eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy objęcia zwolnieniem podatkowym bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary, otrzymywanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 882
  • Data wpłynięcia: 2012-09-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 30 dnia 14-12-2012

882


Druk nr 882

Warszawa, 14 września 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Dudę.

(-) Adam Abramowicz; (-) Andrzej Adamczyk; (-) Waldemar Andzel;
(-) Dorota
Arciszewska-Mielewczyk;
(-) Jan
Krzysztof
Ardanowski;
(-) Iwona Ewa Arent; (-) Marek Ast; (-) Zbigniew Babalski; (-) Piotr
Babinetz; (-) Dariusz Bąk; (-) Włodzimierz Bernacki; (-) Andrzej Bętkowski;
(-) Mariusz Błaszczak; (-) Joachim Brudziński; (-) Zbigniew Chmielowiec;
(-) Witold Czarnecki; (-) Arkadiusz Czartoryski;
(-)


Edward Czesak;
(-) Leszek Dobrzyński; (-) Zbigniew Dolata; (-) Andrzej Duda; (-) Tadeusz
Dziuba; (-) Jacek Falfus; (-) Anna Fotyga; (-) Zbigniew Girzyński;
(-) Szymon Giżyński; (-) Kazimierz Gołojuch; (-) Małgorzata Gosiewska;
(-) Artur Górski; (-) Czesław Hoc; (-) Adam Hofman; (-) Józefa
Hrynkiewicz; (-) Michał Jach; (-) Dawid Jackiewicz; (-) Wiesław Stanisław
Janczyk; (-) Wojciech Jasiński; (-) Andrzej Jaworski; (-) Krzysztof Jurgiel;
(-) Tomasz Kaczmarek; (-) Jarosław Kaczyński; (-) Mariusz Kamiński;
(-) Mariusz Antoni Kamiński; (-) Izabela Kloc; (-) Sławomir Kłosowski;
(-) Lech Kołakowski; (-) Robert Kołakowski; (-) Henryk Kowalczyk;
(-) Maks Kraczkowski; (-) Marek Kuchciński; (-) Zbigniew Kuźmiuk;
(-) Adam Kwiatkowski; (-) Tomasz Latos; (-) Krzysztof Lipiec; (-) Adam
Lipiński; (-) Marek Łatas; (-) Maciej Łopiński; (-) Marzena Machałek;
(-) Antoni Macierewicz; (-) Ewa Malik; (-) Maciej Małecki; (-) Gabriela
Masłowska; (-) Marcin Mastalerek; (-) Jerzy Materna; (-) Grzegorz
Matusiak; (-) Marek Matuszewski; (-) Beata Mazurek; (-) Kazimierz Moskal;
(-) Piotr Naimski; (-) Maria Nowak; (-) Marek Opioła; (-) Jacek Osuch;
(-) Stanisław Ożóg; (-) Anna Paluch; (-) Krystyna Pawłowicz; (-) Bolesław
Grzegorz Piecha; (-) Stanisław Pięta; (-) Dariusz Piontkowski; (-) Stanisław
Piotrowicz; (-) Jerzy Polaczek; (-) Marek Polak; (-) Piotr Polak; (-) Piotr
Pyzik; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Małgorzata Sadurska; (-) Jacek Sasin;
(-) Grzegorz Schreiber; (-) Dariusz Seliga; (-) Jarosław Sellin; (-) Lech
Sprawka; (-) Stefan Strzałkowski; (-) Marek Suski; (-) Paweł Szałamacha;
(-) Krzysztof Szczerski; (-) Jolanta Szczypińska; (-) Jerzy Szmit; (-) Beata
Szydło; (-) Jan Szyszko; (-) Janusz niadek; (-) Jacek wiat; (-) Krzysztof
Tchórzewski;
(-) Robert
Telus;
(-) Ryszard
Terlecki;
(-) Grzegorz
Tobiszowski; (-) Jan Tomaszewski; (-) Kazimierz Michał Ujazdowski;
(-) Jan Warzecha; (-) Witold Waszczykowski; (-) Przemysław Wipler;
(-) Jadwiga Wiśniewska; (-) Elżbieta Witek; (-) Marcin Witko; (-) Michał
Wojtkiewicz; (-) Grzegorz Adam Woźniak; (-) Anna Zalewska; (-) Sławomir
Zawiślak; (-) Łukasz Zbonikowski; (-) Jarosław Zieliński; (-) Kosma
Złotowski; (-) Maria Zuba; (-) Wojciech Zubowski; (-) Jerzy yżyński.
Projekt
USTAWA
z dnia
2012 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Alt. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz.U.2012.361 j.t. z późn. zm.) w art. 21 w ust. 1 pkt 67 otrzymuje brzmienie:
„67) wartość otrzymanych przez pracownika w związku z
finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w
przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
rzeczowych świadczeń, w tym bonów, talonów i innych
znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub
usługi, a także otrzymanych przez niego w tym zakresie
świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze
środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub
funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości
nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł;".

Art. 2. Ustawa ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2013 r.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1

UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2009, Nr 125, poz. 1037), która
zmieniając brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2012.361 j.t. z późn. zm.) zwolniła od podatku,
poza świadczeniami rzeczowymi, które takim zwolnieniem objęte zostały wcześniej, także
otrzymane przez pracownika świadczenia pieniężne sfinansowane w całości ze środków
zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych. Wolna
od podatku dochodowego jest zatem otrzymana przez pracownika wartość świadczeń
rzeczowych oraz wartość świadczeń pieniężnych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w
roku podatkowym kwoty 380 zł. Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. nie objęła zakresem
zwolnienia świadczeń w formie bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich
wymiany na towary lub usługi.
W świetle powyższego należy podważyć racjonalność regulacji, która bezzasadnie
dyskryminuje, w świetle prawa podatkowego, możliwość korzystania przez pracowników ze
świadczeń socjalnych w formie znaków legitymacyjnych, czyli dowodów cywilnoprawnych
nie będących papierami wartościowymi, z których wynika uprawnienie o charakterze
majątkowym do nabycia towaru bądź usługi. Brak jest uzasadnienia dla odmowy traktowania
znaków legitymacyjnych jako świadczeń rzeczowych, tym bardziej, iż obie formy świadczeń
pełnią tożsamą funkcję w dystrybucji form pomocy społecznej.
Celem projektowanej ustawy jest objęcie zwolnieniem podatkowym również bonów,
talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.
2

W uzasadnieniu projektu ustawy (VI kadencja Sejmu RP- druk sejmowy nr 2045) nie
wskazano przyczyn pozostawienia znaków legitymacyjnych poza systemem zwolnień
podatkowych przy jednoczesnym objęciu tym systemem świadczeń pieniężnych, będących de
facto formą dodatku do pensji. Należy wskazać na potencjalną trudność zachowania wymogu
wykorzystywania przez pracowników świadczeń pieniężnych na realizację celów
enumeratywnie wskazanych w ustawie z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 1
ustawy, działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form
wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi
w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie
pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na
cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych określa m.in. jako cele
działalności socjalnej przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z
funduszu w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do
korzystania z funduszu. Określa ona jednocześnie, że osobami uprawnionymi do korzystania
z funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny oraz
inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie działalności socjalnej, prawo
korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z funduszu. Kryterium podstawowym
decydującym o możliwości korzystania ze świadczeń socjalnych była zatem i pozostaje nadal
sytuacja życiowa osoby uprawnionej. Fundusz socjalny z definicji jest instytucją prawną
która ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników, ich rodzin, a także emerytów i
rencistów. Pomoc z funduszu może być dokonywana jedynie wówczas, gdy uzależnia się jej
przyznawanie od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika (wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lutego 2007 r. sygn. akt III
SA/Wa 4283/06).
3

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: