  • 11. Data: 2008-01-05 18:14:23
    Temat: Re: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestęp =?ISO-8859-2?Q?stwem_gospodarczym??=
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Paweł Marcisz" <p...@g...com> writes:

    > Nie każde wykonywanie pracy podpada pod prawo pracy. Można wykonywać
    > pracę w wykonaniu umów cywilnoprawnych.

    Niom, studenci pracują na zajęciach na przykład. I uczniowie
    w szkołach. Zakres znaczeniowy słowa 'praca' jest b. szeroki,
    ale zdaje się, że w polskim prawie 'praca' oznacza wyłącznie
    pracę wykonywaną na podstawie umowy o pracę. W przeciwnym
    przypadku mielibyśmy niezły bigos :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 12. Data: 2008-01-05 22:27:03
    Temat: Re: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestępstwem gospodarczym?
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Sat, 05 Jan 2008 04:07:02 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Przy czym mały problem formalny:

    Problem formalny rzeczywiście jest ważny, dlatego jesli coś chcemy u siebie
    chronić, trzeba od pracownika, zleceniobiorcy, wykonawcy dzieła czy od
    każdego kto wchodzi (lekka paranoja, ale przykładowo można takie
    zobowiązanie pobierać przy wydawaniu przepustki) pobierać zobowiązanie
    zgodnie z art. 266 kk

    > Tylko że odpowiedzialność za to poniosą ludzie, którzy jemu te
    > informacje ujawnili.

    Tylko w przypadku jeśli przekazali informacje niejawne osobom bez
    poświadczenia.

    Jeśli pracuje się z materiałami niejawnymi, to trzeba mieć odpowiednie
    poświadczenie bezpieczeństwa (czytaj: być prześwietlonym przez ABW) i wśród
    osób z takim poświadczeniem, przekazywanie sobie takich dokumentów jest
    chlebem powszednim. Oczywiście są procedury ewidencyjne, kto komu wydał,
    kiedy oddał, kto kiedy kopiował (bo kopiowanie również jest dopuszczalne!).
    Osoby pracujące z materiałami niejawnymi są pod stałym dyskretnym
    zainteresowaniem:
    - ABW w celu ochrony kontrwywiadowczej
    - dziennikarzy, w celu wywęszenia afer i sensacji
    - obcych wywiadów, w celu wiadomo jakim

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 13. Data: 2008-01-05 22:36:01
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> writes:

> [...]
    > można takie zobowiązanie pobierać przy wydawaniu przepustki)
    > pobierać zobowiązanie zgodnie z art. 266 kk

    Tutaj chodzi raczej o to, czy umowa o pracę implicite nakłada na
    pracownika obowiązek zachowania tajemnicy, bez informowania o tym
    pracownika (np. zwyczajowo przyjęta tajemnica handlowa, cennik
    dostawcy czy inne typowe tajemnice przemysłowe i handlowe).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 14. Data: 2008-01-05 22:47:28
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl> writes:

    [ciap]

    > Jeśli pracuje się z materiałami niejawnymi, to trzeba mieć
    > odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa

    Tutaj raczej chodzi o tajemnice przemysłowe lub handlowe niemające
    związku z tajemnicami państwowymi. Typowymi tajemnicami tego typu
    są cenniki dostaw i uzyskane rabaty, pewnie źródła dostaw etc.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 15. Data: 2008-01-05 22:58:52
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    Piotr Dembiński napisał(a):

> [...]
    > pracownika (np. zwyczajowo przyjęta tajemnica handlowa, cennik
    > dostawcy czy inne typowe tajemnice przemysłowe i handlowe).

    Ale tutaj nie ma umowy o pracę, tylko o (?) dzieło.
    A takie rzeczy, to trzeba było do szablonu umowy o dzieło włożyć,
    i nie pamiętać przy każdej umowie.

    Wygląda mi na to, że ktoś nie dopatrzył, a teraz kombinuje jak koń
    pod górkę jak to przetrwać.

    Rafał

  • 16. Data: 2008-01-05 23:55:07
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl> writes:

    [ciap]

    > Ale tutaj nie ma umowy o pracę

    To przeczytaj jeszcze raz wypowiedź rozpoczynającą ten wątek.

  • 17. Data: 2008-01-06 09:23:20
    Temat: Re: Czy wynoszenie informacji z firmy jest przestęp =?ISO-8859-2?Q?_=3D?ISO-8859-2?Q?stwem_gospodarczym??=3D?=
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Z art. 22 § 1 KP wynika, że nie każde wykonywanie pracy odbywa się na
    > podstawie stosunku pracy. Z stosunkiem pracy mamy do czynienia dopiero
    > jeśli spełnione są inne warunki, a przynajmniej niektóre z nich
    > (kierownictwo pracodawcy, odpłatność...) Umowy cywilnoprawne nie
    > spełniają warunków niezbędnych do zaistnienia stosunku pracy, ale
    > jednak na ich podstawie wykonuje się pracę. Owszem, może ona polegać
    > na wykonaniu dzieła, może również na świadczeniu usług.

    Co do zlecenia jestem skłonny w pełni się zgodzić, że to wykonywanie
    pracy, niemniej jednak co do umowy o dzieło mam poważne wątpliwości -
    może ktoś ma jakieś orzecznictwo w jedną lub w drugą stronę?

    Aczkolwiek to i tak problem akademicki w tym przypadku, bo (a)
    zobowiązania nie było (b) nawet gdyby było nie doszło (o ile wiadomo) do
    ujawnienia takich informacji przez osobę wykonującą dzieło.