  • 1. Data: 2005-03-01 22:58:30
    Temat: Otwieranie cudzej korespondencji
    Od: "Radz!o PLASKOWSKI" <radek_plaskowski@[wytnij]gazeta.pl>

    Witam serdecznie
    Mam taką sprawę mój posednik dzięki któremu wyjechałem do pracy w USA,
    dostał mój formularz podatkowy W2. List został wysłany na dres biurajednak
    na moje nazwisko. Poniżej cytuję co zamierza zrobićmój pośrednik.

    ""...W-2 prześlemy Wam listem poleconym przedtem jednak wykonamy ksero,
    dlatego tez musimy je otworzyc. Osoby, które nie chcą aby ich formularz
    został otwarty musza nas o tym poinformować najpóźniej do dnia 7 marca
    2005r. W takiej sytuacji będą musiały zgłosić się po ich odbiór osobiście w
    biurze w Warszawie. Brak odpowiedzi w wyżej wymienionym terminie skutkuje
    domniemaniem, że dana osoba zgadza się na otworzenie formularza W-2...."

    Sprawa ta dotyczy wszystkich osób które wyjechały za pośrednictwem tego
    biura. Czy ktoś mże mi powiedzieć czy tak praktyka jest legalna?

    Pozdrawiam
    Radosław PLASKOWSKI

  • 2. Data: 2005-03-01 23:37:11
    Temat: Re: Otwieranie cudzej korespondencji
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Sprawa ta dotyczy wszystkich osób które wyjechały za po?rednictwem tego
    > biura. Czy kto? mże mi powiedzieć czy tak praktyka jest legalna?

    Nie ... korespodencja na wasze nazwisko to wasza prywatna sprawa. Nie
    jestescie pracownikami tej firmy, wiec nic im do tego co do was
    przyjdzie, nawet jesli to bedzie ich adres.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2005-03-02 23:10:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ... korespodencja na wasze nazwisko to wasza prywatna sprawa. Nie
    > jestescie pracownikami tej firmy, wiec nic im do tego co do was
    > przyjdzie, nawet jesli to bedzie ich adres.

    Pytanie, na jakiej podstawie ktoś wysłał te dokumenty na cokolwiek
    przypadkowy adres biura pośrednictwa, zamiast zgodnie z prawem do podatnika.
    Podatnik ma prawo przede wszystkim domagać się od swojego pracodawcy
    dokumentu PIT, a jego niewyspanie stanowi przestępstwo - art. 80§2 kks.
    Wysłanie tej informacji do postronnej firmy nie jest dopełnieniem tego
    obowiązku, chyba, ze podatnik wyraźnie wskazał w dokumentach ten adres jako
    właściwy. Co więcej wysłanie tych dokumentów, zawierających przecież dane
    osobowe do kogokolwike innego, niż podatnik, dla którego była przeznaczona
    ta informacja zatrudniający dopuszcza się przestępstwa z art. 51 Ustawy o
    ochronie danych osobowych. To pieszy aspekt problemu.

    Drugi aspekt, to że firma pośrednicząca otrzymawszy korespondencję
    ewidentnie przeznaczoną dla osoby trzeciej ma w zasadzie dwa wyjścia, o ile
    wcześniej nie uzgodniono, ze dokumenty te otrzyma. Może pismo to odesłać
    nadawcy z adnotacją, że "adresat nieznany" realizując to poprzez niepodjęcie
    z urzędu pocztowego przesyłki najpewniej przesłanej pismem poleconym, które
    nie jest adresowane do niej. Skoro w jakiś tam sposób czuje się zobowiązana,
    to może przesłać właściwej osobie pismo nie otwierając go. Otwierając to
    pismo dopuszcza się przestępstwa określonego w art. 267 kk.

    Sprawa by uległa lekkiej modyfikacji, jeśli to sam podatnik wskazał jako
    adres, gdzie należy przesłać informację adres pośrednika. Wówczas pośrednik
    miał prawo pismo przyjąć i nie ma obowiązku go odsyłać. Ale bez zgody
    podatnika również nie może go otworzyć. Jeśli podatnik się zgłosi po pismo,
    to z powodzeniem może zabrać kopertę nie pozwalając pośrednikowi na
    zapoznanie się z treścią dokumentu, o jego kserowaniu nie wspominając.
    Pośrednik nie ma żadnej możliwości prawnej zmuszenia go do okazania tego
    dokumentu.