  • Data: 2021-01-09 13:24:59
    Temat: Re: Propozycja zniesienia odmowy przyjęcia mandatu
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > To samo pomyślałem. Poczta, listy... szkoda papieru i czasu, mamy 21
    > wiek.

    http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=284
    73168B923DD0BC12586570053CDC2

    Art. 1. W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w
    sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2020 r. poz. 729, 956, 1423 i 2112)
    wprowadza się następujące zmiany:
    [...]

    ,,Art. 99a. § 1. Od nieprawomocnego mandatu karnego ukaranemu
    przysługuje, w terminie 7 dni od dnia nałożenia grzywny tym mandatem
    karnym, odwołanie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce
    popełnienia wykroczenia. Odwołanie wnosi się bezpośrednio do sądu.
    Przepis art. 429 Kodeksu postępowania karnego stosuje się odpowiednio.
    § 2. Odwołujący się powinien wskazać zaskarżony mandat karny oraz czy
    zaskarża mandat co do winy, czy co do kary. Odwołanie powinno wskazywać
    wszystkie znane skarżącemu dowody na poparcie swoich twierdzeń.
    § 3. O wniesieniu odwołania sąd zawiadamia:
    1) w terminie 3 dni organ, którego funkcjonariusz nałożył grzywnę
    zaskarżonym mandatem karnym, wzywając do nadesłania w terminie 7 dni
    materiałów sprawy; organ ten uprawniony jest do występowania w sprawie w
    charakterze oskarżyciela publicznego;
    2) ujawnionego pokrzywdzonego, pouczając go o przysługujących
    uprawnieniach; przepis art. 26 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 4. Sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego mandatu karnego.
    § 5. Ukarany nie może w postępowaniu sądowym powoływać innych dowodów,
    niż wskazane w § 2 w zdaniu drugim, chyba że dowód nie był mu znany w
    chwili wniesienia odwołania.
    § 6. Sąd rozpoznający sprawę po wniesieniu odwołania może orzec na
    niekorzyść ukaranego.
    § 7. Po rozpoznaniu odwołania sąd orzeka o utrzymaniu zaskarżonego
    mandatu karnego w mocy albo uchyla mandat karny i orzeka co do istoty
    lub umarza postępowanie.
    § 8. W kwestiach nieuregulowanych do odwołania od mandatu karnego oraz
    postępowania w przedmiocie rozpoznania odwołania stosuje się odpowiednio
    przepisy dotyczące apelacji oraz postępowania apelacyjnego.
    Art. 99b. § 1. Od wyroku sądu zapadłego w wyniku rozpoznania odwołania
    przysługuje stronom apelacja.
    § 2. W postępowaniu apelacyjnym przepis art. 99a § 5 stosuje się
    odpowiednio.
    Art. 99c. Z zastrzeżeniem przepisu art. 98 § 6, mandat karny staje się
    prawomocny z upływem terminu do wniesienia odwołania, z chwilą cofnięcia
    odwołania lub z chwilą uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy
    mandat karny albo wyroku sądu odwoławczego utrzymującego w mocy taki wyrok.
    Art. 99d. O sposobie zakończenia postępowania zainicjowanego wniesieniem
    odwołania sąd, w którym wydano prawomocne rozstrzygnięcie kończące to
    postępowanie, w terminie 3 dni, zawiadamia organ, którego funkcjonariusz
    nałożył grzywnę zaskarżonym mandatem karnym, przesyłając jednocześnie
    odpis tego rozstrzygnięcia.";

    i teraz moje pytania:

    § 4. czyli płacić trzeba, ewentualnie zaskarżać po zapłaceniu ?

    § 3. Czyli jeśli organ wystawiający mandat nie dośle do Sądu w ciągu 7
    dni materiałów, to mandatu nie ma ?