
    granicy gruntów sąsiadujących nie obejmuje kosztów utrzymania lub
    wybudowania nowego urządzenia
    Oznacza to, że nie ma podstaw prawnych do obciążania sąsiada kosztami budowy
    ogrodzenia, jeśli nie jest on zainteresowany jego powstaniem. Ogrodzenie ma
    zapobiegać naruszaniu prywatnej własności, dlatego koszt jego budowy obciąża
    tego, czyja własność ma być przez nie chroniona

    czy moge na tej podstawie olać żądania sąsiada

    pozdrawiam

    witek