  • 1. Data: 2024-05-14 08:21:03
    Temat: Prowadzenie działalności za kogoś - to legalne?
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Pracowałem jakiś czas temu w pewnej agencji ochrony zatrudniony na kilka
    (w ciągu roku kalendarzowego) umów zleceń. Kilka umów zleceń jak
    zapewne wiecie jest po to, żeby kombinować z wysokością składek na ZUS.
    Z każdym kolejnym podnoszeniem płacy minimalnej narzekali coraz
    bardziej, że składki ich wynoszą bardzo dużo i przestaje im się ten
    biznes opłacać. Aż wpadli na pomysł, że od nowego roku założą wszystkim
    jednoosobowe działalności gospodarcze i będą te działalności za nas
    prowadzić !!!
    W szczegółach wyglądało to tak:
    I. Pracownik zakłada jednoosobową działalność gospodarczą (dalej JDG),
    dostaje NIP i co tam jeszcze przy okazji takiej JDG się wydaje
    II. Z tym udaje się do wskazanego przez agencję oddziału banku i zakłada
    konto bankowe do prowadzenia takiej JDG
    III. Przekazuję do księgowości agencji ochrony:
    - decyzję o założeniu JDG
    - login i hasło do logowania do banku
    - skan dowodu osobistego
    - upoważnienie do prowadzenia księgowości świeżo utworzonej JDG

    Jak jeszcze nie pospadaliście z foteli po przeczytaniu tego, to dodam,
    że nie było innego wyjścia (innej formy zatrudnienia) niż zgodzić się na
    to. Jeśli ktoś się nie zgadzał to miał być zwolniony.
    Ostatecznie nic z tego nie wyszło, bo jak się okazało zdecydowana
    większość ludzi nie zgodziła się na i to agencja ochrony stanęła przed
    dylematem czy zostać przy umowach zlecenia czy... zamknąć się, bo nie
    byłoby kim obsadzić ochranianych obiektów, gdyż ponad połowa obsady nie
    zgodziła się na takie warunki. Zostało po staremu.

    Ciekawostki:
    - zarówno prezesostwo jak i koordynatorzy mocno naciskali na to, żeby to
    podpisać. Prawie oburzenie wywołała moja odmowa, zostałem wręcz idiotą
    nie chcąc się na to zgodzić. Baaaardzo im zależało
    - mam nagrane rozmowy telefoniczne, gdzie proponują mi to i coraz
    bardziej stanowczo im odmawiam:)
    - zadałem pytanie w księgowości czy będą mi rozliczać faktury gdy coś
    wezmę sobie ,,na firmę" to odpowiedzieli: ,,nie będzie takiej możliwości",
    Taki cyrk:)

    Zakładając jednak teoretycznie, że zgodziłbym się na to, to mam kilka pytań:
    1. Czy takie coś jest legalne ? (to nie byłoby firmanctwo?)
    2. Jeśli to nie jest legalne to kto popełnia czyn nielegalny? Ja czy oni?
    3. Czy sama propozycja czegoś takiego podpada pod jakiś paragraf?
    4. Chyba każdy bank ma w swoim regulaminie taki zapis, że nie wolno mi
    nikomu udostępniać danych do logowania osobom postronnym, bo nie biorą
    odpowiedzialności za operację wykonane przez te osoby. Czy w takiej
    sytuacji księgowa agencji ochrony byłaby osobą postronną czy nie?

    Co prawda nie pracuję już w tej firmie, ale patrząc na to co zamierzają
    zrobić w roku 2025 (pełne ozusowanie umów cywilnoprawnych) to sądzę, że
    nie jest to ostatnia tego typu propozycja z jaką się spotkam na rynku
    pracy, więc interesowałoby mnie jak to wygląda od strony prawnej.

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2024-05-14 08:41:12
    Temat: Re: Prowadzenie działalności za kogoś - to legalne?
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 08:21, Tomaszek pisze:
> [...]
    > nie jest to ostatnia tego typu propozycja z jaką się spotkam na rynku
    > pracy, więc interesowałoby mnie jak to wygląda od strony prawnej.

    A co tu może być nielegalnego?
    Chyba można zatrudnić plenipotenta, księgowego i zlecić im prowadzenie
    rozliczeń?

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 3. Data: 2024-05-14 08:53:20
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    We wspólnocie mieszkaniowej zamiast pracy niegdyś dla trzech pracowników dozoru mamy
    już tylko jednego i w sumie też chcemy
    zrezygnować.
    Takie są skutki socjalistycznego podnoszenia płacy minimalnej.

    -----

  • 4. Data: 2024-05-14 09:16:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 08:53, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > dozoru mamy już tylko jednego i w sumie też chcemy zrezygnować.
    > Takie są skutki socjalistycznego podnoszenia płacy minimalnej.

    Tych dwóch jest na bezrobociu, czy gdzieś indziej dostają minimalną?

    Robert

  • 5. Data: 2024-05-14 10:47:54
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 08:41, Wiesiaczek pisze:
    > A co tu może być nielegalnego?
    > Chyba można zatrudnić plenipotenta, księgowego i zlecić im prowadzenie
    > rozliczeń?

    Na prawie to ja się nie znam, dlatego pytam:)
    Inna sprawa, że nie widziałem nawet tego co mi chcieli podsunąć do
    podpisania.
    Nie zgodziłem się od razu bo nawet jeśli byłoby to rozwiązane w sposób o
    jakim piszesz i byłoby to legalne... to wejście w coś takiego z nimi
    byłoby bardzo, ale to bardzo nierozsądne.
    Dziękuję za informacje. To mnie utwierdza w przekonaniu, że spotkam się
    zapewne jeszcze z czymś takim w przyszłości, skoro da się to zrobić
    legalnie, czyli agencja niczym nie ryzykuje.

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2024-05-14 10:57:51
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

> [...]
    > dozoru mamy już tylko jednego i w sumie też chcemy zrezygnować.
    > Takie są skutki socjalistycznego podnoszenia płacy minimalnej.

    1. Podpytam z ciekawości (bo pracuję w tej branży i też na osiedlu
    mieszkaniowym)
    Z jakiego powodu chcecie zrezygnować z ochrony?
    Słaba jakość usług?
    Kwestie finansowe?
    Inne przyczyny?

    2. Co do socjalizmu: cóż dodać... tak to sobie idzie cyklami. Ludzie
    mają za dużo wolności (która nierozerwalnie wiąże się z
    odpowiedzialnością za swoje czyny o czym ludzie zapominają) to pojawia
    się jakiś baran, który mówi: ja zrobię tak, że będzie bezpiecznie. Potem
    jest bezpiecznie, ale wolności coraz mniej... więc wracamy do wolności
    po jakimś baaaaardzo długim czasie:)
    Ja wiem, że upraszczam:)

    --
    t0maszek

  • 7. Data: 2024-05-14 11:28:19
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Generalnie co do zasady to byli renciści (po jakichś służbach), więc pewnie siedzą na
    gołej rencie.
    Akurat rynek wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni to w rynku ochrony spory kawałek
    (nie znam statystyk), zdołowany dodatkowo 23%
    VAT od usług ochroniarskich (uważam, że powinno być 8% dla mieszkaniówki).
    Łatwiej zrezygnować z ochrony, niż z ciepłej wody i oświetlenia klatek.

    -----

  • 8. Data: 2024-05-14 11:29:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 08:21:03 +0200, Tomaszek wrote:
> [...]
    > biznes opłacać. Aż wpadli na pomysł, że od nowego roku założą wszystkim
    > jednoosobowe działalności gospodarcze i będą te działalności za nas

    Tzn będą prowadzic "księgowość", a to jak najbardziej legalne.
    Prawdziwą działalność, czyli ochronę, będzie wykonywać jednak sami,
    jak to w JDG przystało.

    Tylko ... wszyscy narzekaja, ze odkąd PiS podniósł składki zdrowotne,
    to to sie nie opłaca.

> [...]
    > że nie było innego wyjścia (innej formy zatrudnienia) niż zgodzić się na
    > to. Jeśli ktoś się nie zgadzał to miał być zwolniony.

    Kiedys popularne, tylko że nikt nie prowadził "księgowości" za
    "pracownika odgórnie - ten sam sobie biuro rachunkowe znajdował.

    W samej "księgowości" (KPiR raczej) nie ma nic zdrożnego,
    ale coś mi się widzi, ze oni będą dla wygody za was faktury wystawiać.

    Dopóki prawdziwe, to chyba nadal nic zdrożnego.

> [...]
    > podpisać. Prawie oburzenie wywołała moja odmowa, zostałem wręcz idiotą
    > nie chcąc się na to zgodzić. Baaaardzo im zależało

    Kiedys normalne - przynajmniej w innych branżach.
    Potem wprowadzili przepis zakazujący/utrudniający wykonywanie zleceń
    dla byłego pracodawcy.
    Potem PiS wprowadził Nowy Ład, i ponoć przestało być opłacalne.

    Obecna koalicja zdążyła już coś zmienić?

    W dodatku jest jeszcze takie cos
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-roszczenia-pracow
    nika-po-uznaniu-samozatrudnienia-za-stosunek-pracy

    prezesostwo się z choinki urwało ?

    > - zadałem pytanie w księgowości czy będą mi rozliczać faktury gdy coś
    > wezmę sobie ,,na firmę" to odpowiedzieli: ,,nie będzie takiej możliwości",
    > Taki cyrk:)

    No to jak oni sobie to wyobrażają?

> [...]
    > odpowiedzialności za operację wykonane przez te osoby. Czy w takiej
    > sytuacji księgowa agencji ochrony byłaby osobą postronną czy nie?

    Byłaby chyba biurem rachunkowym, co jest całkiem legalne.
    Tylko ... najpierw Ci przeleje należności z faktury,
    potem będzie chciała zapłacic podatki, a Ty może już pieniądze
    wydałeś.

    J.

  • 9. Data: 2024-05-14 11:33:47
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Głównie finansowe, to od lat najwyższa pozycja z budżecie.
    Technika próbuje zastąpić ludzi.
    Można przejść na model obserwacji zdalnej + AI + alarmy + grupy interwencyjne, choć
    co człowiek to człowiek, jeżeli wychyla nos z
    kanciapy.
    Jeżeli ci sami ochroniarze pracowali po kilka lat na jednym osiedlu, to się jakoś
    wzajemnie z mieszkańcami przywiązali i czasem w
    czymś pomogli.

    -----

  • 10. Data: 2024-05-14 12:20:32
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 11:33, ąćęłńóśźż pisze:
    > Głównie finansowe, to od lat najwyższa pozycja z budżecie.

    U nas tak samo. Druga pozycja to firma sprzątająca. Trzecia to konserwacja.

    > Technika próbuje zastąpić ludzi.
    > Można przejść na model obserwacji zdalnej + AI + alarmy

    Tak czy siak to tylko obserwacja bez reakcji, albo z bardzo opóźnioną
    reakcją

    + grupy
    > interwencyjne,

    Tu słabo jest. Ludzi, którzy jeżdżą w tych grupach wyraźnie brakuje
    (tzn. brakuje takich co się nadają) i czas reakcji jest sporo wydłużony
    w stosunku do tego co było przed tzw. "pandemią".

    choć co człowiek to człowiek, jeżeli wychyla nos z kanciapy.

    Nie wiem jak to tam u Was jest, ale ja rzadko siedzę na czterech literach:(

    > Jeżeli ci sami ochroniarze pracowali po kilka lat na jednym osiedlu, to
    > się jakoś wzajemnie z mieszkańcami przywiązali i czasem w czymś pomogli.

    I znowu: nie wiem jak tam u Was jest. Ja odbieram paczki od kurierów
    (prowadzona ewidencja), zgrywam monitoring dla potrzeb policji, załączam
    bezpieczniki jak się gdzieś coś wywali, kontroluje systemy kontroli
    dostępu, wyrabiam karty i chipy dostępowe, nadzoruję centralę PPOŻ,
    zgłaszam usterki komu trzeba, wyciągam ludzi z zablokowanej między
    piętrami windy... i parę jeszcze rzeczy:))))
    Jestem sam na zmianie, po 24h. Także ten tego... różnie to jest:)
    Czasem nie wychylam nosa z dyżurki, bo nie mam siły:)

    --
    t0maszek