  • 201. Data: 2021-04-07 16:02:19
    Temat: Re: "Straszliwe" mandaty dla proboszczów za wielokrotne przekroczenie limitów epidemiologicznych [kowid]
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 12:24, Kviat pisze:

    > A dlaczego nie? Jest nakaz ograniczenia ludzi w kościele? Jest.
    > Wylegitymować, zaproponować mandat i niech sąd rozstrzyga, bo kulson nie
    > jest od rozstrzygania.

    W moim rejonie problemem jest nielegalne wydobycie żwiru. Pozwolenie na
    wydobycie kosztuje 500 zł. Maksymalny mandat za to też. A przecież
    Policja nie może ukarać wszystkich.

    Proboszcz mandat 20 zł przyjmie nawet na każdej mszy. Ale to ani nie
    powoduje, ze jest faktycznie winny, ani sprawy nie załatwia. Problemem
    jest tłum w kościele.

    --
    Robert Tomasik

  • 202. Data: 2021-04-07 16:09:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 14:14, J.F. pisze:

    > Wydaje decyzje o zamknieciu budynku ... ale komu dostarcza? :-)

    Pywa, że nakleja na drzwiach. Przerabiałem taki temat nie jeden raz.

    > Przy czym ... cos mi chodzi po glowie, to wlasciciele/administratorzy
    > innych budynkow maja obowiazek co pewien czas inspekcje sami wezwac.

    Intrygujące. Na kawę?

    > A ksieza?

    Księża raz do roku sami chodzą po kolędzie - do Inspektora pewnie też :-)

    > Tylko ... kosciol moze byc juz na to wyczulony.

    Za stan techniczny budynku też, tylko to trochę co innego. Masz centrum
    handlowe. Za budynek odpowiada właściciel. A za limit w sklepie z obuwiem?

    > Od pewnego wypadku na cmentarzu, gdzie wichura urwala galaz, galaz
    > spadla na dziecko, a kosciol teraz rente i odszkodowanie placi.
    > Bo za drzewa na cmentarzu jest odpowiedzialmy.

    > Kosciol zgody nie potrzebuje :-P
    > Tzn formalnie nie wiem. Moze nie prosili, a kosciol powstal :-)
    > Mogl byc tez remont.

    Nie wiązał bym stanu technicznego budowli z obostrzeniami.

    60-tys-zl-kary/14668

    > Chyba tak.
    > Ale czy obejmuje wlasnosc kosciola, czy tez on nalezy do kurii ?

    Nie mam pojęcia.

    --
    Robert Tomasik

  • 203. Data: 2021-04-07 16:11:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 14:59, Budzik pisze:

    > Chciałbym zauwazyc ze ty probowałes udowodnic ze nikt nie jest
    > odpowiedzialny...
    > Dopiero dzis przyznałes ze po prostu nie wiesz.

    Ja jedynie twierdzę, że Proboszcz nie jest oczywisty, bo on zarządza
    życiem duchowym.

    --
    Robert Tomasik

  • 204. Data: 2021-04-07 16:11:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 07.04.2021 o 12:05, Kviat pisze:

    >Widzisz, jakiś Ty głupi w swojej zaciekłości? Oczywiście. Można
    >skierować wniosek o ukaranie na Proboszcza. Sąd się tym za pół roku
    >zajmie i wyda wyrok w postępowaniu nakazowym. Ksiądz ma bodaj 14 dni
    >na
    >oprotestowanie. Gdzieś za rok spotkają się na wokandzie i sąd go
    >uniewinni. Po 12tu miesiącach nawet nie możesz wszcząć postępowania
    >na
    >nowo przeciwko tej radzie parafialnej.

    Ty sie ciesz, ze za rok, bo moze w miedzyczasie przewinienie kulsona
    sie przedawni :-)

    >Nawet Ci do głowy nie przyjdzie, że pasowałoby ustalić, na kim ów
    >obowiązek spoczywa i tę osobę ścigać.

    Jakos tak w innych przypadkach nie ustalacie tak dokladnie :-)

    J.

  • 205. Data: 2021-04-07 16:14:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 7 Apr 2021 16:11:09 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja jedynie twierdzę, że Proboszcz nie jest oczywisty, bo on zarządza
    > życiem duchowym.

    Zarządza również dobrami materialnymi parafii.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Proboszcz

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Na razie stoimy na stanowisku, że mamy rację"
    Jacek Czaputowicz

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 206. Data: 2021-04-07 16:25:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 15:57, Olin pisze:
    > Ciecze są w zasadzie nieścieśliwe, podobnie jak ludzie.

    Właśnie dlatego, by zostać inżynierem nie wystarczy przez 5 lat czytać
    internet. Trzeba studiować. Wiesz, ze to prawo dotyczy też gazów? Wiesz
    dlaczego lata odrzutowiec?

    > Nie wiem, co to znaczy "szybciej od tej cieczy, co jest wcześniej",
    > ale wiem, że w przy szerokim przekroju rury ciecz płynie wolniej niż
    > przy wąskim. Możesz śmiało pisać artykuł do Nature. Nie wiem, czy
    > pomysł zastosowania równania Bernoulliego do opisu ruchu tłumu ludzi
    > wystarczy na Nobla, ale furorę na pewno zrobisz.

    Nie. To, ze Ty nie rozumiesz i jest to dla Ciebie nowość, to niestety
    nei zmienia faktu, ze dla większości osób po podstawówce niue byłoby to
    jakoś szczególnie nowatorskie.

    --
    Robert Tomasik

  • 207. Data: 2021-04-07 16:28:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.04.2021 o 16:14, Olin pisze:

    > Zarządza również dobrami materialnymi parafii.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Proboszcz

    Wskazałem przepis. Sam z WIKI korzystam, ale tam czasem też bzdury sie
    trafiają. Sądzisz, że jakby w akcie oskarżenia powołać sie na Wiki, to
    sąd przyklepie?

    --
    Robert Tomasik

  • 208. Data: 2021-04-07 16:29:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 07.04.2021 o 12:23, J.F. pisze:

    >W prawie cywilnym mamy tak instytucję, jak zarząd zwykły.
    >Administrator
    >może wynająć sprzątaczke, ale już sprzedać kamienicy nie może. Nie
    >wiem,czy czasem administratorzy licencji nie muszą mieć. Proboszcz
    >może
    >nie mieć.

    Administrator budynku licencje miec musi, ale kosciolow sie to chyba
    nie tyczy.

    Tak czy inaczej - KK raczej nie pozwoli dysponowac kosciolem ani
    proboszczowi, ani radzie parafialnej.

    >Nie wiem których, ale generalnie tam różnica jest taka, że Biskup
    >jest
    >tym najwyższym i nie ma Papieża, czy odpowiadającej mu instytucji - o
    >ile się orientuję, bo kościołów mniej, lub bardziej protestanckich
    >jest
    >sporo i nie wykluczone, że mają różne rozwiązania prawne.

    No wlasnie - krol Anglii przywlaszczyl sobie Kosciol wraz z cala
    hierachia, ale gdzies w USA to lokalna spolecznosc kosciol buduje,
    pastora wynajmuje i zaden biskup im nie jest potrzebny.

    A z braku papieza ... nie ma komu biskupow mianowac :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ewangelicki_Ko%C5%9Bci
    %C3%B3%C5%82_Unijny_w_Polsce
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82
    _Ewangelicko-Luterski_w_Polsce_Zachodniej

    Konsystorz i superintentendent ?

    J.

  • 209. Data: 2021-04-07 16:46:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-04-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A właśnie. Jak ktoś jest posiadaczem samoistnym nieruchomości to
    >odpowiada za takie szkody?

    >To w tym momencie można uznać, że zarządza (de facto, bądź formalnie
    >polecenia kurii). To chyba jednak proboszcz?

    >https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/s
    tosunek-panstwa-do-kosciola-katolickiego-w-rzeczypos
    politej-polskiej-16793118/dz-1-roz-2
    >Art. 7. [Osobowość prawna terytorialnych jednostek organizacyjnych
    >Kościoła Katolickiego]
    >1. Osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki
    >organizacyjne Kościoła:
    >5) parafie.

    >No to masz Robert swojego proboszcza.

    Czy jednak parafia posiada kosciol? Ziemie pod nim?
    Cmentarz, teren cmentarza ?

    https://www.rmf24.pl/fakty/news-dalikow-licytacja-ko
    sciola-niemal-pewna,nId,118971
    https://www.niedziela.pl/artykul/72574/nd/Kosciol-ni
    e-bedzie-zlicytowany
    https://wiadomosci.wp.pl/parafia-do-licytacji-komorn
    ik-wycenia-nieruchomosci-6036713605915777a

    https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-parafia-w-dal
    ikowie-kupiona-przez-parafian,nId,94561
    wot ciekawostka - kupili "parafie" ... a nie - to tylko pismackie
    pisanie
    https://info.wiara.pl/doc/154996.Dalikow-Wygrali-par
    afianie

    https://wiadomosci.wp.pl/mieszkancy-dalikowa-kupili-
    na-licytacji-budynek-parafii-z-ogrodem-6036754057118
    337a
    taa ... a reszta?
    Kuria, taca, proboszcz osobiscie ?

    http://orka2.sejm.gov.pl/IZ4.nsf/main/4C5368DD

    J.

  • 210. Data: 2021-04-07 16:55:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-04-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie wiem czy jak my. Nie mówię tego w sensie jakimkolwiek
    >perojatywnym,
    >ale to są pewnie ludzie, którzy w czasach liceum łazili na jakieś
    >oazy
    >bardziej niż na inne imprezy i byli ogólnie dużo mocniej zaangażowani
    >te wszystkie kościelne sprawy niż my.

    To pewnie tak ...

    >To chyba jest odrobinę inne
    >środowisko, choć nie wiem czy rozwijaniu pasji niekościelnych w czymś
    >przeszkadza.

    Mnie nie chodzi o te inne pasje, tylko o ewentualna "banke".

    No dobra - towarzystwo oazowe moze jakas forme banki tworzyc.

    >Przyjmując, że poszli na księdza bo serio byli pełni wiary i chęci
    >czynienia dobra to pewnie w którymś momencie musieli znaleźć sposób
    >aby
    >robić swoje nie oglądając się na średnia. Poza tym, jeśli wewnętrznym
    >motywem był brak akceptacji to później tez trzeba charakteru aby nie
    >odwaliła palma jak np. niektórym kotom z policji. I to byłoby dla
    >mnie
    >wyjście z tej bańki będącej pewnym zmanierowanym środowiskiem.

    Ja tam nie wiem, srodowisko ksiezy niewatpliwie mozna nazwac
    zmanierowanym w obojetnym sensie tego slowa, tzn specyficznym
    srodowiskiem po prostu,
    ale parafianie musza ich w jakis tam sposob lubic.
    Przynajmniej na tyle, aby zostawic na tacy zwyczajowa kwote.

    J.