  • 21. Data: 2024-04-18 15:11:48
    Temat: Re: Zasady w zakładzie pracy
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    > Nie ma żadnego znaczenia. Musiałaby byc MZ zgoda sądu czy innego organu
    > a tej przy braku znamion możliwości popełnienia przestępstwa nie będzie.

    To jakie masz pomysły na zebranie materiału dowodowego do wykroczenia?
    Aktywiści fotografują źle zaparkowane samochody, osoby nielegalnie
    wyrzucające śmieci w lesie itp. Co prawda to prawda, tu mowa o terenie
    prywatnym, a aktywiści działają w publicznym.

  • 22. Data: 2024-04-18 15:57:31
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 18.04.2024 o 14:14, Monika Głowacka pisze:

    > Pracownicy warsztatu czy brygadziści po paleniu poza pokojem biura,
    > przychodzą do biura i zioną 5-6 godzin wydychanymi zapachami z głównie z
    > e-papierosów,

    Ze zwykłymi fajami to oczywiście przegięcie i rozumiem wkurzenie.
    Ale z e-fajkowiczami można się chyba po ludzku dogadać i zaproponować
    rozwiązanie kompromisowe: żeby w pracy używali liquidów
    bezsmakowych/bezzapachowych. Oczywiście, tak jak dotąd, poza biurem.
    Gdyby nie to, że kupują zapachowe/smakowe, to po e-paleniu i powrocie do
    biura reszta pracowników mogłaby nawet nie mieć pojęcia, że ktoś przed
    chwilą e-palił.

    > Niektórzy po tym e-paleniu kaszlą.

    Gdyby używali bezsmakowych/bezzapachowych i nie wiedzielibyście, że
    e-pali, to nie wiedzielibyście, że to po e-paleniu...
    Może to alergia na perfumy jednej z pracownic w biurze? :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 23. Data: 2024-04-18 18:39:45
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-04-18 o 15:57, Kviat pisze:

    > Ale z e-fajkowiczami można się chyba po ludzku dogadać i zaproponować
    > rozwiązanie kompromisowe: żeby w pracy używali liquidów
    > bezsmakowych/bezzapachowych.

    To na nich (efajkowiczów) tak działa, jakbyś im ugotował zupę bez soli i
    pieprzu lub herbatę dał bez cukru.
    Nawyki powoli się zmieniają, ale jeszcze zostali tacy, co bez soli, bez
    pieprzu, bez cukru nie zjedzą.

  • 24. Data: 2024-04-19 03:00:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-18, Monika Głowacka <m...@g...pl> wrote:

    > W zakładzie nie ma wyznaczonego miejsca do palenia.
    >
    > Art. 210. § 1. kp tylko o to chodzi, że bezpośrednio to takiego
    > zagrożenia nie ma, ale jest pośrednie zagrożenie zdrowia. Pracodawca
    > ignoruje sygnały, a kierownik czy dyrektor mimo iż miał zgłoszenia, sam
    > nie widzi i nie słyszy zakłóceń higieny.

    MZ, jak już chcesz iść na szable to nie próbuj udowodnić, że to zakłoca
    higiene czy jest szkodliwe bo nie wiem czy się tak łatwo da. Ale masz
    też Ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed
    następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19
    960100055/U/D19960055Lj.pdf

    i tam jest art. 5 i 5a. Zobacz czy coś się stosuje do Twojej sytuacji.
    Dalej masz Art. 13.
    2. Kto pali wyroby tytoniowe, nowatorskie wyroby tytoniowe lub papierosy
    elektroniczne wbrew postanowieniom art. 5,
    podlega karze grzywny do 500 zł.

    Wystarczy MZ zeznanie świadków. Jeśli jest to naprawdę uciążliwe dla
    innych to chyba nie będzie z tym problemu?

    > Pracownicy warsztatu czy brygadziści po paleniu poza pokojem biura,
    > przychodzą do biura i zioną 5-6 godzin wydychanymi zapachami z głównie z
    > e-papierosów, a w biurze jest po prostu miejsce gdzie mogą zrobić
    > potrzebną biurokrację. Na zwróconą uwagę, mówią, że e-palili poza
    > pokojem, więc nie złamali zakazu. Pracownice biurowe kupiły w sklepie

    Rozumiem, że kłamią?

    > dla szpiegów ukryte kamery i mają dokumentację.

    Nie widzę żebyście same to pociągnęły więc moze jednak lepiej pójść do
    jakiegoś prawnika po poradę? Czy w takich oloicznościach mozna posłużyc
    się takim nagraniem? Tak jak wcześniej pisałem, byłbym tu ostrozny. Ale
    MZ powinno wystarczyć zenznanie kilku świadków.

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2024-04-19 07:00:48
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > Wystarczy MZ zeznanie świadków. Jeśli jest to naprawdę uciążliwe dla
    > innych to chyba nie będzie z tym problemu?

    Ten artykuł moim zdaniem jest trudny do zastosowania na terenie
    prywatnym czy w prywatnym mieszkaniu przerobionym na biuro, czy
    prywatnej hali która jest własnością.
    Często bywa tak, że pracodawca, kierownik odmawia współpracy. Zaraz się
    okaże, że tam wszyscy siedzą na umowie zleceniu i nawet PIP nie jest w
    stanie kontrolować pracodawcy z tego wszystkiego co jest napisane w
    kodeksie pracy.

    Jeśli tak jest, a w zleceniu ma wskazane miejsce gdzie ma pracować, to
    PIP może uznać to za umowe o pracę, jest artykuł w kodeksie pracy z
    sankcją 30.000 zł dla pracodawcy.
    Jeśli pracownik biura jest na umowie zleceniu to sam może sobie wybrać
    miejsce gdzie wykonuje zlecenie, aby tylko zlecenie wykonał. Czy nie tak?

> [...]
    > się takim nagraniem? Tak jak wcześniej pisałem, byłbym tu ostrozny. Ale
    > MZ powinno wystarczyć zenznanie kilku świadków.

    Ty kiedyś pisałeś, czy inni stali bywalcy pl.soc.prawo że Sąd dopuszcza
    różne dowody w takich drobnych sprawach nawet zdobyte w sposób na
    krawędzi prawa?

    Znam firmę, gdzie pracodawca naciskany przez pracowników jednak zrobił
    porządek, bo mając w perspektywie kary

  • 26. Data: 2024-04-20 01:36:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-19, Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Jeśli pracownik biura jest na umowie zleceniu to sam może sobie wybrać
    > miejsce gdzie wykonuje zlecenie, aby tylko zlecenie wykonał. Czy nie tak?

    Nie potrafię powiedzieć. Ale zasadniczo z p. ww. Ustawy nt. palenia, to
    wydaje się, że mowa o pomieszczeniach zakładu pracy (np.) co jest MZ
    niezależne od typu umowy.

    > Ty kiedyś pisałeś, czy inni stali bywalcy pl.soc.prawo że Sąd dopuszcza
    > różne dowody w takich drobnych sprawach nawet zdobyte w sposób na
    > krawędzi prawa?

    Nie wiem czy ja, ale faktycznie, w Polsce nie ma jak dotąd prawa
    zabraniającego dowodów tzw. zatrutego drzewa. Ale problem jest
    gdzieindziej, koleżanka może sama zostać ukarana. To co mogłoby ją
    zwolnić z odpowiedzialności to jakiś uzasadniony interes społeczny czy
    ochrona wyzszego dobra), ale nie wiem do końca jak to w praktyce działa
    w tego tupu sprawach (nie jestem prawnikiem).

    Nb. incydentalne zrobienie komuś zdjęcia i użycie jako dowodu, z
    pewnością problemem nie jest. Problemem może być systematyczna
    inwigilacja/monitoring. Koleżanka może powiedzieć, że przechodziła
    tamtędy z tragarzami i akurat nakręciła taki krótki film. Ale też
    koleżanka chce odzyskać pieniądze włożone w tę inwigilację, więc
    musiałaby się do niej przyznać.

    > Znam firmę, gdzie pracodawca naciskany przez pracowników jednak zrobił
    > porządek, bo mając w perspektywie kary

    I tak MZ powinno się też to tu odbyć. Poprzez rozmowę zainteresowanych
    pracowników z pracodawcą, rozważenie przepisów, w tym tych o paleniu, i
    wypracowanie jakiegoś rozsądnego kompromisu.

    --
    Marcin