eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKochani pomozcie - zespol Allegro potraktowal mnie nieuczciwie › Re: Kochani pomozcie - zespol Allegro potraktowal mnie nieuczciwie
  • Data: 2006-02-05 15:03:19
    Temat: Re: Kochani pomozcie - zespol Allegro potraktowal mnie nieuczciwie
    Od: "Padre" <s...@e...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Yagodzia" <j...@a...pl> napisał...

    > Co sie okazuje - jakis czas temu moj maz (z ktorym juz nie zyje) nie
    > zaplacil kwoty 180 zl za swoje konto. Teraz pracownicy allegro obciazaja
    > mnie za to
    > odpowiedzialnoscia. Mam z mezem rozdzielnosc majatkowa, nie mam jeszcze
    > rozwodu z uwagi na dziecko.

    Niestety wygląda na to, że domaganie się wierzytelności od Ciebie
    w tej sytuacji może być zgodne z prawem.

    KRiO, Art. 47. § 2. Małżonkowie mogą powoływać się względem osób trzecich
    na rozszerzenie, ograniczenie lub wyłączenie wspólności tylko wtedy,
    gdy zawarcie przez nich umowy majątkowej oraz jej rodzaj były tym
    osobom wiadome.

    Postanowienie SN z 28.07.1998 r. (II CKU 34/98 Prok.i Pr. 1999/1/36):
    "Małżonkowie mogą przez umowę majątkową wyłączyć wspólność ustawową,
    jednakże z zastrzeżeniem przewidzianym w art. 47 § 2 Kodeksu rodzinnego
    i opiekuńczego. Stosownie do tego przepisu małżonkowie mogą w stosunku
    do osób trzecich powoływać się na wyłączenie wspólności ustawowej tylko
    wtedy, gdy zawarcie przez nich umowy majątkowej oraz jej rodzaj były tym
    osobom wiadome. W wyniku tego unormowania wnioskodawca, którego praw
    dotyczy wyłączenie wspólności ustawowej, a który nie wiedział o zawarciu
    tej umowy i jej rodzaju, uzyskuje szczególną ochronę prawną wyrażającą
    się w tym, że względem niego stosunki majątkowe małżonków ocenia się tak,
    jakby umowa majątkowa w ogóle nie była przez nich zawarta i nadal
    obowiązuje ich wspólność ustawowa.
    [...] W takiej sytuacji wierzyciel wymieniony w art. 41 § 1 k.r. i o., pomimo
    umownego wyłączenia przez małżonków wspólności ustawowej, który nie
    wiedział o umowie, może dochodzić zaspokojenia z majątku, który byłby
    objęty wspólnością ustawową, gdyby nie była wyłączona w umowie."

    Czyli - gdyby (teoretycznie) sprawa trafiła do sądu - żeby nie płacić,
    musisz udowodnić, że przy powstaniu wierzytelności Allegro wiedziało
    o waszej rozdzielności majątkowej.

    Inną sprawą jest zawieszenie Twojego konta, ale tu już moga działać
    wewnętrzne przepisy Allegro.

    Sławek