  • 1. Data: 2023-01-24 11:21:58
    Temat: Rower uprzywilejowany
    Od: Monika Głowacka <m...@g...pl>

    Widziałam w Łodzi rower z migającymi niebieskimi światłami, tak jakby
    uprzywilejowania, ale bez sygnałów dźwiękowych.

    Art. 96a. Bezprawne posiadanie w pojeździe lub używanie sygnałów
    pojazdów uprzywilejowanych
    Dz.U.2022.0.2151 t.j. - Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń
    § 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, posiada w pojeździe urządzenia
    stanowiące obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego w ruchu,
    wysyłające sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł
    błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie, a także elementy
    oznakowania w postaci napisów,
    podlega karze grzywny.
    § 2. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, używa w pojeździe sygnałów
    świetlnych w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo
    sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie,
    podlega karze aresztu do 14 dni albo grzywny.
    § 3. Urządzenia lub elementy oznakowania, o których mowa w § 1 i 2,
    podlegają przepadkowi, choćby nie stanowiły własności sprawcy.

  • 2. Data: 2023-01-24 15:17:47
    Temat: Re: Rower uprzywilejowany
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Jan 2023 11:21:58 +0100, Monika Głowacka wrote:
    > Widziałam w Łodzi rower z migającymi niebieskimi światłami, tak jakby
    > uprzywilejowania, ale bez sygnałów dźwiękowych.

    Wczoraj widzialem we Wroclawiu.
    o uprzywilejowaniu nie pomyslalem, ale ciekawe co to za nowa moda ..

> [...]
    > wysyłające sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł
    > błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie, a także elementy

    Z tym przepisami to chyba mala chryja, bo PoRD ciut co innego mówi.

    J.

  • 3. Data: 2023-01-24 15:58:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.01.2023 o 11:21, Monika Głowacka pisze:
    > Widziałam w Łodzi rower z migającymi niebieskimi światłami, tak jakby
    > uprzywilejowania, ale bez sygnałów dźwiękowych.
    Moim zdaniem wykroczenie.
    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-01-24 16:01:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.01.2023 o 15:17, J.F pisze:
    > Z tym przepisami to chyba mala chryja, bo PoRD ciut co innego mówi.

    Ale przepis karny nie czepia się pozostałych oznakowań. U mnie jeździło
    kilka samochodów do złudzenia przypominających radiowozy, ale bez
    kogutów i zamiast Policja miały napis "OCHRONA". I była ostra dyskusja.
    W końcu chyba w ramach "dobrej współpracy" przemalowali je, bo nie
    mieliśmy pewności, jak to powinno być.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-01-25 10:01:58
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    > Wczoraj widzialem we Wroclawiu.
    > o uprzywilejowaniu nie pomyslalem, ale ciekawe co to za nowa moda ..

    Rowerzysta może pomyślał o uprzywilejowaniu aby po drodze dla pieszych
    jechać bezkarnie.
    Czy na pewno kierujący nie był funkcjonariuszem ? Straże Miejskie, Leśne
    lubia używać rowerów do patrolowania.

  • 6. Data: 2023-01-25 10:34:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wpadnij do Decathlonu na półkę z dzwonkami dla dzieci.

    -----

  • 7. Data: 2023-01-25 16:15:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 25.01.2023 o 10:34, ąćęłńóśźż pisze:
    > Wpadnij do Decathlonu na półkę z dzwonkami dla dzieci.
    Żaden przepis nie zabrania tego mieć na półce.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2023-01-26 08:03:36
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    > Żaden przepis nie zabrania tego mieć na półce.

    Przepisy są tak skonstruowane, że wiele rzeczy możesz normalnie kupić,
    ale nie możesz ich swobodnie używać.
    Faktem jest, że są przedmioty poczwórnego zastosowania, najprostszy
    przykład: nóż kuchenny, siekiera.
    W kodeksie są sformuowania o niebezpiecznym przedmiocie, niebezpiecznym
    narzędziu.
    Gadałem z zaprzyjaźnionym adwokatem, co powiedział, że teoretycznie
    napad z siekierą https://sjp.pl/siekiera dałoby się wybronić i złagodzić
    wyrok. Adwokat twierdzi, że nikt nie wymaga od ustawodawcy, aby nadążał
    za życiem i nowelizował kodeksy za każdym razem, gdy coś nowego się
    pojawi, ale powiedział, że można by nałożyć na sprzedawców obowiązek
    dołączania do każdego przedmiotu niewielkiej ulotki, naklejki (2-3
    zdania), wzorem instrukcji obsługi AGD czy RTV, że dany przedmiot jest
    niebezpieczny. Wtedy w sądzie nie da się obalic, że sprawca nie
    wiedział, że dany przedmiot jest niebezpieczny. Nawet nie ważne, czy
    sprawca kupi ten przedmiot, nawet jeśli ukradnie przedmiot już bez tej
    instrukcji/ulotki, to wiedza o tym, że jest to przedmiot niebezpieczny
    ... będzie powszechnie dostępna, tak jak przepisy prawa są powszechnie
    dostepne.

    Inna sprawa: używanie przedmiotów niezgodnie z przeznaczeniem.
    Adwokat powiedział, że mógłby ustawodawca wprowadzić przepis w stylu:

    Kto, w celu naruszenia dobra chronionego prawem, czynu zabronionego w
    ustawie, używa przedmiotu niezgodnie z jego przeznaczeniem określonego w
    instrukcji dołączonej przez producenta lub dystrybutora

    Adwokat dał przykład szpilki: https://sjp.pl/szpilka i jej
    przeznaczenia. W jakiejś tam sprawie, Sąd powołał się na SJP jako
    lekturę i definicję życiową, bo sprawca użył szpilki do wyrządzenia
    szkody poszkodowanemu.

  • 9. Data: 2023-01-26 09:52:24
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    W dniu 26.01.2023 o 08:03, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > dołączania do każdego przedmiotu niewielkiej ulotki, naklejki (2-3
    > zdania), wzorem instrukcji obsługi AGD czy RTV, że dany przedmiot jest

    U mnie na wsi każdy wie, że siekiera jest niebezpieczna. Masz rację,
    dziś w mieście nie każdy może wiedzieć.

  • 10. Data: 2023-01-26 10:59:29
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 26.01.2023 o 09:52, Henryk Hajdan pisze:

    > U mnie na wsi każdy wie, że siekiera jest niebezpieczna. Masz rację,
    > dziś w mieście nie każdy może wiedzieć.

    Siekiera, wiadomo.
    A sztacheta?

    --