eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi

projekt dotyczy ustawowych ograniczeń wysokości wynagrodzenia "kierowników" (i innych osób) spółek powiązanych ze spółkami prawa handlowego oraz agencji państwowych, w których udział Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji; projekt zakłada również objęcie ograniczeniem osób świadczących tzw. usługi menadżerskie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 883
  • Data wpłynięcia: 2012-09-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

883


Druk nr 883

Warszawa, 21 sierpnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób
kierujących niektórymi podmiotami
prawnymi
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Romanka.

(-) Jacek
Bogucki;
(-) Andrzej
Dąbrowski;
(-) Andrzej
Dera;
(-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata
Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek; (-
) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga; (-) Tadeusz
Wo niak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.


Projekt
Ustawa 
z dnia   …………..  2012 r. 
o zmianie ustawy o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami 
prawnymi. 
 
Art. 1
W ustawie z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi
podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2000 r. Nr 26 poz. 306, z późn. zm.) wprowadza
się następujące zmiany:

1) w art. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) spółek prawa handlowego, w których udział spółek, o których mowa w pkt
4-6, przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji albo spółki,
o których mowa w pkt 4-6 są względem nich spółkami dominującymi tj.
a) dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na
zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu lub
b) są uprawnione do powoływania, odwoływania większości członków zarządu
lub rady nadzorczej”,

2) w art. 1 ustawy po pkt 8 dodaje się pkt 81 w brzmieniu:

„ 81) spółek prawa handlowego, w których udział agencji państwowych,
o których mowa w pkt 8, przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby
akcji albo agencje państwowe są względem nich agencjami dominującymi tj.
a) dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na
zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu lub
b) są uprawnione do powoływania, odwoływania większości członków zarządu
lub rady nadzorczej”,


3) w art. 3 ustawy skreśla się ust. 2.

4) art. 8 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) dla osób zatrudnionych w podmiotach, o których mowa w art. 1 pkt 7 i 81 -
czterokrotności”,

Art. 2
1. Postanowienia umów o pracę i innych aktów stanowiących podstawę nawiązania
stosunku pracy oraz umów cywilnoprawnych stanowiących podstawę zatrudnienia, nie
objętych dotychczas przepisami ustawy, ustalające wynagrodzenie miesięczne,
nagrodę roczną, odprawę albo świadczenia dodatkowe w wysokości wyższej niż
maksymalna dopuszczona ustawą, stają się nieważne z mocy prawa z upływem 3
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy; zamiast nich stosuje się
odpowiednie przepisy ustawy.

2. W przypadku określonym w ust. 1 stosunek pracy lub inny stosunek zatrudnienia na
czas określony może być rozwiązany przez zatrudnionego za jednomiesięcznym
wypowiedzeniem.

Art. 3
Ustawa wchodzi w życie z po upływie trzech miesięcy od dnia jej ogłoszenia.















U Z A S A D N I E N I E

1. Cel projektu i przesłanki jego przyjęcia.

Celem projektu jest przeciwdziałanie patologiom jakie mają miejsce w oparciu
o obecnie obowiązująca ustawę oraz jej obchodzeniu. Majątek Skarbu Państwa
oraz jednostek samorządu terytorialnego wniesiony do przedsiębiorstw państwowych,
spółek prawa handlowego i innych podmiotów często stanowi źródło dalece
nieuzasadnionych apanaży finansowych osób zarządzających tymi przedsiębiorstwami,
spółkami i innymi podmiotami. W istocie rzeczy osoby zarządzające tymi podmiotami
osiągają często ogromne korzyści w majestacie prawa lub obchodząc to prawo tworząc
fikcyjne stanowiska lub posady.
Aby temu zapobiec niezbędna jest zmiana zapisów ustawy tamująca takie
zachowanie. Dlatego też projektodawca proponuje nadać nowe brzmienie punktowi 7
art. 1 ustawy, w myśl którego ograniczenia ustawowe w wysokości wynagrodzenia
będą dotyczyły spółek prawa handlowego, w których udział spółek, o których mowa w
pkt 4-6, przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji albo spółki, o
których mowa w pkt 4-6 są względem nich spółkami dominującymi tj. dysponują
bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na
walnym zgromadzeniu lub są uprawnione do powoływania, odwoływania większości
członków zarządu lub rady nadzorczej.
Kolejno projektodawca proponuje dodać po punkcie 8 art. 1 ustawy punkt 81
który spowoduje, iż ograniczenia ustawowe w wysokości wynagrodzenia będą
stosowane również względem spółek prawa handlowego, w których udział agencji
państwowych, bez względu na ich formę organizacyjno-prawną, w tym agencji
wykonawczych w rozumieniu ="http://lponline.lexpolonica.pl/plweb-cgi/lp.pl#LPA-LP_QL:[{" z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240), przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby
akcji albo agencje państwowe są względem nich agencjami dominującymi tj. dysponują
bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu wspólników albo na
walnym zgromadzeniu lub są uprawnione do powoływania, odwoływania większości
członków zarządu lub rady nadzorczej. 

Zapisy obecnie obowiązującego art. 3 ust. 2 ustawy dozwalają, aby osoby
zawierające tzw. kontrakty menadżerskie w istocie rzeczy nie były związane
regulacjami co do wysokości osiąganego wynagrodzenia. Proceder ten dzisiaj staje się
powszechny i aby temu zapobiec należy skreślić zapis na takie praktyki pozwalający.

2. Cel uchwalenia projektowanej regulacji.

Celem projektu jest przeciwdziałanie patologiom jakie mają miejsce w oparciu o
obecnie obowiązująca ustawę oraz jej obchodzeniu. Majątek Skarbu Państwa
oraz jednostek samorządu terytorialnego wniesiony do przedsiębiorstw państwowych,
spółek prawa handlowego i innych podmiotów często stanowi źródło dalece
nieuzasadnionych apanaży finansowych osób zarządzających przedsiębiorstwami,
spółkami i innymi podmiotami. W istocie rzeczy osoby zarządzające tymi podmiotami
osiągają często ogromne korzyści w majestacie prawa lub obchodząc to prawo tworząc
fikcyjne stanowiska lub posady.

3. Rozwiązania przyjęte w projekcie.

Aby zapobiec obchodzeniu ustawy projektodawca proponuje nadać nowe
brzmienie punktowi 7 art. 1 ustawy, w myśl którego ograniczenia ustawowe

w wysokości wynagrodzenia będą dotyczyły spółek prawa handlowego, w których
udział spółek, o których mowa w pkt 4-6, przekracza 50% kapitału zakładowego
lub 50% liczby akcji albo spółki, o których mowa w pkt 4-6 są względem nich spółkami
dominującymi tj. dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na
zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu lub są uprawnione do
powoływania, odwoływania większości członków zarządu lub rady nadzorczej oraz
dodać po punkcie 8 art. 1 ustawy punkt 81 który spowoduje, iż ograniczenia ustawowe
w wysokości wynagrodzenia będzie dotyczyło również spółek prawa handlowego, w
których udział agencji państwowych, bez względu na ich formę organizacyjno-prawną,
w tym agencji wykonawczych w rozumieniu="http://lponline.lexpolonica.pl/plweb-cgi/lp.pl#LPA-LP_QL:[{" z dnia 27 sierpnia 2009 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240),
przekracza 50% kapitału
zakładowego lub 50% liczby akcji albo agencje państwowe są względem nich
agencjami dominującymi tj. dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów
na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu lub są uprawnione do
powoływania, odwoływania większości członków zarządu lub rady nadzorczej.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: