eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową? › Re: Dlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową?
  • Data: 2013-10-14 19:10:39
    Temat: Re: Dlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 14 Oct 2013, Piotrek wrote:

    > Oczywiście nie satysfakcjonuje mnie odpowiedź:
    > "bo gdyby był uznany za piramidę, musiałby być
    > zdelegalizowany, ponieważ w Polsce piramidy finansowe
    > są nielegalne" (chyba że to faktycznie jedyny powód).

    IMO to nieprawda.
    Tłumaczenie niektórych prawników, jakoby w Polsce było
    niemożliwe np. pobieranie podatku od nierządu, "bo
    to jest zabronione w KK a państwo nie może popełniać
    przestępstwa", prowadzi przecież wprost do wniosku,
    że należy wsadzić do więzień sporą liczbę sędziów,
    prokuratorów, strażników więziennych i innych takich,
    bo przecież pozbawianie człowieka wolności jest
    jawnie zabronione w KK a oni to właśnie robią.
    (inna sprawa, to pytanie kto miałby wsadzić ostatniego
    wsadzającego :P)
    No, chyba że coś przeoczyłem i karalność stręczycielstwa
    jest zapisana w konstytucji :>, wtedy patrz niżej
    (i poproszę o zapis z którego to wynika).

    Zasada iż przepis szczególny uchyla przepis ogólny
    została opracowana w głebokiej starożytności, aby
    umożliwość obejście takich absurdów.
    Tym samym nie ma przeszkód, aby istniały legalne
    "piramidy finansowe", znaczy spełniające wszelkie
    kryteria piramidy, warunkiem jest JEDYNIE że nie
    mogą być ustanowione aktem niższego rzędu, niż
    ten w którym ustanowiono przepis karny "za piramidowanie".

    > Konkretnie jakich warunków koniecznych do uznania go
    > za piramidę finansową nie spełnia ZUS?

    Nie wiem.
    IMO jest to legalna piramida, bo nie nazywa się "piramida"
    z tego powodu, że została dopuszczona ustawą.
    To tak jak np. z obroną konieczną - w zasadzie wg
    KK za zabicie człowieka idzie się siedzeć.
    Ale jeśli ustawa stanowi, że "obrona konieczna"
    to nie zabójstwo, to (mimo zamierzonego zabicia
    człowieka) nie podlega pod ten przepis.

    pzdr, Gotfryd