eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy objęcia zwolnieniem podatkowym bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary, otrzymywanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 882
  • Data wpłynięcia: 2012-09-14
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 30 dnia 14-12-2012

882

Nie jest racjonalnym działanie ustawodawcy, którego skutkiem pracownicy
znajdujący się w porównywalnej sytuacji życiowej i korzystający z pomocy na podstawie
ustawy o zakładowym funduszu socjalnym, w świetle prawa podatkowego, traktowani będą
odmiennie, to znaczy w przypadku uzyskania świadczenia pieniężnego zwolnieni będą od
podatku dochodowego, a w przypadku otrzymania bonu towarowego - nie.
Nowela wprowadziła zwolnienie od podatku dochodowego świadczeń pieniężnych,
utrzymując jednocześnie zasadę braku takiego zwolnienia w odniesieniu do bonów, talonów
i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi, mimo iż pierwotne
wersje projektu (projekty z dnia 22 maja 2009 r. i 1 czerwca 2009 r.) przewidywały, obok
zwolnień wartości świadczeń rzeczowych i pieniężnych - również zwolnienie znaków
legitymacyjnych, traktując je jako świadczenia rzeczowe.
Należy zatem jeszcze raz podkreślić, że różnicowanie w zakresie podlegania
opodatkowaniu podatkiem dochodowym świadczeń rzeczowych i pieniężnych oraz znaków
legitymacyjnych jest nieuzasadnione. Brak jest racjonalnych argumentów przemawiających
za tym, aby świadczenia te były traktowane w sposób odmienny, tym bardziej, że znaki
legitymacyjne i świadczenia rzeczowe, co do zasady, spełniają tą samą funkcję.
Wskazać również należy, że rozszerzenie zwolnienia z opodatkowania umożliwi
faktyczne dokonywanie wyboru świadczenia - zakup produktu za otrzymane świadczenie
pieniężne lub wymiana znaku legitymacyjnego na wybrany produkt.
Mając powyższe na uwadze, a także wychodząc naprzeciw postulatom partnerów
społecznych, proponuje się zwolnienie z opodatkowania, obok wartości obecnie zwolnionych
świadczeń rzeczowych i pieniężnych, również, jako jednego z rodzajów świadczeń
rzeczowych, znaków legitymacyjnych w postaci bonów, talonów i innych znaków, które
uprawniać będą do ich wymiany na towary lub usługi.
4

Według szacunków przygotowanych na potrzeby nowelizacji ustawy o podatku
dochodowych od osób fizycznych (VI kadencja Sejmu RP- druk sejmowy nr 2045), w
zakresie odpowiadającym rozwiązaniom zaproponowanym w niniejszym projekcie -
wprowadzenie zwolnienia od podatku wartości rzeczowych świadczeń, w tym w postaci
znaków legitymacyjnych oraz refundowanych wydatków poniesionych na cele działalności
socjalnej, miało wpłynąć na wysokość dochodów sektora finansów publicznych z podatku
dochodowego od osób fizycznych w następującej wielkości:
1) 85 mln zł (w tym jednostki samorządu terytorialnego 41,3 mln zł, budżet państwa 43,7
mln zł), przy założeniu, że ww. świadczenia o wartości 380 zł otrzymałoby 10 %
pracowników najemnych (tj. ok. 1.245 tys. osób — wg danych GUS za IV kwartał
2008 r. liczba pracowników najemnych wynosiła 12.447 tys. osób),
2) 170 mln zł (w tym jednostki samorządu terytorialnego 82,6 mln zł, budżet państwa 87,4
mln zł), przy założeniu, że ww. świadczenia o wartości 380 zł otrzymałoby 20 %
pracowników najemnych (tj. ok. 2.490 tys. osób),
3) 426 mln zł (w tym jednostki samorządu terytorialnego 206,9 mln zł, budżet państwa
219,1 mln zł), przy założeniu, że ww. świadczenia o wartości 380 zł otrzymałoby 50 %
pracowników najemnych (tj. ok. 6.224 tys. osób).
Oceniając skutki finansowe ustawy, należy brać pod uwagę okoliczność, że ustawą z
dnia 17 lipca 2009 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz.U.2012.361 j.t. późn. zm.) wprowadzono zwolnienie od podatku dochodowego od osób
fizycznych - obok wcześniej zwolnionych rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez
pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych lub funduszy związków zawodowych, o wartości nieprzekraczającej w roku
podatkowym kwoty 380 złotych - także otrzymywanych przez pracownika w tym zakresie
świadczeń pieniężnych. Obecnie proponowane dodanie do katalogu świadczeń, których
wartość może składać się na kwotę zwolnienia, bonów, talonów i innych znaków,
uprawniających do ich wymiany na towary łub usługi w żadnym stopniu nie zwiększa
wartości zwolnienia, która pozostaje na poziomie do 380 złotych, a jedynie rozszerza
5

przewidziany ustawą katalog rzeczowych świadczeń. Mając powyższe na uwadze można
uznać, iż rozwiązanie to nie wpłynie na wysokość dochodów osiąganych przez budżet
państwa.
Proponowane zmiany nie wpłyną na rynek pracy, na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki oraz na sytuację i rozwój regionów.
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.

6


Warszawa, 2 października 2012 r.

BAS-WAPEiM-2398/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Duda)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r.
poz. 32) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze
zmianami). Zmiana polega na rozszerzeniu zwolnień przedmiotowych od
podatku dochodowego o kategorię „wartość bonów, talonów i innych znaków
uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi”.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa miałaby wejść w życie po upływie 14 dni
od jej ogłoszenia i znajdować zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1
stycznia 2013 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie obejmuje przedmiotu projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych nie jest objęty prawem UE.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew Wrona


Warszawa, 2 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2399/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Andrzej Duda) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu

Projekt przewiduje zmianę art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze
zmianami). Zmiana polega na dodaniu kategorii zwolnień przedmiotowych od
podatku dochodowego. Projekt nie zawiera przepisów mających na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: