  • 1. Data: 2003-02-15 20:49:17
    Temat: bilety postojowe (troche dlugie)
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Zastanawiam sie nad pewnym problemem. Mieszkam w Szczecini i podobnie jak w
    innych miastach polskich cale centrum i okolice jest objete strefa
    "platnego postoju". No i sytuacja jest taka, ze np. nie kupuje tego biletu
    i dostaje kare. No i teraz zasadnicze pytanie czy musze to placic? Po
    pierwsze kare moge dostac a za wycieraczka moze jej nie byc, czesto sie
    zdarza, ze gowniarze zabieraja, albo wiatr mocnie zawieje - sprawa
    oczywista. Druga opcja jest taka, ze pozyczam komus samochod i on sobie
    staje gdzies tam, nie kupuje biletu i np. przychodzi mi do domu
    zawiadomienie (tak na marginesie to nie znam kogos komu by przyszlo, a
    kilka razy pofatygowalem sie do nich do biura to uzyskalem informacje, ze
    "dopiero zaczynaja wysylac" a bylo to juz spokojnie kilkanascie miesiecy po
    rozpoczeciu pracy tej instytucji, pozatym odnioslem wrazanie, ze nie
    wysylaja do wszytskich tylko do "rekordzistow" uzyskalem informacje, ze
    niektorzy maja po kilka tys. tam u nich "na koncie"). Wracajac do
    zasadniczego watku przychodzi mi zawiadomienie o tym, ze mam zaplacic kare
    a ja wtedy nie mialem samochodu przy sobie bo np. komus pozyczylem.
    Przeciez jak ktos spowoduje wypadek moim autem to ja nie ponosze za to
    odpowiedzialnosci, wiec dlaczego mam ponosic odpowiedzialnosc, za to ze
    ktos stanie tam gdzie nie powinien? Tak mysle, ze mozna wystapic na droge
    sadowa z nimi i to dopiero bedzie ciekawe, jak oni wysla mi zawiadomienie
    po pol roku albo roku, pozniej jeszcze dojdzie jakas wymiana korespondecji
    i wystapienie do sadu. To ciekaw jestem w jaki sposob ktokolwiek z nich
    udowodni mi, ze iles tam lat temu o takiej i takiej godzinie stanelem
    gdzies tam w "strefie" (zakladam, ze tego dnia nie zostane zatrzymany przez
    policje, a panowie od SOPu (strefa ograniczonego postoju) nie robia zdjec).
    Wlasciwie to przy zenujacym stanie "miejsc parkingowych" nie czuje sie
    zobligowany do uiszczania jakich kolwiek platnosci, powiem wiecej to oni
    powinni mi placic odszkodowania, ze narazam na uszczerbek samoschod
    "wdrapujac sie" na wysokie krawezniki.

    --
    huski

  • 2. Data: 2003-02-15 22:16:28
    Temat: Re: bilety postojowe (troche dlugie)
    Od: "leon" <L...@i...pl>

    hmm ..... tak mi sie skojarzylo niedawna sprawa nie legalnosci parkometrow
    rozstrzygana przez TK, no i odpowiedni cytacik

    "10 grudnia 2002 r. o godz. 10:00 Trybunał Konstytucyjny rozpoznał
    połączone: pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz
    wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie zgodności z Konstytucją
    przepisów dotyczących trybu wprowadzania i ustalania sposobu pobierania
    opłat za parkowanie.

    Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985
    r. o drogach publicznych jest niezgodny z art. 217 Konstytucji RP. TK orzekł
    także, że § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r.
    w sprawie szczegółowych zasad wprowadzania opłat za parkowanie pojazdów
    samochodowych na drogach publicznych jest niezgodny z art. 7 i art. 92 ust.
    1 i art. 94 Konstytucji, § 4 ust. 1 tego rozporządzenia jest niezgodny z
    art. 7 i art. 94 Konstytucji, § 8 ust. 2 tego rozporządzenia jest niezgodny
    z art. 92 ust. 1 oraz z art. 13 ust. 4 i z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach
    publicznych. TK orzekł, że § 9 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 rozporządzenia Rady
    Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie opłat drogowych jest niezgodny
    z art. 92 ust. 1 oraz nie jest niezgodny z art. 2 Konstytucji. "

    oraz link
    http://www.trybunal.gov.pl/Orzecz/Terminy/2002/P_06_
    02.htm

    pozdrawiam

    leon

  • 3. Data: 2003-02-15 23:42:35
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <X...@2...180.128.20>, huski wrote:
> [...]
    > Przeciez jak ktos spowoduje wypadek moim autem to ja nie ponosze za to
    > odpowiedzialnosci, wiec dlaczego mam ponosic odpowiedzialnosc, za to ze

    Przed sądem będziesz musiał wskazać komu użyczyłeś samochód a jeśli tego
    nie zrobisz to będzie na ciebie. Proste, nie? Jakby było inaczej, to każdy
    cwaniaczek kombinowałby w podobny sposób.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-02-16 17:39:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie takie proste. Przejrzyj z łaski swojej historię dysput na tej grupie za
    kilka ostatnich tygodni. Wątek był bodaj dwa razy. Sposobów na ominięcie
    tego nakazu jest kilka. No i obowiązek podania użytkownika pojazdu spoczywa
    w związku z wykroczeniem albo przestępstwem (tak mi się wydaje), a to będzie
    postępowanie przed sądem cywilnym. Facet może powiedzieć, że nie pamięta. I
    co będzie na niego. Najwyżej zapłaci 1,50 za parking, no bo faktycznie
    należący do niego samochód tam był. Ale zasądzenia innych kosztów raczej bym
    się nie spodziewał.

  • 5. Data: 2003-02-16 17:40:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No to - moim zdaniem - otwarta jest droga do oddalania wszelkich powództw o
    roszczenia z tytułu niezapłaconych kar jako niezgodnych z zasadami
    współżycia społecznego.

  • 6. Data: 2003-02-18 05:50:11
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b2ojmd$euf$3@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > należący do niego samochód tam był. Ale zasądzenia innych kosztów raczej bym

    W zasadzie to wedlug tego rozumowania (wydajacego sie poniekad slusznym :)
    moze zaplacic 1.50 plus roznej masci koszty w tym sadowe, nie? To juz
    powinno wystarczyc. A tak swoja droga to nie chce mi sie wierzyc aby
    uporczywe uchylanie sie od placenia takich oplat pod nic bardziej karnego
    nie podpadalo. W ogole kurcze nie rozumiem pewnych zaleznosci: jak ktos
    buchnie paczke krakersow ze sklepu to jest zlodziej i nawet jak ucieknie a
    da sie go zidentyfikowac to moze miec spore klopoty i popelnia
    wykroczenie, a jak ktos kradnie podobne pieniadze uslugodawcy to
    wykroczenia nie popelnia?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2003-02-18 12:43:56
    Od: "leon" <L...@i...pl>

    > a jak ktos kradnie podobne pieniadze uslugodawcy to
    > wykroczenia nie popelnia?

    sory ale jakiego uslugodawcy ????? - to sa drogi publiczne

    leon

  • 8. Data: 2003-02-18 23:51:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Całe te opłaty od znajdowania się na bądź co bądź publicznej drodze są
    kontrowersyjne. I mój pogląd podzielił nawet Trybunał Konstytucyjny.
    Wałkowaliśmy to już kilka razy, więc nie ma większego sensu ponawiać. Tak,
    czy inaczej oczywiście niezapłacenie za usługę jest wykroczeniem. Tylko, że
    my nie mamy winnego. Ba, nie wiemy tak do końca, czy to jego samochód tam
    stał, no bo może ktoś ma fałszywe tablice rejestracyjne i akurat na niego
    padło. A przecież niejasności tłumaczy się na korzyść oskarżonego /
    obwinionego.

  • 9. Data: 2003-02-19 00:55:04
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Ale sam wczesniej napisales:

    "..tego nakazu jest kilka. No i obowiązek podania użytkownika pojazdu
    spoczywa w związku z wykroczeniem albo przestępstwem (tak mi się wydaje),
    a to będzie"

    No wiec skoro jest to wykroczenie to jednak wlasciciel ma obowiazek (o ile
    slusznie Ci sie wydaje) ujawnic kierujacego pojazdem. Mozna zlozyc
    powiadomienie o popelnieniu wykroczenia i jednoczesnie adhezyjnie
    dochodzic roszczen?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2003-02-19 16:52:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wątek był wałkowany. Ale w skrócie. Właściciel może się zasłonić prawem do
    odmowy odpowiedzi na pytania mogące narazić na odpowiedzialność karną jego
    lub kogoś najbliższego. I wówczas sytuacja jest patowa. On wie, kto jechał,
    tylko odmawia odpowiedzi na to pytanie. Nie można jego ukarać, bo nie
    wiadomo, czy on jechał. Nie można go ukarać, również za niepodanie osoby
    kierującej, bo korzysta z przysługującego mu prawa.