eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym › Re: Odrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym
  • Data: 2012-09-30 12:07:07
    Temat: Re: Odrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym
    Od: fonon <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zgadza się, ale przy przekształceniu "wartość nabycia" to wartość
    > lokalu, a nie wartość sp-czego prawa własnościowego.

    A z czego to wynika? Jaka podstawa prawna takiej interpretacji?

    > Z powodu który podałem (podejrzenia że to notariusz sobie zabezpiecza
    > tyły na wypadek jakiegoś niezwolnienia z PCC), w rachubę wchodziłaby
    > właśnie wartość nabycia.

    To mowa o faktycznym interesie notariusza, a nie prawnym. Notariusz może
    sobie "zabezpieczać tyły" w zakresie, w jakim ma ku temu podstawy
    prawne, a nie faktyczny interes. Jakie to podstawy?

    > IMVHO nie - ponieważ własnościowe prawo spółdzielcze jest zbywalne,
    > podejrzewam że USy mają listę najwyżej wycenionych transakcji
    > sporządzoną :]

    Ale tu nie zbywa się prawa do lokalu, tylko je przekształca w inne prawo
    do tego samego lokalu i to w trybie ustawowym, ze stałą opłatą
    niezależną ani od wartości rynkowej lokalu, ani też wkładu budowlanego.
    Posiadacz prawa do lokalu nic nie zyskuje w sensie materialnym.

    > Ale wcale bym się nie zdziwił, jakby odpowiedź miała formę
    > "to pan podpisuje czy nie" ;)

    To wracamy do pytania, czy "przekształcenie własnościowego
    prawa spółdzielczego na własność do lokalu w trybie przymusu ustawowego
    uprawnia do dopisywania do tej umowy dodatkowych zastrzeżeń bez zgody
    nabywcy,na zasadzie >jak pan nie podpisze to my umowy nie
    zawrzemy<"? Czy w takim razie notariusz, poprzez domaganie się
    dodatkowych deklaracji od strony, nieznajdujących podstaw w ustawie o
    spółdzielniach mieszkaniowych, może zablokować przekształcenie prawa
    lokalu realizowane w trybie ustawowym? Na jakiej podstawie?
    f.