eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy wprowadzenia powszechnego systemu świadczeń rodzinnych dla wszystkich rodzin, których dochody nie pozwalają na przeżycie na poziomie minimum socjalnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 846
  • Data wpłynięcia: 2012-09-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

846


Druk nr 846

Warszawa, 28 sierpnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja









Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Andrzeja Romanka.



(-) Jacek
Bogucki;
(-) Andrzej
Dąbrowski;
(-) Andrzej
Dera;
(-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata
Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek; (-
) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga; (-) Tadeusz
Wo niak; (-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.


Projekt

Ustawa
z dnia 2011 r.
o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Art. 1.
W ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2003 r.
Nr 228, poz. 2255, z późn. zm. 2011 r. Nr 75, poz. 398, Nr 171, poz. 1016 i Nr 10,
poz. 23) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zasiłek rodzinny przysługuje osobom, o których mowa w art. 4 ust. 2, jeżeli
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie
przekracza kwoty 1000 zł.”;

2) Art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się
orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o
znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny podwyższa się o
50%.”

3) art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Wysokość zasiłku rodzinnego wynosi miesięcznie:
a) 300 złotych, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo
dochód osoby uczącej się nie przekracza 700 zł,
b) Różnicę pomiędzy kwotą 1000 zł a wysokością dochodu rodziny w
przeliczeniu na osobę albo dochodu osoby uczącej się w pozostałych
przypadkach.”

4) w art. 18:

1Zmiany tekstu umowy zostały ogłoszone Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992, Nr 222, poz. 1630, z
2007 r., Nr 64, poz. 427, Nr 105, poz. 720, Nr 109, poz. 747, Nr 192, poz. 1378, Nr 200, poz. 1446, z
2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 138, poz. 872 i 875, Nr 223, poz. 1456, Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 97,
poz. 800, Nr 219, poz. 1706, z 2010 r, Nr 50, poz. 301, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 149, poz.887,
Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1212.
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Kwota, o której mowa w art. 5 ust. 1 oraz wysokości świadczeń
rodzinnych podlegają weryfikacji co roku, z uwzględnieniem wysokości
wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim
roku kalendarzowym oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia.,
b) skreśla się ust. 2 i 3.”;

5) w art. 19:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wysokość zasiłku rodzinnego od dnia 1 listopada 2012 roku nie może
być niższa niż obowiązująca w poprzednim roku powiększona o
średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w
poprzednim roku kalendarzowym.”,

b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Wysokość kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 1 od dnia 1 listopada 2012
roku nie może być niższa niż kwota obowiązująca w poprzednim roku
powiększona o procentowy wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia
obliczany jako różnica między wysokością minimalnego wynagrodzenia
obowiązująca w roku poprzednim i bieżącym, wyrażona w procentach .”.


Art. 5.
Ustawa wchodzi w życie z po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.













U Z A S A D N I E N I E
projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

I. Cel projektu i przesłanki jego przyjęcia .
Celem projektu jest wprowadzenie powszechnego systemu świadczeń
rodzinnych dla wszystkich rodzin, których dochody nie pozwalają na przeżycie na
poziomie minimum socjalnego. Zgodnie z szacunkami Instytutu Pracy i Spraw
Socjalnych, minimum socjalne, a więc dochody pozwalające na przeżycie jednej
osoby na minimalnym poziomie pozwalającym na zaspokojenie podstawowych
potrzeb, wynosi dla jednej osoby ok. 990 zł, natomiast dla rodziny z jednym
dzieckiem ok. 850 zł na osobę, a dla rodziny z dwójką dzieci ok. 810 zł na osobę.
Oznacza to, że rodziny, w których dochód na osobę wynosi mniej niż podana kwota
nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb, w tym mieszkaniowych,
żywieniowych, higienicznych czy kulturalnych. Przy obecnej katastrofalnej sytuacji
demograficznej Polski, należy podjąć wszelkie działania aby zapewnić poczucie
bezpieczeństwa socjalnego tym młodym ludziom, którzy decydują się na podjęcie
trudu wychowania dzieci. Jeżeli Polska nie wprowadzi powszechnego systemu
wsparcia rodzin, grozi nam zapaść demograficzna w perspektywie jednego
pokolenia.
W wielu państwach, wsparcie dla rodzin z dziećmi jest jednym z
podstawowych elementów polityki prorodzinnej. Przykładowo, zasiłek na dziecko w
Niemczech wynosi 184 Euro miesięcznie, we Francji 126 Euro, w Wielkiej Brytani 89
funtów. Zgodnie z badaniami opini społecznej, złe warunki materialne są jednym z
powodów, dla których młodzi ludzie odkładają decyzję o posiadaniu dzieci.
Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych przyznanie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków
do tego zasiłku uzależnione jest od spełnienia kryterium dochodowego. Zasiłek
rodzinny przysługuje, jeżeli przeciętny miesięczny dochód rodziny w przeliczeniu na
osobę w rodzinie albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504 zł. W
przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o
niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu
niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli przeciętny miesięczny
dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie
przekracza kwoty 583 zł. Przyjęte kryteria dochodowe powodują, że świadczenia
rodzinne należą się wyłącznie osobom żyjącym w dużym niedostatku, natomiast nie
zapewniają wsparcia dla osób, które osiągają dochody nieco wyższe, lecz nadal nie
pozwalające na uczestnictwo w życiu społecznym. Dodatkowo, w obecnym stanie
prawnym nawet niewielkie przekroczenie kryterium dochodowego skutkuje całkowitą
utratą prawa do zasiłku.
Kryteria dochodowe uprawniające do uzyskania zasiłku rodzinnego oraz
wysokość poszczególnych świadczeń rodzinnych zgodnie z przedmiotową ustawą
podlegają weryfikacji, co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia
dochodowego rodzin.
Wysokość zasiłku rodzinnego ustala Trójstronna Komisja do Spraw
Społeczno-Gospodarczych, w oparciu o propozycje przedstawione przez Radę
Ministrów oraz informacje dostarczone przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, który
bada tzw. próg wsparcia dochodowego rodzin. Komisja podejmuje decyzję do 15
czerwca roku, w którym ma nastąpić weryfikacja. Jeśli tego nie zrobi, nowe kwoty
ustala Rada Ministrów do 15 lipca. Nie mogą to być kwoty niższe niż w pierwszej
propozycji Rady Ministrów.
Mimo, że ww. ustawa szczegółowo określa procedurę „weryfikacji”, brak w niej
jest gwarancji odpowiedniego okresowego „waloryzowania” kwot stanowionych tą
ustawą. W szczególności dotyczy to kwot kryterium dochodowego uprawniającego
do otrzymania świadczeń rodzinnych.
Obowiązująca dotychczas regulacja nie spełniła celu ustawy. Jego skutkiem
jest utrzymywanie kwot kryterium dochodowego na poziomie niezmienionym od 2004
r., tj. od 7 lat, podczas gdy od tego czasu do końca 2010 r. koszty utrzymania rodzin,
mierzone wskaźnikiem inflacji, wzrosły o 21%. „Zamrożenie” kwot kryterium
dochodowego spowodowało, że liczba dzieci, na które wypłacany był zasiłek
rodzinny, zmniejszyła się w latach 2004 - 2010 o ponad 2,5 mln, tj. o ok. 46%. W
2004 r. z zasiłku rodzinnego korzystało 5.546,9 tys. dzieci, a w 2010 r. już tylko
3.003,3 tys.
Taki rezultat jest zaprzeczeniem celów, dla których stanowiona była ustawa o
świadczeniach rodzinnych, a dalsze utrzymanie obecnej sytuacji legitymizowanej
wymienionymi wyżej rozwiązaniami ustawowymi będzie stanowiło poważną barierę
rozwoju polityki rodzinnej w Polsce, której głównym instrumentem są właśnie
świadczenia rodzinne.
Również wysokość świadczeń rodzinnych jest rażąco niska i nie spełnia roli
wsparcia rodzin żyjących niemal w granicach minimum egzystencji.
Niepokojące jest przede wszystkim zjawisko utrzymującego się wciąż
wysokiego wskaźnika ubóstwa wśród dzieci i młodzieży. W 2010 r. ok. 12% dzieci do
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: