eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym

projekt dotyczy wykupienia przez Skarb Państwa od PKP SA wszystkich akcji w kapitale zakładowym spółki Polskie Koleje Linowe SA oraz przekazanie ich samorządowi Województwa Małopolskiego; projekt przewiduje również obowiązek utrzymania większościowego pakietu akcji w PKL S.A. przez Województwo Małopolskie przez okres, co najmniej 20 lat

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 963
  • Data wpłynięcia: 2012-10-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

963


Druk nr 963


Warszawa, 15 października 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej


Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego "Polskie
Koleje Państwowe" oraz ustawy o
Funduszu Kolejowym
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Adamczyka.

(-) Andrzej Adamczyk; (-) Jan Krzysztof Ardanowski; (-) Dariusz Bąk;
(-) Włodzimierz Bernacki; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Witold Czarnecki;
(-) Edward Czesak; (-) Andrzej Duda; (-) Jacek Falfus; (-) Zbigniew
Girzyński; (-) Szymon Giżyński; (-) Artur Górski; (-) Józefa Hrynkiewicz;
(-) Wiesław Stanisław Janczyk; (-) Wojciech Jasiński; (-) Krzysztof Jurgiel;
(-) Robert Kołakowski; (-) Henryk Kowalczyk; (-) Bartosz Kownacki;
(-) Marek Kuchciński; (-) Zbigniew Kuźmiuk; (-) Adam Kwiatkowski;
(-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Marzena
Machałek;
(-) Grzegorz Matusiak; (-) Beata Mazurek; (-) Piotr Naimski; (-) Anna
Paluch; (-) Marek Polak; (-) Piotr Pyzik; (-) Elżbieta Rafalska; (-) Jarosław
Rusiecki; (-) Grzegorz Schreiber; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Marek Suski;
(-) Krzysztof Szczerski; (-) Stanisław Szwed; (-) Krzysztof Tchórzewski;
(-) Ryszard Terlecki; (-) Jan Warzecha; (-) Elżbieta Witek; (-) Michał
Wojtkiewicz;
(-) Grzegorz Adam Woźniak; (-) Sławomir Zawiślak;
(-) Kosma Złotowski; (-) Maria Zuba.
Projekt

Ustawa
z dnia ………………. 2012 roku
o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o
Funduszu Kolejowym


Art. 1.
W ustawie z dnia 8 wrze nia 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"
(Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.) po art. 39a dodaje się art. 39b o
brzmieniu:

„ Art. 39b. 1. W roku 2014 Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra
wła ciwego do spraw transportu, nabędzie ze rodków, o których mowa w
art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz.
U. z 2006 r. Nr 12, poz.61, z późn. zm.) wszystkie akcje PKP SA w kapitale
zakładowym spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. z siedzibą w
Zakopanem, a PKP SA przeznaczy rodki ze zbycia tych akcji na spłatę
swoich zobowiązań, zgodnie z art. 20d.
2. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP SA wszystkich akcji w
kapitale zakładowym spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A podlegają
one z mocy prawa nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządu
Województwa Małopolskiego.
3. W okresie co najmniej 20 lat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od
Skarbu Państwa, Województwo Małopolskie ma obowiązek zachować w
spółce POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A co najmniej 51 % sumy głosów
służących całemu kapitałowi zakładowemu oraz prawo do powoływania
większo ci członków zarządu i rady nadzorczej tej spółki. Województwo
Małopolskie nie może zbywać przekazanych na zasadach okre lonych w ust.
1 akcji, a obniżenie do 51 % sumy głosów służących całemu kapitałowi
zakładowemu może wynikać jedynie z podwyższenia kapitału zakładowego.
4. Minister wła ciwy do spraw transportu niezwłocznie zawiadomi, w formie
pisemnej, zarząd Województwa Małopolskiego o dniu objęcia przez
samorząd Województwa Małopolskiego akcji spółki POLSKIE KOLEJE
LINOWE S.A. i liczbie tych akcji.
5. W terminie 30 dni od dnia, o którym mowa w ust. 2, Zarząd spółki
POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A zwoła pierwsze po zmianach
własno ciowych w spółce walne zgromadzenie, informując o tym
jednocze nie ministra wła ciwego do spraw transportu.”.


Art. 2.
W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006
r. Nr 12, poz. 61, z 2009 r. Nr 115, poz. 966 oraz z 2010 r. Nr 108, poz. 686 i
Nr 247, poz. 1651) w art. 3 ust. 3a otrzymuje brzmienie:

„3a. rodki Funduszu mogą być przeznaczone na sfinansowanie nabycia od
Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna, zwanych dalej "PKP SA",
przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra wła ciwego do spraw
transportu, akcji PKP Polskich Linii Kolejowych Spółka Akcyjna, zwanych
dalej "PKP PLK SA", oraz akcji POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A..”


Art. 3

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.










Uzasadnienie

Projekt ustawy przewiduje wykupienie akcji spółki POLSKIE KOLEJE
LINOWE S.A. oraz przekazanie ich samorządowi Województwa
Małopolskiego.
Spółka POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. z siedzibą w Zakopanem dysponuje
majątkiem w skład którego wchodzą: 9 kolei linowych, 7 wyciągów
narciarskich, 5 zjeżdżalni i 100 ha tras narciarskich i przewozi rocznie 6 mln
pasażerów. Koleje linowe, którymi zarządza Spółka, stały się prawdziwym
symbolem polskich Tatr. Kolej na Kasprowy Wierch została wybudowana na
przełomie lat 1935-1936, w terminie 7 miesięcy. Sytuacja ekonomiczna Spółki
jest bardzo dobra. Przedsiębiorstwo ma rodki na przeprowadzanie inwestycji
modernizujących. W 2007 roku przeprowadzono zasadniczy remont kolei na
Kasprowy Wierch, co istotnie podniosło rentowno ć spółki, która w 2011
wyniosła 25%. Mimo dobrej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa,
przedstawiciele PKP informują o zamiarach sfinalizowania do końca 2012
roku transakcji prywatyzacji. Przedsiębiorstwo wyceniono na 350 milionów
złotych.
Przekazanie akcji tego przedsiębiorstwa samorządowi województwa jest
alternatywą dla planowanej prywatyzacji, mogącej wpłynąć w niekorzystny
sposób na turystykę w polskich górach oraz na stan ich rodowiska naturalnego
i walorów krajobrazowych. Projekt przewiduje zabezpieczenie przed dalszą
prywatyzacją spółki przez władze samorządowe wprowadzając okres 20 lat
zachowania przez Województwo Małopolskie 51% pakietu głosów w kapitale
zakładowym. Województwo nie będzie mogło również prywatyzować spółki
poprzez sprzedaż akcji – obniżenie pakietu głosów do 51 % będzie mogło
następować wyłącznie wskutek podwyższenia kapitału zakładowego. 
 
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: