eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz ustawy o Funduszu Kolejowym

projekt dotyczy wykupienia przez Skarb Państwa od PKP SA wszystkich akcji w kapitale zakładowym spółki Polskie Koleje Linowe SA oraz przekazanie ich samorządowi Województwa Małopolskiego; projekt przewiduje również obowiązek utrzymania większościowego pakietu akcji w PKL S.A. przez Województwo Małopolskie przez okres, co najmniej 20 lat

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 963
  • Data wpłynięcia: 2012-10-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

963

Projekt nie będzie miał bezpo redniego wpływu na sektor finansów
publicznych.
W przypadku usamorządowienia spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A.
zakładana wielko ć rodków Funduszu Kolejowego przeznaczona na wykup
przez Skarb Państwa akcji spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. mie ci
się w kwocie, która zgodnie z obecnym brzmieniem ustawy o Funduszu
Kolejowym, przewidziana została na wykup akcji spółki PKP PLK S.A.
Wykup przez Skarb Państwa akcji spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A.
ze
rodków Funduszu Kolejowego skutkować będzie odpowiednim
zmniejszeniem pakietu akcji PKP PLK S.A. przeznaczonych do zbycia przez
PKP S.A. na rzecz Skarbu Państwa. Proponowane rozwiązanie wpłynie na
budżet samorządu Województwa Małopolskiego, ponieważ w wyniku
usamorządowienia spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. samorząd
województwa nabędzie większo ciowy pakiet akcji bez konieczno ci
wydatkowania
rodków na ten cel. Powyższe pozwoli samorządowi
Województwa Małopolskiego na przeznaczenie zaoszczędzonych w ten sposób
rodków na inne zadania publiczne w regionie.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

 

Warszawa, 29 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2764/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie
Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Andrzej Adamczyk)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz.
32) sporządza się następującą opinię:



1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zawiera propozycję dodania art. 39b do ustawy z dnia 8
września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz.
948, ze zmianami). Zgodnie z nowymi przepisami w 2014 roku Skarb Państwa
ma nabyć ze środków, o których mowa w art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia
2005 r. o Funduszu Kolejowym, wszystkie akcje PKP S.A. w kapitale
zakładowym spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. z siedzibą w
Zakopanem. Środki ze zbycia tych akcji PKP S.A. przeznaczy na spłatę swoich
zobowiązań. Z dniem nabycia przez Skarb Państwa od PKP S.A. wszystkich
akcji w kapitale zakładowym spółki POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. mają
one podlegać z mocy prawa nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz samorządu
województwa małopolskiego. Ponadto w okresie co najmniej 20 lat od dnia
nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Państwa województwo małopolskie ma
obowiązek zachować w spółce POLSKIE KOLEJE LINOWE S.A. co najmniej
51% sumy głosów służących całemu kapitałowi zakładowemu oraz prawo do
powoływania większości członków zarządu i rady nadzorczej tej spółki.
W art. 2 projektu ustawy proponuje się nowelizację art. 3 ust. 3a ustawy
z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz.
61, ze zmianami). W myśl tej zmiany środki Funduszu Kolejowego mogłyby
zostać przeznaczone także na sfinansowanie nabycia od PKP SA, przez Skarb
Państwa, akcji POLSKICH KOLEI LINOWYCH S.A.
Zgodnie z art. 3 projektu, ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa w
projekcie ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Materia, której dotyczy projekt ustawy, pozostaje poza zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego
„Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona



2

Warszawa, 29 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2765/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa
państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu
Kolejowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Adamczyk) jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art.
95a regulaminu Sejmu

Projekt ustawy zawiera propozycję dodania art. 39b do ustawy z dnia 8
września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 84, poz.
948, ze zmianami). Zgodnie z nowymi przepisami w 2014 roku Skarb Państwa
ma nabyć wszystkie akcje PKP S.A. w kapitale zakładowym spółki POLSKIE
KOLEJE LINOWE S.A. z siedzibą w Zakopanem. Z dniem nabycia przez Skarb
Państwa od PKP S.A. wszystkich akcji w kapitale zakładowym spółki POLSKIE
KOLEJE LINOWE S.A. mają one podlegać z mocy prawa nieodpłatnemu
przekazaniu na rzecz samorządu województwa małopolskiego. W okresie co
najmniej 20 lat od dnia nieodpłatnego nabycia akcji od Skarbu Państwa
województwo małopolskie ma obowiązek zachować w spółce POLSKIE
KOLEJE LINOWE S.A. co najmniej 51% sumy głosów służących całemu
kapitałowi zakładowemu oraz prawo do powoływania większości członków
zarządu i rady nadzorczej tej spółki. W art. 2 projektu ustawy proponuje się
nowelizację art. 3 ust. 3a ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu
Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61, ze zmianami). W myśl tej zmiany
środki Funduszu Kolejowego mogłyby zostać przeznaczone także na
sfinansowanie nabycia od PKP SA, przez Skarb Państwa, akcji POLSKICH
KOLEI LINOWYCH S.A.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie
prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i
prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz
ustawy o Funduszu Kolejowym nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
UE w rozumieniu art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona





2

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: