  • 1. Data: 2003-02-16 07:55:54
    Temat: pozyczka
    Od: "Bogdan" <b...@g...pl>

    Mam mały problem ..
    Moja matka brała kredyt w znanej wszystkim firmie BEST 4 lata temu ..Wtedy
    żyrantem tej pozyczki bylem ja i moj ojciec .. Wszyscy byli pewni ze raty sa
    płacone na biezaco . W miedzy czasie moja mama zmarła czyli rok czasu temu
    ..
    Dwa dni temu przyszlo do mnie pismo ze mam obowiazek splaty w ciagu 7 dni
    4000 zł z tytulu jako ze jestem zyrantem ..
    Okazało sie ze mama splacila tylko kilka rat ..
    Czy bank nie miał obowiazku powiadomienia zyrantow ze dlug rosnie i sa
    liczone odstetki karne . Niby skad ja mialem o tym wiedziec w koncu to 4
    lata

  • 2. Data: 2003-02-16 09:03:45
    Temat: Re: pozyczka
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    > Czy bank nie miał obowiazku powiadomienia zyrantow ze dlug rosnie i sa
    > liczone odstetki karne . Niby skad ja mialem o tym wiedziec w koncu to 4

    Nie miał obowiązku. Takie życie żyrantów. Niektóre banki ubezpieczają się na
    wypadek śmierci osoby zaciągającej kredyt.

    Tomek

  • 3. Data: 2003-02-16 17:34:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zgodnie z art. 880 kodeksu cywilnego "Jeżeli dłużnik opóźnia się ze
    spełnieniem świadczenia, wierzyciel powinien zawiadomić o tym niezwłocznie
    poręczyciela.". No ale to przepis ogólny. Zajrzyj do umowy kredytowej i
    sprawdź, czy nie zawiera odrębnych unormowań w tym zakresie. Byłyby w tym
    wypadku obowiązujące.
    Jeśli nie znajdziesz tego typu postanowień odrębnych, to jesteś jako
    poręczyciel zobowiązany bankowi zwrócić kredyt, ale bez odsetek za okres, w
    którym bank nie dopełniał swojego obowiązku poinformowania Ciebie o zwłoce.
    Wydaje mi się również, że masz pełne prawo spłacać to w takich ratach, w
    jakich miała spłacać matka. Spróbuj skontaktować się z jakąś osobą decyzyjną
    w tej firmie i podjąć negocjacje.
    Jeśli to nic nie da, to pozostaje Ci spłacać niespłacone raty za matkę i
    czekać na ruch wierzyciela. Oblicz sam, ile mu się należy i jak uznasz, że
    spłaciłeś, to przestań płacić. Jeśli nie uznają Twoich racji, to nie Cię
    pozwą do sądu. Mnie się wydaje, że masz szansę na wygranie. Nie sądzę, by
    sąd zasądził odsetki za okres 4 lat.
    Zresztą, o ile dysponujesz stosownym kapitałem, to dla świętego spokoju
    spłać im cała kwotę główną wyraźnie to zastrzegając i informując, że z uwagi
    na fakt, że za zwłokę w spłacie winę ponosi BEST (nie powiadomił Cię o
    zwłoce) żadnych skutków finansowych tego nie masz zamiaru ponosić.

  • 4. Data: 2003-02-16 19:24:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeszcze znalazłem na ten temat wypowiedź A Szpunar w Rejent 1996/11/9 -
    t.2 pt. "Uwagi o realizacji odpowiedzialności poręczyciela."

    Cytuję w całości:

    "Umowa może przewidywać wypowiedzenie poręczenia przez poręczyciela. Jeżeli
    wypowiedzenie takie jest skuteczne, umowa poręczenia wygasa (zob. także art.
    882 k.c.). Załóżmy teraz, że poręczyciel nie otrzymał zawiadomienia z art.
    880 k.c. przed upływem terminu końcowego (ustalonego w umowie lub
    wynikającego z wypowiedzenia). Należy przyjąć, że odpowiedzialność
    poręczyciela już wygasła."

    Nie podejmuję się oceny tego. Wychodzi, że jeśli BEST nie zwrócił się do
    Ciebie o spłatę przed upływem terminu spłaty całego kredytu, to Twoje
    poręczenie wygasło. Szczerze mówiąc nie bardzo mi się to podoba, ale może
    ktoś inny zajmie jakieś stanowisko w tej sprawie. Niestety nie mam całego
    artykułu tylko ten wypis w LEX-ie jako komentarz, więc trudno mi się odnieść
    do tego, co autorka miała na myśli. Przede wszystkim niejasne jest dla mnie
    z czego była uprzejma taki wniosek wysnuć. Przyjęcie, jakoby poręczenie było
    ograniczone czasem spłaty kredytu wydaje mi się co najmniej kontrowersyjny.
    W końcu ja poręczam dług i co do tego ma czas jego spłaty? To ewentualnie
    przedawnienie by mogło wchodzić w grę, ale to będzie 10 lat. Przejrzałem
    prawo bankowe i kodeks cywilny w części dotyczącej poręczenia. Nic na
    uzasadnienie tej tezy nie znalazłem. No ale nie wykluczam, że może czegoś
    nie zauważyłem i liczę tu na pozostałych grupowiczów.

  • 5. Data: 2003-02-17 20:48:08
    Od: "Bogdan" <b...@g...pl>

    Dzisiaj dzwonilem do nich ..Best moj dług sprzedał innej firmie tzw. Portfel
    Prawdopodobnie wyslali do mnie pismo zeby mnie o tym powiadomic , ale jakos
    nie przypominam sobie azebym podpisywał takie awizo
    Wystosowalem do nich pismo o udostepnienie wszystkich wpłat na poczet
    kredytu i calej korespodencji wyslanej do mnie
    Czy jest mozliwe aby BEST bez powiadamiania mnie jako zyranta odsprzedal
    dlug innej firmie?Ta firma Portfel sugeruje mi ze w ubieglym roku tj.w
    kwietniu wyslala mi pismo powiadamiajace o odkupieniu wiezytelnosci czego ja
    sobie nie przypominam.Zastanawia mnie fakt czy takie przejecie kredytu moze
    nastapic bez powiadamiania zyrantow,oraz to czy firma BEST nie powinna
    zwrocic sie najpierw do mnie jako zyranta o splate dlugu.
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-02-17 21:38:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Powinni Cię o tym powiadomić. Natomiast o zgodę pytać nie musieli. Pewnie w
    ramach oszczędności wysłali powiadomienie zwykłym listem. Poczekaj na ich
    odpowiedź co do wpłat. Potem ureguluj dług bez odsetek i wówczas niech Cię
    pozywają o odsetki. Tylko nie zapomnij wysłać im najpierw pisma, że wpłacasz
    kwotę główną i na naliczenie odsetek się nie zgadzasz, bo jakby Cię wezwali
    od razu, to byś im zapłacił.

  • 7. Data: 2003-02-18 09:56:17
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    > Jeszcze znalazłem na ten temat wypowiedź A Szpunar w Rejent 1996/11/9 -

    ^^^^^^^^^^^^^^^

    > artykułu tylko ten wypis w LEX-ie jako komentarz, więc trudno mi się
    odnieść
    > do tego, co autorka

    Eeeeeeeeek! A. Szpunar to _on_! Adam Szpunar - wielkie nazwisko polskiej
    cywilistyki, niedawno ( chyba w zeszlym roku ) zmarly.

> [...]
    było
    > ograniczone czasem spłaty kredytu wydaje mi się co najmniej

    He he he - Adam jest autorem wielu innych kontrowersyjnych pogladów. Ilez to
    razy widzialem przypis: Patrz glosa krytyczna A. Szpunar. :-)
    A ten, przyznaje, jest takze dosyc karkolomny. Mysle, ze przyjecie takiej
    konstrukcji prowadzic by moglo, ze sam dlug tez wygasa po uplywie terminu
    umowy kredytowej, co jest jawnym absurdem.

    Depi.