  • 1. Data: 2022-04-28 19:54:38
    Temat: ZUS na koncie
    Od: EmBuf <e...@g...com>

    Mam takie pytanie:

    ZUS wszedł mi na konto z powodu dawno zapomnianych przeze mnie (owszem,
    niezapłaconych) składek. Jednakowoż są one sprzed ponad 10 lat, więc wydawałoby się,
    że nie powinno dojść do żadnej egzekucji, bo przecież należności przedawnionych
    windykować nie wolno. Chciałbym jednak upewnić się co do tego -- fakty mają się tak:
    -- zajęli mi konto nawet nie fatygując się poinformowaniem mnie o tym
    -- podstawą do tego działania była "decyzja" z początku 2011 roku (tak, sprzed ponad
    10 lat), od której faktycznie wtedy się nie odwołałem, więc ona te ponad 10 lat temu
    "nabrała mocy"
    -- ZUS-owcy stwierdzili, że zajęcie mojego konta nastąpiło w powołaniu na art. 8087
    ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
    -- poprosiłem o papiery do wglądu -- okazało się, że od czasu wydania owej "decyzji"
    (początek 2011 r.) do czasu wystawienia tytułów wykonawczych przekazanych do banku
    (kwiecień 2022 r.) NIE BYŁO NIC "POMIĘDZY", a więc żadnego pisma, które wskazywałoby
    na jakąkolwiek akcję, mogącą przerwać bieg przedawnienia. Kompletnie nic w tym
    wieloletnim okresie!

    Mam prośbę o opinię kogoś, kto się zna: czy oni mieli prawo do egzekucji tylko
    dlatego, że kiedyś-tam nie odwołałem się od tej decyzji -- czy też jednak rację mam,
    że pomimo tego, z uwagi na fakt, że od tamtej chwili minęło już ponad 10 lat, te
    egzekwowane składki (i to z dodatkiem karnych odsetek) nie mogą być już obecnie ze
    mnie ściągane jako przedawnione, a w związku z tym kwota pobrana z mojego konta
    powinna być mi zwrócona zaś zajęcie (wciąż obecne) winno być uchylone?

    Z góry dziękuję za pomoc (podpowiedzi odpowiednich paragrafów, na które mógłbym się w
    rozmowie z nimi powołać, mile widziane).

  • 2. Data: 2022-04-28 21:36:07
    Temat: Re: ZUS na koncie
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 28.04.2022 o 19:54, EmBuf pisze:
> [...]
    windykować nie wolno. Chciałbym jednak upewnić się co do tego -- fakty mają się tak:

    To jakaś reklama artykułu, który można wyszukać w internecie w ciągu 3
    sekund i który to artykuł wyjaśnia wszystkie wymienione wątpliwości?

    https://www.money.pl/gospodarka/dlugi-w-zus-sie-nie-
    przedawniaja-zaklad-przypomnial-sobie-o-zobowiazania
    ch-sprzed-16-lat-6722429699365728a.html

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2022-04-28 21:47:16
    Od: EmBuf <e...@g...com>

> [...]
    >
    > https://www.money.pl/gospodarka/dlugi-w-zus-sie-nie-
    przedawniaja-zaklad-przypomnial-sobie-o-zobowiazania

    Czytałem artykuł -- daje nadzieję -- i właśnie on zainspirował mnie do zadania
    pytania tutaj, bo jednak w artykule jest taka ciekawa uwaga:

    "Wszczęcie postępowania egzekucyjnego zawsze jest poprzedzane doręczeniem dłużnikowi
    upomnienia lub decyzji o wysokości zadłużenia, w których wskazana jest kwota
    zadłużenia oraz fundusz i okres, których zadłużenie dotyczy. [..] Jeżeli płatnik nie
    opłaci składek po otrzymaniu decyzji albo upomnienia, ZUS wszczyna postępowanie
    egzekucyjne i wystawia tytuł wykonawczy, a następnie egzekwuje środki pieniężne np.
    poprzez zajęcie rachunku bankowego, zajęcie wynagrodzenia za pracę lub zajęcie
    świadczenia."

    No więc właśnie: doręczono mi decyzję... ponad 11 lat temu! W międzyczasie "nic
    zupełnie" -- co osobiście sprawdziłem w papierach. Stąd właśnie moje pytania, bo
    autor artykułu jednak wyraża się nieco dwuznacznie. Niezbyt kategorycznie.

  • 4. Data: 2022-04-28 22:42:56
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu czwartek-28-kwietnia-2022 o 19:54, EmBuf pisze:
    > ZUS wszedł mi na konto z powodu dawno zapomnianych przeze mnie

    Ciach

    Jakaś epidemia? Dziś mojemu szefowi też wleźli i domagali się 50 tys.
    zaległych składek.

    Nazwa firmy bardzo podobna ale reszt zupełnie inna

    Do kurwy nędzy tyle lat minęło i afer z takimi pomyłkami a nic się nie
    zmieniło.

    PS. Wczoraj Sadowski w tv powiedział że nadal 30% kosztów developerów to
    "łapówki" dla urzędników.

    Nie. Nie w kopertach. Dziś to się robi w białych kołnierzykach.
    Czasy Tuska wiecznie żywe do kurwy nędzy...

  • 5. Data: 2022-04-28 23:20:16
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 28.04.2022 o 21:47, EmBuf pisze:

> [...]
    autor artykułu jednak wyraża się nieco dwuznacznie. Niezbyt kategorycznie.

    "Można również złożyć wniosek do ZUS o wydanie decyzji ustalającej
    wysokość zadłużenia. Jeśli nie będzie się zgadzać z decyzją ZUS, może ją
    zaskarżyć do sądu powszechnego powołując się np. na spłacenie
    zadłużenia, przedawnienie itd." - dodają przedstawiciele Rzecznika MŚP.

    Z kolei dr Kalata doradza, by zacząć od sprawdzenia, czy ZUS próbował
    się skontaktować i informować o stanie zadłużenia jeszcze przed
    wszczęciem egzekucji. Jeśli nie - najlepiej napisać wniosek do ZUS o
    wydanie decyzji i zwolnienie spod egzekucji.

    A kiedy ZUS wyda już taką decyzję - odwołać się od niej podnosząc zarzut
    przedawnienia, który spowoduje, że żądanie ZUS zapłaty składek za okres
    przedawniony będzie bezskuteczne."

    Pozdrawiam
    Piotr