  • 1. Data: 2024-05-09 13:37:24
    Temat: policja pomaga
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://wykop.pl/link/7429961/zostalem-oszukany-pols
    ka-policja-odmawia-wszczecia-postepowania
    https://www.instalki.pl/news/internet/polska-policja
    -broni-oszusta-sprzedajacego-karty-graficzne/

    Choc stop - może obrażam dzielnych Policjantów, wszak odmówił
    prokurator.
    Czy jednak nie, bo pod pismem "podpis policjanta" ?

    Robercie, co ty na uzasadnienie ?

    Bo ja rozumiem, że można uzasadnić "zgłaszający nie uprawdopodobnił,
    że zostały spełnione kodeksowe wymagania oszustwa",
    ale tu policjant/prokurator jakby przyznaje, ze oszustwo miało
    miejsce, tylko poszkodowany sam sobie winien, bo nie powinien kupować
    w internecie, gdzie jak wiadomo oszusci grasują ... i wiadomo,
    ze policja nic z tym nie zrobi :-)

    Ale zebyscie nie narzekali na polską policje ... tak pomaga angielska

    https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/wielka-brytania-dz
    icy-lokatorzy-przejeli-pub-w-londynie-dzierzawiony-p
    rzez-gordona-ramsaya-st7868857

    I co tu w zasadzie można zrobić?

    J.

  • 2. Data: 2024-05-10 00:49:11
    Temat: Re: policja pomaga
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-09, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > miejsce, tylko poszkodowany sam sobie winien, bo nie powinien kupować
    > w internecie, gdzie jak wiadomo oszusci grasują ... i wiadomo,

    Po pierwsze, to się dziwię, że się wysilono na jakieś dywagacje
    dotyczące oszustwa bo z opisu poszkodowanego niekoniecznie wynika, że
    było to oszustwo. Oczywiście, człowiek oczekuje, że policja pomoże i w
    takiej sprawie, więc nie sugeruję, że powinni pogonić człowieka na
    drzewo, ale co do samej kwalifikacji, jeśli był to wybryk jednostkowy
    sprzedawcy, to bardzo wątpię aby się udało go za oszustwo udupić.

    Po drugie, co do samego pisma. To jest w tym jakaś logika, no bo skoro
    miał świadomość, że coś śmierdzi (w tym konkretnym przypadku, nie że "w
    Internecie są oszuści", jak to widzę jest kłamliwie podawane na równych
    portalach) to tak trochę zaprzecza temu, że go wprowadzono w błąd. W tym
    momencie to nie jest oszustwo a pewnie (w najlepszym wypadku) usiłowanie
    oszustwa. Tyle, że patrz paragraf wyżej.

    A czy przyznaje, że było oszustwo? Z tego pierwszego linku i skanu pisma
    nie widzę, aby gdzieś tak twierdzono. Uzasadnienie odnosi się do
    wprowadzenia w błąd będącego warunkiem koniecznym takiej kwalifikacji.
    Tyle czy to powinno wszystko tak wyglądać, ale pewnie nie ma
    przeciwskazań. Zasadniczo sytuacja jest taka, ze przychodzi do nich gość
    i mówi, że ukradziono mu warzywa, po czym dostaje odmowę, bo okazuje
    się, że formalnie pomidor to owoc.

    Pytanie czy mają obowiązek podjęcia z urzędu czynności przy podejrzeniu
    usiłowania oszustwa.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-05-10 15:23:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 09 May 2024 22:49:11 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    >
    > Po pierwsze, to się dziwię, że się wysilono na jakieś dywagacje
    > dotyczące oszustwa bo z opisu poszkodowanego niekoniecznie wynika, że

    Tak, Robert to jakoś rozsądniej formułował.

> [...]
    > drzewo, ale co do samej kwalifikacji, jeśli był to wybryk jednostkowy
    > sprzedawcy, to bardzo wątpię aby się udało go za oszustwo udupić.

    Na pewno się nie uda, jak się odmówi działania.

> [...]
    > miał świadomość, że coś śmierdzi (w tym konkretnym przypadku, nie że "w
    > Internecie są oszuści", jak to widzę jest kłamliwie podawane na równych

    Ależ takie coś też tam IMHO jest.

    > to tak trochę zaprzecza temu, że go wprowadzono w błąd. W tym

    Karta jednak miała zostać wysłana.

    > momencie to nie jest oszustwo a pewnie (w najlepszym wypadku) usiłowanie
    > oszustwa. Tyle, że patrz paragraf wyżej.

    Pieniadze wysłał, karty nie ma, więc zasadniczo oszustwo, a na pewno
    nie usiłowanie.
    Mogą być inne powody nie dotarcia karty, z których rozsądny obywatel
    też powinien zdawać sobie sprawę ... ale czy to wystarczające
    usprawiedliwienie ?

    > A czy przyznaje, że było oszustwo? Z tego pierwszego linku i skanu pisma
    > nie widzę, aby gdzieś tak twierdzono. Uzasadnienie odnosi się do
    > wprowadzenia w błąd będącego warunkiem koniecznym takiej kwalifikacji.

    Karta miała zostać wysłana po przelewie.
    To chyba jednak wprowadzenie w błąd.

> [...]
    > przeciwskazań. Zasadniczo sytuacja jest taka, ze przychodzi do nich gość
    > i mówi, że ukradziono mu warzywa, po czym dostaje odmowę, bo okazuje

    Skupiają się na "mieniu" ... nie wiem - pieniądze to też mienie?
    A "środki na rachunku bankowym" ? :-)

    > Pytanie czy mają obowiązek podjęcia z urzędu czynności przy podejrzeniu
    > usiłowania oszustwa.

    IMO - nie usiłowaniu, tylko właśnie oszustwa.
    Robert swego czasu ładnie uzasadnił, ze w KK jest dokładniejszy opis
    tego przestępstwa, w szczególnosci sprawca musi z góry założyć,
    ze karty nie wyśle, więc wystarczy napisać "zgłaszający nie
    uprawdopodobnił aby spełniono wymagane znamiona czynu zabronionego,
    więc nie podejrzewamy przestępstwa".
    Wystarczy, ze sprzedawca powie "a, teraz to mi się nie chce na pocztę
    chodzic".
    A może nawet "okazało się, że trafiłem na frajera, to co mu będę
    pieniądze oddawał. Nie, nic takiego nie zakładałem pisząc ofertę,
    wszak wyraźnie napisane "odbiór osobisty", czyli towar i pieniądze z
    rączki do rączki" :-)

    J.

  • 4. Data: 2024-05-11 01:05:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Na pewno się nie uda, jak się odmówi działania.

    MZ takie rzeczy powinny być sprawdzane. Z drugiej strony są ich pewnie w
    skali kraju setki jeśli nie tysiące, Dziennie.

    > Ależ takie coś też tam IMHO jest.

    Gdzie? Jeśli jest to jest to głupie.

    > Karta jednak miała zostać wysłana.

    > Pieniadze wysłał, karty nie ma, więc zasadniczo oszustwo, a na pewno
    > nie usiłowanie.

    To nie wystarczy. Co gorsza, nawet wprowadzenie w błąd nie wystarczy.
    Nalezy uprawdopdobnić, lub udowodnić intencje sprzedawcy w kwestii tego
    wprowadzenia w błąd. Tzn., że działał on w zamiarze wprowadzenia w błąd
    w celu osiągnięcia korzyści majątkowej (dobrowadzenia kupującego do
    określonego rozporządzenia swoimi pieniążkami).

    > Mogą być inne powody nie dotarcia karty, z których rozsądny obywatel
    > też powinien zdawać sobie sprawę ... ale czy to wystarczające
    > usprawiedliwienie ?

    Tak. Dlatego jest spory problem z udowodnieniem oszustwa. Z drugiej
    stronych zobacz, pomylisz się, lub zle wyślesz, nie ma z Tobą kontaktu
    (powodów może być trochę). Chciałbyś od razu zostać skazany tylko na
    podstawie tego, że towar nie dotarł?

    > Karta miała zostać wysłana po przelewie.
    > To chyba jednak wprowadzenie w błąd.

    Mogła nie zostać z n-powodów. Podkreślam, nie usprawiedliwiam, ale widzę
    też problem w automatycznym zakładaniu, że to oszustwo. Jakby to
    odkrywczo nie brzmiało, ludzie nie mają wyobrażni, nie działają
    przejrzyście, mają niskie standardy obsługi klienta. Kupiłem coś w
    lokalnym sklepie online prowadzonym zresztą przez Polaka. Towar
    przyszedł ale nie wszystko. Zero wyjaśnienia, zero odpowiedzi na mejle.
    Oszustwo? Paniusia sobi na wywczas pojchała a jej pracownicy lub ona
    mieli w dupie odpowiedzi na mejle.

    > Skupiają się na "mieniu" ... nie wiem - pieniądze to też mienie?
    > A "środki na rachunku bankowym" ? :-)

    Też.

> [...]
    > pieniądze oddawał. Nie, nic takiego nie zakładałem pisząc ofertę,
    > wszak wyraźnie napisane "odbiór osobisty", czyli towar i pieniądze z

    No zgadzam się tu z Robertem. Dlatego przy poprzedniej dyskusji
    twierdziłem, że dobrze by było mieć możliwość połaczenia różnych
    przypadków dla tego samego sprzedawcy. RObert wtedy twierdził, że tak
    się dzieje na poziomie platform sprzedazy, wiec np. Allegro, i że z nimi
    współpracują. Ale też to oznacza, że za pojedyńcze incydenty sprzedawcy
    nie skażesz, a może on też działąć na innych platformach. Będzie tylko
    odpowiedzialność z kc.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2024-05-11 09:17:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > współpracują. Ale też to oznacza, że za pojedyńcze incydenty sprzedawcy
    > nie skażesz, a może on też działąć na innych platformach. Będzie tylko

    W wypadku pojedynczych transakcji problemem jest RODO. Policja nie może
    sobie ot tak rejestrować osób, na które składają zawiadomienia. Dlatego
    dopiero, gdy w jednym przypadku udaje się wyłapać oszustwo, to później
    już łatwiej, bo dane są przetwarzane i kolejne jednostki po otrzymaniu
    zawiadomienia to widzą.

    Platforma sprzedażowa ma łatwiej, bo w ramach ubezpieczenia wiedzą, za
    kogo płacą. Mają interes prawny w przetwarzaniu. No i mniejsze jest
    podejrzenie o instytucjonalne traktowanie Policji.

    Również chodzi o fałszywe zawiadomienia przeciwko konkurencji. Albo
    wymuszanie uległości, bo ktoś po zakupie zobaczył, że rzecz można taniej
    gdzie indziej kupić. Albo nie doczytał, że to czerwone, a chciał
    zielone. Tu platforma sprzedażowa jest lepsza, bo widzi, czy żalący się
    mają jakieś powiązania pomiędzy sobą.

    Co więcej platforma składa zawiadomienie do domniemanej siedziby
    działania sprawcy, a nie do losowych jednostek z miejsc, gdzie paczka
    nie doszła. To policjanci z tej jednostki często znają delikwenta i
    wiedzą - przykładowo - że pracą, to on się nigdy nie skalał. Wiesz, jak
    nagle osoba żyjąca z przekopywania ogródków i pisania wierszy zaczyna
    handlować ciągnikami, to jest powód do niepokoju.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2024-05-13 09:33:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > dopiero, gdy w jednym przypadku udaje się wyłapać oszustwo, to później
    > już łatwiej, bo dane są przetwarzane i kolejne jednostki po otrzymaniu

    No ale jak przyjmujecie zawiadomienie to gdzieś dane są przez pewien
    czas przechowywane. Do czasu sprawdzenia, decyzji, zakończenia śledztwa
    ...? Ile to może trwać?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-05-13 14:33:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 May 2024 09:17:46 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W wypadku pojedynczych transakcji problemem jest RODO. Policja nie może
    > sobie ot tak rejestrować osób, na które składają zawiadomienia.

    Nie ma dla policji wyjątku w RODO?

    > Dlatego
    > dopiero, gdy w jednym przypadku udaje się wyłapać oszustwo, to później
    > już łatwiej, bo dane są przetwarzane i kolejne jednostki po otrzymaniu
    > zawiadomienia to widzą.

    Jakby się wam chciało d* ruszyc, to byście sprawdzili ten jeden
    przypadek, i wtedy podjęli decyzję.
    Albo by się podejrzany ukrywał ... no to śledztwo w toku, dane trzeba
    przechowywać.

    > Platforma sprzedażowa ma łatwiej, bo w ramach ubezpieczenia wiedzą, za
    > kogo płacą. Mają interes prawny w przetwarzaniu. No i mniejsze jest
    > podejrzenie o instytucjonalne traktowanie Policji.

    Jak to mniejsze? Niech sobie pozew cywilny składają.
    A ubezpieczycielowi trzeba powiedziec, ze w koncu od ryzyka
    ubezpiecza, więc musi się z ryzykiem liczyc :-)

> [...]
    > nie doszła. To policjanci z tej jednostki często znają delikwenta i
    > wiedzą - przykładowo - że pracą, to on się nigdy nie skalał.

    A to taka trudność w policji przekierować sprawe do właściwej
    jednostki?

    No ale zaraz - takie allegro to emaila/papiery wysyła do właściwego
    komisariatu, czy człowieka deleguje, czy się nie p*, i zawiadamia
    najbliższą jednostkę, czyli warszawską?

    > Wiesz, jak
    > nagle osoba żyjąca z przekopywania ogródków i pisania wierszy zaczyna
    > handlować ciągnikami, to jest powód do niepokoju.

    Jakiego niepokoju? Przecież nabywca zdawał sobie sprawę, ze w
    internecie oszukują.

    J.

  • 8. Data: 2024-05-13 15:52:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 14:33, J.F pisze:
    > Jakby się wam chciało d* ruszyc, to byście sprawdzili ten jeden
    > przypadek, i wtedy podjęli decyzję.
    To sprawdzamy i podejmujemy decyzję, ze nie zawiera znamion przestępstwa.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2024-05-13 17:30:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 May 2024 15:52:35 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > To sprawdzamy i podejmujemy decyzję, ze nie zawiera znamion przestępstwa.

    taa - tylko bez sprawdzenia.
    Trzeba umiejętnie doniesienie przeczytać, żeby d* nie ruszyć.

    A co ciekawe - jak ktos np na stację benzynową podjedzie,
    zatankuje i nie zapłaci, to d* ruszacie.

    Orlenu się boicie, BP?
    Czy tu jednak jest uzasadnione podejrzenie oszustwa,
    bo zapewne ma skradzione tablice ...

    J.

  • 10. Data: 2024-05-13 20:10:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.05.2024 o 17:30, J.F pisze:
    > taa - tylko bez sprawdzenia.
    > Trzeba umiejętnie doniesienie przeczytać, żeby d* nie ruszyć.

    Trzeba je po prostu zrozumieć.

    > A co ciekawe - jak ktos np na stację benzynową podjedzie,
    > zatankuje i nie zapłaci, to d* ruszacie.

    Bo to kradzież.

    > Orlenu się boicie, BP?
    > Czy tu jednak jest uzasadnione podejrzenie oszustwa,
    > bo zapewne ma skradzione tablice ...

    Jakiego oszustwa? Ktoś w Polsce kwalifikuje kradzież paliwa jako oszustwo?
    --
    (~) Robert Tomasik