  • 1. Data: 2003-06-05 08:48:10
    Temat: Jak wynagradzać zarząd wspólnoty mieszkaniowej
    Od: "Tomek \(Tommy\) Padarz" <t...@n...pl>

    Witam
    Przepraszam jeśli moje pytanie nie wchodzi w zakres tematyczny grupy i
    proszę o skierowanie mnie na właściwą. Oczywiście z góry dziękuję za
    poświęcony czas na przeczytanie tej wiadomości i ewentualną pomoc.

    Ustawa o własności lokali z 1994 r. przewiduje możliwość wynagradzania
    zarządu wspólnoty w wysokości równej uzasadnionemu nakładowi pracy. Powstaje
    jednak pytanie: w jakiej formie może być przekazane to wynagrodzenie?
    Przykładowo, właściciele lokali na zebraniu rocznym zgadzają się przeznaczyć
    200 złotych miesięcznie zarządowi (rocznie będzie to 2.400 zł). Pytanie -
    czy to wynagrodzenie może być przekazane:

    w formie wypłaty z kasy administratora gotówką lub przelewem na osobiste
    konto członka zarządu,
    w formie zmniejszenia imiennie członkom zarządu obowiązującej opłaty czynszu
    za ich lokale,
    w formie zakupu talonów w supermarkecie (i np. raz na kwartał administrator
    przekazałby im równowartość za 3 miesiące),
    w formie nagrody na koniec roku (po udzieleniu absolutorium)?

    Jest jeszcze inna wątpliwość. Mianowicie, czy od przyznanego wynagrodzenia
    powinny być potrącane wszystkie świadczenia podatkowe i odprowadzane do
    urzędu skarbowego i ZUS? Skoro jest to dodatkowy dochód to należałoby
    wykazać go w rocznym rozliczeniu z urzędem skarbowym w formie PIT. W
    przypadku, gdyby miesięczne wynagrodzenie było wyższe, np. 600 zł (rocznie
    7.200 zł) to kwota ta przekroczyłaby dochód wolny od podatku (7.200 x 19 % =
    1.368 zł). Ustawowo kwota wolna od podatku nie może przekroczyć 518,16zł.
    Przy takim dochodzie w ostatnich miesiącach roku należałoby jeszcze składać
    do urzędu skarbowego miesięczne rozliczenia w formie PIT-5, a także cały
    dochód dodać do innych dochodów. To zaś czasami mogłoby spowodować przejście
    podatnika do wyższej skali podatkowej, np. 30 %.
    Interesujące jest, jak rozwiązują to zagadnienie inne wspólnoty?

    Pzdr
    Tomasz (Tommy) Padarz

  • 2. Data: 2003-06-05 21:31:40
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Tomek (Tommy) Padarz" <t...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:bbn059

    > Interesujące jest, jak rozwiązują to zagadnienie inne wspólnoty?

    Zarząd pracuje za darmo.

    Karol

  • 3. Data: 2003-06-06 10:03:00
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Tomek (Tommy) Padarz:

> [...]
    > zarządu wspólnoty w wysokości równej uzasadnionemu nakładowi pracy.
    > Powstaje jednak pytanie: w jakiej formie może być przekazane to

    MSZ (nie przerabiałem tego jeszcze w praktyce) może to być wypłata ze
    środków wspólnoty albo ulga w zaliczkach czynszowych. Jeśli dana osoba jest
    już gdzieś zatrudniona, to odpada ZUS, ale obowiązuje podatek dochodowy.
    Oczywiście musi być na to stosowna uchwała WM, a wydatki na ten cel muszą
    być przewidziane w rocznym planie gospodarczo-finansowym.

    Pożyteczne źrodło wiedzy na temat wspólnot (niestety nie ma stosownej grupy
    dyskusyjnej):
    Gazeta.pl: Forum - Wspólnoty mieszkaniowe
    http://www2.gazeta.pl/forum/790620,30353,790602.html
    ?f=523

    Wątki dotyczące poruszanego tu tematu:
    http://www1.gazeta.pl/forum/794674,30353,794652.html
    ?f=523&w=3770748
    http://www1.gazeta.pl/forum/794674,30353,794652.html
    ?f=523&w=4286605
    http://www1.gazeta.pl/forum/794674,30353,794652.html
    ?f=523&w=4772805

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

  • 4. Data: 2003-06-06 11:43:14
    Od: "Tomek \(Tommy\) Padarz" <t...@n...pl>

    Użytkownik "Marek Kuchciak" <m...@w...home.pl> napisał w wiadomości >
> [...]
    grupy
    > dyskusyjnej):
    > Gazeta.pl: Forum - Wspólnoty mieszkaniowe

    I to było to czego poszukiwałem. Wielkie dzięki

    pzdr
    Tomasz (Tommy) Padarz