    From: przypadek <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z żoną (jajecznica)
    Date: Wed, 24 Sep 2008 06:16:31 -0700 (PDT)

    On 24 Wrz, 13:06, "Jajeczniczy" <j...@g...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Dziś rano poprosiłem żonę o zrobienie śniadania.

    Czy zawarliście jakąś ustną albo pisemną umowę? Czyli czy obie strony
    spełniały jakieś świadczenie? Czy jedynie żona robiła ci jajecznicę
    bez żadnej zapłaty z twojej strony?

    > Dość długo zwlekała ze
    > spełnieniem mojej prośby, ostatecznie jednak zdecydowała się przyrządzić mi
    > jajecznicę z - jak się potem okazało - starych, nieświeżych jaj. Jajecznicę
    > pierwotnie mieliśmy zjeść oboje, ostatecznie jednak zona zrezygnowała ze
    > swojej części, zlecając mi pójście do sklepu po wędlinę dla niej (w lodówce
    > poza jajkami nic więcej nie było).

    Czy od tego było uzależnione wydanie ci jajecznicy?

    > Prośbę tę spełniłem, wcześniej jednak
    > zabrałem się do konsumpcji rzeczonej jajecznicy. Niestety, mimo że nie jestem
    > specjalnie wybredny, z uwagi na fatalny smak i zapach jajecznicy nie byłem w
    > stanie zjeść jej w całości. Połowę jajecznicy wyrzuciłem do kosza. Na moją
    > skargę skierowaną do żony odnośnie jakości przygotowanego dania usłyszałem
    > odpowiedź: "było nie jeść".
    > Czy mogę wobec żony wyciągnąć jakieś skutki prawne w związku z przedstawionymi
    > zdarzeniami? Czy prawo chroni mnie przed takim postępowaniem żony?

    Trzeba by się zastanowić, czy żona dochowała należytej staranności.
    Nawet jeśli nie było między wami umowy (raczej trudno tego będzie
    dowieść, warto na przyszłość zawierać taką umowę w formie pisemnej),
    żona jest zobowiązana do dochowania staranności - sprawdzenia czy
    składniki są świeże etc. Generalnie możesz dochodzić odszkodowania na
    zasadach ogólnych, w grę może również wchodzić odpowiedzialność karna
    (specjaliści może niech się wypowiedzą z jakiego paragrafu). Szkoda,
    że wyrzuciłeś jajecznicę (może jeszcze jest w tym koszu?) - należałoby
    ją dać do przebadania, tak aby mieć dowód w późniejszym postępowaniu
    przed sądem.