  • 1. Data: 2002-09-13 20:57:46
    Temat: Re: diesel-opalowy: mandaty
    Od: "Jacek P." <j...@p...fm>

    Użytkownik "stm" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:als7n6$1c2$1@news.onet.pl...
    > witam!
    > W radiu podali, ze policja bedzie karac mandatami osoby tankujace olej
    > opalowy
    > do samochodow z silnikami diesla.
    > Czy ma do tego jakas podstawe prawna?
    > Co ich obchodzi co leje do baku?
    > Nie czynie przeciez zadnych przerobek w silniku.

    Nie martw sie :-)
    Wlasnie slyszalem w radiu pogawedke -
    - nie maja sposobu na sprawdzenie co masz w baku ;-)))

    pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2002-09-18 10:27:43
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > Nie martw sie :-)
    > Wlasnie slyszalem w radiu pogawedke -
    > - nie maja sposobu na sprawdzenie co masz w baku ;-)))

    Jeżeli jednak policjant podejrzewa co masz w baku, to może w twojej
    obnecności zrobić analizę spalin i ... tak naprawdę ukarać nie za "olej
    opałowy" w baku, ale za przekroczenie zawartości różnych substancji w
    spalinach ... więc nie chodzi o to, że olej opałowy jest nielegalnie
    kupiony, tylko truje środowisko.

    P.S.
    Olej opałowy zawiera o wiele więcej pierwiastków toksycznych niż olej
    napędowy i układy spalania i filtry w samochodach nie są zaprojektowane do
    tego, żeby filtrować te związki chemiczne -- kotły grzewcze są do tego
    przystosowane ... miałem kiedyś laboratoria z destylacji ropy naftowej na
    studiach i coś jeszcze z tego pamiętam;
    inaczej rzecz ujmując -- używając olej opałowy trujesz środowisko i
    nieświadomych tego uczestników ruchu drogowego.

    Ciekawe czy Waszym zdaniem lejąc do baku nawet ropę naftową prosto ze
    zbiorników z rafinerii, również mógłbym się bezkarnie poruszać po drogach?
    Przecież ropa ma w sobie prawie całą tablicę mendelejewa łącznie z
    niektórymi pierwiastkami radioaktywnymi.

    Pozdrawiam, na zdrowie!

  • 3. Data: 2002-09-18 10:50:38
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Sep 2002, Grzegorz L. wrote:

> [...]
    >+ opałowy" w baku, ale za przekroczenie zawartości różnych substancji w
    >+ spalinach ... więc nie chodzi o to, że olej opałowy jest nielegalnie

    Pierwsze co podważam: w wątku chodzi właśnie o wykroczenie
    skarbowe (czyli niezapłacenie akcyzy) !

> [...]
    >+ przystosowane ... miałem kiedyś laboratoria z destylacji ropy naftowej na
    >+ studiach i coś jeszcze z tego pamiętam;

    Żałuję że nie pamiętam gdzie widziałem link do strony
    z konkretnymi zawartościami. Zapamiętałem tylko że co lepsze
    wersje oleju opałowego wyglądały dokładnie tak samo jak olej
    napędowy.
    Strona nie zawierała informacji typu "olej napędowy"
    tylko "olej XXXX" (tu nazwa konkretnego oleju) :)

    >+ inaczej rzecz ujmując -- używając olej opałowy trujesz środowisko
    >+ i nieświadomych tego uczestników ruchu drogowego.

    To oczywiście może się zdarzyć, ale za to przysługuje mandat "z innego
    paragrafu" !

    [...]
    >+ Pozdrawiam, na zdrowie!

    -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-09-18 13:26:44
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > Pierwsze co podważam: w wątku chodzi właśnie o wykroczenie
    > skarbowe (czyli niezapłacenie akcyzy) !
    W poscie jest tylko pytanie, czy policjanci mogą dać mandat za jazdę na
    oleju opałowym. Nie ma pytania dlaczego. Kolejne posty rozwijają wątek
    podatkowy -- ja tylko zaznaczyłem tylko możliwy wątek przekroczenia
    zawartości substancji trujących w spalinach.

    Sory, ale poszukam później, w każdym razie podam teraz tylko niepełne
    informacje:
    - dla celów identyfikacji podatkowej olej opałowy lekki jest dodatkowo
    barwiony na kolor czerwony oraz znaczony nieusuwalnym znacznikiem;

    Ponadto, w Europie i Ameryce Północnej obowiązuje ustawa o obrocie lekkim
    olejem opałowym i mówi ona m.in, że:
    - ten, kto wlewa olej opałowy do silnika, jest przestępcą i podlega karze
    - Policja ma prawo do kontroli paliwa znajdującego się w zbiornikach
    samochodowych
    Jesteśmy coraz bliżej wejścia do Unii Europejskiej, a Polskie uregulowania
    prawne powinny być przystosowane do już obowiązujących w UE. W tych krajach
    nie ma problemu używania oleju opałowego do celów napędowych, co jest
    dowodem skuteczności przyjętych tam rozwiązań prawnych -- jakiś czas temu
    słyszałem o projekcie takiej ustawy w RP, ale nie wiem, czy prace jeszcze
    trwają, czy ja uchwalono -- sprawdzę wieczorem.

> [...]
    > napędowy.
    > Strona nie zawierała informacji typu "olej napędowy"
    > tylko "olej XXXX" (tu nazwa konkretnego oleju) :)

    Przeznaczenie oleju powinno być definiowane na podstawoe jego właściwości i
    składu, a nie nazwy. Czy napój posiadający 40% alkoholu jest po prostu
    "mocniejszym" piwem? Czy jest to już mocny alkohol?
    Jak wspominałem wcześniej wieczorkiem dam wam pełniejsze odpowiedzi, bo
    teraz jestem "w pędzie" i nie mam dostępu do źródeł ...

    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 5. Data: 2002-09-18 22:21:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Sep 2002, Grzegorz L. wrote:
    [...parę uwag z którymi się zgadzam...]
    >+ Przeznaczenie oleju powinno być definiowane na podstawoe jego właściwości i
    >+ składu, a nie nazwy.

    Akurat nie do końca; przeznaczenie oleju jako napędowego
    jest zdefiniowane wielkością zapłaconej akcyzy :)

    O - znalazłem dyskusję z p.m.s ("głębsze" posty) w kwestii "siarka":
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&th=86a67afede0f1ac&seekm=3d4fac52.901546
    2%40nt#link11

    >+ Czy napój posiadający 40% alkoholu jest po prostu
    >+ "mocniejszym" piwem?

    Nie, bo pewne nazwy są zastrzeżone :)

    >+ Czy jest to już mocny alkohol?

    E tam, rozpuszczalnik do czegoś tam :) a nie napój
    będzie lepszym przykładem (inne przeznaczenie !)

    Pozdrowienia, Gotfryd