eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

projekt dotyczy przyspieszenia i ułatwienia obiegu dokumentów między sądami powszechnymi, Krajowym Rejestrem Karnym i Krajowym Rejestrem Sądowym. Dotychczasową wymianę dokumentów papierowych (przesyłanych pocztą) zastąpi wymiana przez system teleinformatyczny. W systemie tym będą przesyłane: karty rejestracyjne karne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu, zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym (system dozoru elektronicznego).

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 918
  • Data wpłynięcia: 2012-11-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1514

918

– 10 –
3. Minister Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, sposób sporządzania
i przekazywania oraz szczegółowość informacji umieszczanych na podstawie art. 12
ust. 1 – 2a ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, w karcie rejestracyjnej i w zawiadomieniu w postaci papierowej
oraz wzory formularzy kart rejestracyjnych i zawiadomień do Rejestru, uwzględniając
konieczność zapewnienia niezwłocznej aktualizacji danych gromadzonych w Rejestrze,
zakres danych zawartych w Rejestrze i
potrzebę zachowania tożsamości danych
przekazywanych do Rejestru w formie papierowej z danymi przekazywanymi za pomocą
systemu teleinformatycznego.
4.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 21 ustawy
zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 21 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż
przez 18 miesięcy od dnia 30 czerwca 2014 r.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2013 r., z wyjątkiem:
1)
art. 1 pkt 14 i art. 3, które wchodzą w życie z dniem 31 grudnia 2012 r.;
2)
art. 1 pkt 10, art. 2 pkt 1 w zakresie dodawanego art. 21a pkt 1 i 2, pkt 2 i 3, a także
art. 4, które wchodzą w życie z dniem 15 stycznia 2013 r.;
3)
art. 1 pkt 7, pkt 8, pkt 9, pkt 12, pkt 13 i pkt 15 oraz art. 2 pkt 1 w zakresie dodawanych
art. 21a pkt 3 i 4, art. 21b, a także art. 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2014 r.













UZASADNIENIE

1) Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze
Karnym, ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
uchylenie niektórych przepisów ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy
o Krajowym Rejestrze Karnym.
2) Projektowana regulacja realizuje następujące cele:
a) ułatwienie i przyspieszenie obiegu dokumentów między sądami powszechnymi
a Krajowym Rejestrem Karnym przez zastąpienie dotychczas wykorzystywanych
tradycyjnych dokumentów papierowych, przesyłanych pocztą, ich
elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego; dotyczy to takich dokumentów, jak:
 karty rejestracyjne,
 zawiadomienia,
 informacje o ponownym skazaniu oraz
 zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary
pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru
elektronicznego,
a ponadto doprecyzowanie oraz dostosowanie istniejących regulacji ustawy
o Krajowym Rejestrze Karnym do zmian w innych aktach prawnych.
W tym zakresie projekt został opracowany na podstawie założeń projektu ustawy
o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym przyjętych przez Radę
Ministrów w dniu 11 września 2012 r.
b) zapewnienie możliwości komunikowania się systemów teleinformatycznych
Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) i Krajowego Rejestru Karnego (KRK)
zarówno na etapie dokonywania wpisu podmiotu do KRS, jak i następnych
wpisów dotyczących zmian w składzie organów tego podmiotu oraz możliwości
informowania przez KRK o skazaniu osoby już wpisanej do KRS w zakresie
określonym w: art. 18 § 2 Kodeksu spółek handlowych (dalej: k.s.h.), art. 20
ust. 1 pkt 4 lit. b i pkt 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.)
– 2 –
(dalej: u.o.dz.p.p.i.o.w.), art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r.
o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 855) (dalej: ustawa o SKOK) lub orzeczeniu wobec niej zakazu zajmowania
określonego stanowiska, wykonywania określonego zawodu lub wykonywania
określonej działalności gospodarczej na podstawie art. 39 pkt 2 Kodeksu karnego
(dalej: k.k.).
3) W zakresie, w jakim projektowana ustawa realizuje cel przedstawiony w pkt 2 lit. a,
projektowane regulacje zakładają zmiany odnoszące się do funkcjonowania
Krajowego Rejestru Karnego oraz sądów powszechnych w zakresie, w jakim sądy te
sporządzają dokumenty podlegające rejestracji, oraz zmiany dotyczące podmiotów
uprawnionych do uzyskania informacji z rejestru.
W ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 654) (dalej: ustawa o KRK) wprowadzony zostanie obowiązek
przekazywania przez sądy, w których stan przygotowań technicznych na to pozwoli,
kart rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Wprawdzie w początkowym okresie po wprowadzeniu proponowanych regulacji
funkcjonować będą równolegle dwa rozwiązania, tj. karty rejestracyjne

i zawiadomienia będą sporządzane przez część sądów tak jak dotychczas, w postaci
papierowej, i przesyłane pocztą, to jednak regułą będzie przekazywanie przez sądy
kart rejestracyjnych oraz zawiadomień za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego. Projekt przewiduje w tym zakresie odpowiednią regulację
przejściową (art. 5 projektu).
Wprowadzenie rozwiązania polegającego na przesyłaniu dokumentów
za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wiązało się będzie z koniecznością
dostosowania przepisów wykonawczych, tj. rozporządzenia Ministra
Sprawiedliwości z dnia 16 maja 2012 r. w sprawie gromadzenia danych osobowych
i danych o podmiotach zbiorowych w Krajowym Rejestrze Karnym oraz usuwania
tych danych z Rejestru (Dz. U. z 2012 r. poz. 564), w zakresie wyłączenia kart
rejestracyjnych nadesłanych drogą elektroniczną z konieczności gromadzenia ich
w zbiorach kartotekowych.
Projekt zawiera regulację dotyczącą kwestii uwierzytelniania kart rejestracyjnych
i zawiadomień przekazywanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Obecnie ustawa o KRK przewiduje, że zawiadomienia o zmianach ewidencyjnych
– 3 –
przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego powinny być
opatrzone podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450,
z późn. zm.). W projekcie ustawy zamieszczony został przepis, zgodnie z którym
zarówno zawiadomienia, jak i karty rejestracyjne przekazywane do Rejestru za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego powinny być opatrzone podpisem
elektronicznym weryfikowanym certyfikatem wystawianym przez Ministra
Sprawiedliwości, zwanym „sądowym podpisem elektronicznym” (projektowany
art. 12 ust. 1b ustawy o KRK). Proponuje się wykorzystanie do celu autoryzacji
dokumentów projektowanego systemu zarządzania tożsamością w sądach
powszechnych. Projekt ten przewiduje, że każdy pracownik sądów będzie
dysponował podpisem weryfikowanym certyfikatem wystawionym przez
Infrastrukturę Klucza Ministerstwa Sprawiedliwości. Podpis taki zagwarantuje
wszystkie wymagane cechy bezpiecznego podpisu elektronicznego, bez ponoszenia
dodatkowych kosztów komercyjnych dostawców kwalifikowanych certyfikatów.
Dopuszcza się również stosowanie bezpłatnego profilu zaufanego

ePUAP. Wskazane w projekcie formy uwierzytelniania przesyłanych danych będą
mogły być stosowane alternatywnie, wszystkie bowiem spełniają wymogi
bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Upoważnienie ustawowe zawarte w projektowanym art. 12 ust. 4 ustawy o KRK
zobowiąże Ministra Sprawiedliwości do wskazania wymogów technicznych, jakie
powinny spełniać aplikacje, za pomocą których sądy będą przesyłać dokumenty
do Krajowego Rejestru Karnego, tryb przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz
sposób weryfikacji sądowego podpisu elektronicznego do podpisywania kart
rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Projekt przewiduje uzupełnienie ustawy o KRK o regulacje dotyczące przesyłania
przez Rejestr, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, informacji do sądów
o ponownym skazaniu oraz zawiadomień o udzieleniu skazanemu zezwolenia na
odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru
elektronicznego – art. 22 ust. 4 ustawy o KRK. Rozwiązanie takie znacznie
przyspieszy przekazywanie sądom tych informacji.
– 4 –
Dalsze zmiany ustawy o KRK zawarte w projekcie ustawy dotyczą m.in. poszerzenia
kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania informacji z Rejestru – art. 6 ust. 1
pkt 10a.
Proponowane rozwiązanie umożliwi składanie zapytań przez podmioty, na które
nałożono ustawowy obowiązek powoływania do swoich organów osób niekaranych.
Dotyczy to przykładowo: określonego w art. 18 § 2 k.s.h. wymogu niekaralności
członków zarządu, komisji rewizyjnej, rady nadzorczej lub likwidatora, wymogu
niekaralności członków organu zarządzającego, nadzoru lub organu kontroli
organizacji pożytku publicznego, wynikającego z art. 20 ust. 1 pkt 4 lit. b i pkt 5
u.o.dz.p.p.i.o.w.
Projekt przewiduje również wprowadzenie w ustawie o KRK szeregu drobnych
zmian dotyczących przede wszystkim treści zawiadomień przesyłanych do KRK
przez sądy oraz Dyrektora Generalnego Służby Więziennej. Dotyczy to zawiadomień
związanych z odbywaniem kary pozbawienia wolności, wykonywaniem kary
ograniczenia wolności, tymczasowym aresztowaniem oraz umieszczeniem
w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich – art. 11 ust. 3, art. 12 ust. 2
pkt 2, 8, 18, 20, 20a, 22 i 24 oraz art. 14 ust. 3 pkt 2 i ust. 4. Zmiany te mają na celu
doprecyzowanie treści zawiadomień oraz dostosowanie regulacji prawnych
dotyczących KRK do zmian w innych ustawach. Wprowadzone zostaną również
zmiany przepisów ustawy o KRK, które zapewnią jednolitość pojęciową w całej
ustawie – art. 1 ust. 2 pkt 6 oraz art. 12 ust. 2 pkt 21.
W związku z potrzebą przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów ustawy z dnia
16 września 2011 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U.
Nr 240, poz. 1432), które miały zacząć obowiązywać od dnia 1 stycznia 2013 r., oraz
potrzebą ujednolicenia pojęć stosowanych w ustawie o KRK, w celu zapewnienia
przejrzystości regulacji proponuje się uchylenie przedmiotowych przepisów (art. 1
pkt 16 lit. a oraz lit. d – g, pkt 17, pkt 18 lit. b, pkt 19, pkt 21 oraz pkt 22 lit. c, które
wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., i art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 września
2011 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym) i przeniesienie ich treści
normatywnej wraz z koniecznymi zmianami terminologicznymi do projektu nowej
ustawy.
Ustawa konsekwentnie powinna posługiwać się pojęciem systemu
teleinformatycznego, definiowanym w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: