eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych

projekt dotyczy wprowadzenia powszechnego systemu świadczeń rodzinnych dla wszystkich rodzin, których dochody nie pozwalają na przeżycie na poziomie minimum socjalnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 846
  • Data wpłynięcia: 2012-09-13
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

846

lat 18 wchodziło w skład gospodarstw, w których poziom wydatków był niższy od
ustawowej granicy ubóstwa. W gospodarstwach, których wydatki były niższe od
minimum egzystencji żyło natomiast ponad 8% osób poniżej 18 roku życia. W
konsekwencji w 2010 r. dzieci i młodzież do lat 18 stanowiły ok. 1/3 populacji
zagrożonej skrajnym ubóstwem. Zauważyć jednocześnie należy, że wśród krajów
Uni Europejskiej Polska należała do krajów o najwyższym stopniu zagrożenia
ubóstwem dzieci i młodzieży. Grupę najbardziej zagrożoną ubóstwem stanowią
rodziny wielodzietne. Już przy liczbie dzieci większej od 2 odsetek ubogich,
niezależnie od przyjętego progu ubóstwa, przekracza przeciętną. Wśród małżeństw z
co najmniej czworgiem dzieci na utrzymaniu - ok. 34% osób żyło w 2010 r. w sferze
ubóstwa ustawowego i ok. 24% w sferze ubóstwa skrajnego.

II. Cel uchwalenia projektowanej regulacji:
Konieczne jest dostosowanie wysokości świadczeń rodzinnych do tempa
inflacji i wysokości minimalnego wynagrodzenia, gdyż obecne tempo wzrostu tych
świadczeń jest znacznie niższe niż tempo wzrostu cen dóbr i usług konsumpcyjnych.
Tym samym zarówno wysokość progów dochodowych, jak i wysokość świadczeń
rodzinnych uniemożliwiają realizację podstawowych celów ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Opierając się na danych dotyczących
koniecznych wydatków związanych z utrzymaniem dzieci, wysokość świadczeń
rodzinnych została ustalona na takim poziomie, aby każda rodzina dysponowała
kwotą wystarczającą na utrzymanie dzieci co najmniej na poziomie minimum
socjalnego.
Z uwagi na fakt, że rozwiązanie polegające na weryfikacji co 3 lata kwoty
kryterium dochodowego uprawniającego do ustalenia prawa do świadczeń
rodzinnych oraz kwoty tych świadczeń okazało się niewłaściwe, celowe jest
podniesienie kwoty kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń
rodzinnych oraz wprowadzenie regulacji sposobu waloryzacji, która w sposób realny
będzie odzwierciedlała wysokość progów dochodowych uzasadniających przyznanie
świadczeń rodzinnych.

III. Rozwiązania przyjęte w projekcie
Projekt ustawy zawiera propozycję znaczącego podwyższenia wysokości
zasiłku rodzinnego wraz ze znaczącym rozszerzeniem kręgu rodzin uprawnionych do
jego otrzymywania poprzez znaczące podniesienie kryterium dochodu
uprawniającego do otrzymywania świadczenia. Jednocześnie, wysokość świadczenia
rodzinnego jest uzależniona od dochodu rodziny objętej wsparciem.
Proponowana wysokość świadczeń rodzinnych została tak dobrana, aby
zapewnić na ile to możliwe osiągnięcie przez rodzinę minimum socjalnego, tak aby
zminimalizować ryzyko wykluczenia społecznego i umożliwić rozwój dzieci w
sprzyjających warunkach.
Projekt przyjmuje, że świadczenie rodzinne wynosi 300 zł, jeżeli dochód
rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza 700
zł. Wraz ze wzrostem dochodu, wysokość świadczenia rodzinnego jest stopniowo
zmniejszana. Świadczenie rodzinne nie należy się, jeżeli dochód na osobę w rodzinie
przekracza 1000 zł.
Projekt ustawy zawiera także propozycję zmiany sposobu weryfikacji kryterium
dochodowego i wysokości kwoty tego kryterium. Rozwiązania przyjęte w projekcie
zakładają zmianę sposobu weryfikacji kwot kryterium dochodowego oraz wysokości
zasiłku rodzinne Proponuje się, aby weryfikacja odbywała się co roku w oparciu o
wysokość wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku
poprzednim oraz wysokość minimalnego wynagrodzenia. Natomiast wysokość kwot
progów uprawniających do otrzymania zasiłku rodzinnego nie była niż kwota
obowiązująca w poprzednim roku powiększona o procentowy wskaźnik wzrostu
minimalnego wynagrodzenia obliczany jako różnica między wysokością minimalnego
wynagrodzenia obowiązująca w roku poprzednim i bieżącym, wyrażona w
procentach, zaś wysokość zasiłku rodzinnego, za każdym razem niższa niż
obowiązująca w roku poprzednim powiększona o średnioroczny wskaźnik wzrostu
cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku poprzednim.

IV. Ocena skutków regulacji


1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i dochody jednostek samorządu terytorialnego.

Szacuje się, że zmieniony system świadczeń rodzinnych obejmie ok. 50%
rodzin i około 60% dzieci, co stanowi znaczącą poprawę stanu rzeczy w stosunku do
stanu obecnego. Świadczenia rodzinne wypłacane będą ok. 20% dzieci z rodzin z
jednym dzieckiem (324 tys. dzieci), 50% dzieci z rodzin z dwójką dzieci a także
rodzin niepełnych (1,8 mln dzieci) oraz 100% dzieci z rodzin wielodzietnych (2,2 mln
dzieci). Przyjmując przeciętną wysokość zasiłku na 175 zł miesięcznie dla pierwszej
grupy, 200 zł dla drugiej i 275 dla trzeciej, roczny koszt wypłacania zasiłków
szacować można na kwotę 11,6 miliardów złotych.
.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą mieć wpływ na
rynek pracy.

3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą wpływać na
konkurencyjność gospodarki.

4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających wpływ na sytuację i rozwój
regionów.

V. Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej - przedmiot
projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Uni Europejskiej.

Warszawa, 20 września 2012 r.
BAS-WAPEiM-2371/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Andrzej Romanek)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt ustawy przewiduje zmianę artykułów: 5, 6, 18 i 19 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz.
992, ze zmianami). Proponowana zmiana zakłada: podniesienie górnej granicy
dochodu rodziny w przeliczeniu na osobę, uprawniającego do zasiłku
rodzinnego, podwyższenie kwoty zasiłku rodzinnego, modyfikację zasad
weryfikacji kwoty zasiłku rodzinnego oraz sposobu określania dolnej granicy
kwoty zasiłku rodzinnego.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od
dnia ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
W prawie Unii Europejskiej w dziedzinie świadczeń rodzinnych należy
wskazać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z
dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia
społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.4.2004 r., str. 1, ze zmianami, Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 5, str. 72) oraz rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r.
dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 284 z
30.10.2009 r., ze zmianami, str. 1). Rozporządzenia nie regulują zagadnienia, o
którym mowa w projekcie ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.

4.
Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach
rodzinnych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew Wrona



























2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: