  • 1. Data: 2021-04-28 07:03:49
    Temat: Impressum na stronie www
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    Przeczytałam, że w Niemczech:
    https://strony.de/impressum/

    W Polsce coś alogicznego nakłada:
    Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

    Zdecydowana większość stron www w Polsce nie posiada impressum.

  • 2. Data: 2021-04-28 11:28:25
    Temat: Re: Impressum na stronie www
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-28 o 07:03, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
    >
    > Zdecydowana większość stron www w Polsce nie posiada impressum.

    Jest w związku z tym jakieś pytanie albo wniosek?

  • 3. Data: 2021-04-28 17:10:14
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    W dniu 2021.04.28 o 11:28, cef pisze:

    > Jest w związku z tym jakieś pytanie albo wniosek?

    Tak, że to martwe prawo. Mało kto tego przestrzega. Nie ma doniesień
    prasowych, że jakiegoś internautę lub blogera z tej ustawy ukarali.
    A tutaj:
    https://www.rp.pl/Internet/304269900-Youtuberzy-nie-
    wiedza-ze-dla-fiskusa-sa-juz-firma.html

    piszą, że youtuberzy dla fiskusa są firmą.
    Co prawda teraz można prowadzić działalnośc nierejestrową, jesli
    przychód nie przekroczy połowy płacy minimalnej (1400 zł) ale wtedy
    byłby to malutki biznesik. Większość youtuberów zarabia kilka tys. zł.
    To znaczy ten dziennikarz rp.pl tak twierdzi.

  • 4. Data: 2021-04-28 17:24:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.04.2021 o 07:03, Monika Głowacka pisze:
> [...]
    > Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
    > Zdecydowana większość stron www w Polsce nie posiada impressum.

    Może to moje zboczenie zawodowe, ale mam nieodparte wrażenie, że ktoś tu
    próbuje kogoś zrobić w klasyczny wałek. Niemiecki jest językiem
    urzędowym w kilku krajach. Interpretacja, że strona internetowa w tym
    języku ma odpowiadać prawu Niemiec wydaje mi się cokolwiek
    kontrowersyjne. A czemu nie Austrii albo Szwajcarii?

    Nie chce mi się śledzić prawa tych wszystkich krajów, albo zastanawiać,
    czy jeszcze gdzieś na świecie język niemiecki nie jest urzędowym. Co
    będzie, jak prawa tych krajów będą sprzeczne? Jak ustalić, jakiemu prawu
    ma taka strona odpowiadać? A jeśli się uprę, że pisałem ją po niemiecku
    dla Belgów? Jest jakiś zakaz, by Belg znał język niemiecki? Albo dla
    Ślązaków?

    No i co, jeśli nie bedzie odpowiadała? Pół biedy, gdy portal ma siedzibę
    w Niemczech. My też mamy przepisy o jakiś tam wymaganych pouczeniach,
    czy informacjach (kapitał zakładowy spółek prawa handlowego
    przykładowo). Powiedzmy, że nawet Niemcy by sobie wymyślili taki przepis
    - choć uważam to za mało prawdopodobne, bo to dość praktyczny naród - to
    będziemy do obywatela polskiego w Polsce stosować niemiecki przepis karny?

    Idąc tym tokiem rozumowania, strony w wersji angielskojęzycznej powinny
    odpowiadać prawu ilu krajów?

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2021-04-28 19:32:42
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-04-28 o 17:10, Monika Głowacka pisze:

    > Tak, że to martwe prawo. Mało kto tego przestrzega. Nie ma doniesień
    > prasowych, że jakiegoś internautę lub blogera z tej ustawy ukarali.

    Na wielu stronach nie ma też wymaganych danych z art 21 ustawy
    o swobodzie działalności (a osoby prawne mają jakiś tam swój artykuł
    zobowiązujący do podawania kapitału itd)
    A w jeszcze innych przepisach jest obowiązek podawania pewnie innych rzeczy.
    Brakuje tylko numeru buta.
    Kiedyś był taki przepis, że na pieczątce firmowej musi być REGON.
    Ale zapomnieli, że nie ma obowiązku posiadania pieczątki :-)

    Mnie tam specjalnie nie dziwi, że to martwota.

    > piszą, że youtuberzy dla fiskusa są firmą.

    Tu da się skubnąć znacznie więcej niż za brak informacji na www,
    to i zainteresowanie większe ze strony fiskusa.

  • 6. Data: 2021-04-28 20:53:29
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > Idąc tym tokiem rozumowania, strony w wersji angielskojęzycznej powinny

    https://www.gesetze-im-internet.de/tmg/BJNR017910007
    .html

    nie znam niemieckiego na tyle, aby to zrozumieć, jedynie to co
    translator przetłumaczył, czy ktoś widzi w tym twierdzenie, że strona w
    j. niemieckim ma odpowiadać prawu niemieckiemu ?

  • 7. Data: 2021-04-28 21:03:54
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    > ma taka strona odpowiadać? A jeśli się uprę, że pisałem ją po niemiecku
    > dla Belgów? Jest jakiś zakaz, by Belg znał język niemiecki? Albo dla

    Ciekawe by było, gdy strona www w j.polskim podlegała prawu polskiemu.
    Twórca portalu np. w USA, Wlk.Brytanii Francji czy nawet Niemczech,
    który kieruje treści do lokalnej Polonii ...

    Najprościej by było jakoś ustalić, że strony .pl podlegają prawu
    polskiemu, .de niemieckiemu i tak dalej. UE ma swoje dyrektywy, więc z
    domeną .eu nie musiałoby być problemu. Gorzej z .com, .net .xxx .online
    .site i całą resztą

  • 9. Data: 2021-04-28 21:23:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.04.2021 o 21:03, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > polskiemu, .de niemieckiemu i tak dalej. UE ma swoje dyrektywy, więc z
    > domeną .eu nie musiałoby być problemu. Gorzej z .com, .net .xxx .online

    Generalnie przedsiębiorca podlega prawu kraju działania. Stad też
    zresztą różni oszuści porejestrowani na wyspach pacyficznych, gdzie nikt
    nad tym nie panuje. Ale to już trzeba być desperatem, by z takim
    podmiotem poważnie handlować, albo umieć się zabezpieczyć.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-04-28 21:23:59
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Krzysztof kw1618 <k...@g...pl> pisze:

> [...]
    > polskiemu, .de niemieckiemu i tak dalej. UE ma swoje dyrektywy, więc z
    > domeną .eu nie musiałoby być problemu. Gorzej z .com, .net .xxx

    Co jeśli domena DNS .pl jest obsługiwana przez serwery DNS w USA
    a serwer www fizycznie jest w Japonii a treść jest nakierowana na
    Polaków w UK? Sytuacje mogą być *bardzo* skomplikowane. Ja jestem
    zwolennikiem zdroworozsądkowego podejścia "jaki bat taka jurysdykcja"
    czyli czym sądy mogą karać.

    Domena DNS .pl daje w praktyce możliwość jej odebrania/przejęcia przez
    sądy RP3 bo zarządza nią instytucja w Polsce a na nią bat jest.
    [ Patrz sąd w USA i spamhaus (domeny .com, .org)]

    Jeśli serwery www fizycznie są w Polsce to można jej zająć/zablokować]
    Przerzucenie dużego++ serwisu/hostingu do innego kraju to przeważnie
    skomplikowana sprawa.

    Jeśli strona www ma dochody z reklam na Polskę to można
    blokować/przejmować płatności z Polski.
    [ To bat na Google, Facebook itp/itd]

    Jeśli strona jest nakierowana na Polskę to można zablokować do niej
    dostęp z Polski [ Patrz Wielki Chiński Firewall]

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2021-04-28 22:00:52
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2021-04-28 o 21:23, A. Filip pisze:

> [...]
    > skomplikowana sprawa.
    >
    > Jeśli strona www ma dochody z reklam na Polskę to można

    Nie zablokujesz skutecznie płatności z polski.
    Nawet jak zlikwidujesz ich lokalny oddział który się
    tym zajmuje.

    > Jeśli strona jest nakierowana na Polskę to można zablokować do niej
    > dostęp z Polski [ Patrz Wielki Chiński Firewall]

    A to już wygląda na ograniczenie wolności.