Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
Prezes Sądu Rejonowego w Rypinie podniósł, że nie należy
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
Rypinie
skracać okresu aplikacji.
zmian.
12 Prezes
Sądu
ogólna Prezes
Sądu Okręgowego w Częstochowie zgadza się z
Apelacyjnego w
regulacją dotyczącą braku wymagań wykształcenia wyższego od
Katowicach
pracowników sądów i prokuratury
Prezes Sądu Rejonowego w Częstochowie postuluje wymóg
zdobycia wyższego wykształcenia przez pracowników sądów i
prokuratury.
Prezes Sądu Okręgowego w Katowicach zgłasza zastrzeżenia
Uwzględniono.
dotyczące możliwości przejścia do zawodu notariusza przez
komorników.
13 Prezes
Sądu
ogólna
Generalnie rzecz biorąc - projekt deregulacji niektórych
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
zawodów zasługuje na aprobatę, bowiem w dużej mierze usuwa
Łodzi
lub minimalizuje dostrzeżone w praktyce wady
dotychczasowych regulacji prawnych. Część sędziów jednak
negatywnie odnosi się do przedstawionego projektu w części, w
której przewiduje on swobodę działalności gospodarczej w
zakresie zawodów zaufania publicznego, w tym ochrony
wolności i praw obywatelskich oraz medycznych. Istnieje
bowiem potrzeba, aby usługi świadczone na rzecz obywateli w
tym zakresie pełniły wyłącznie podmioty profesjonalnie do tego
przygotowane, a nie przypadkowe, co daje gwarancję i rękojmię
należytego zabezpieczenia praw i wolności obywatelskich.
Deregulacja może być stanem pożądanym, ale nie w odniesieniu
do kwalifikacji zawodowych, lecz do wymogów formalnych. Co
do zawodów nie będących zawodami zaufania publicznego
sędziowie wyrażają przekonanie, że otwarcie dostępu do rynku
jest pożądane. Poszerzenie reglamentowanej dotąd możliwości
wykonywania niektórych zawodów, będące konstytutywną
cechą wolności, równości i konkurencji, spowoduje w ocenie
12
sędziów, między innymi większą ilość miejsc pracy,
zwiększenie liczby osób, które mogą wykonywać określony
zawód i większą konkurencję miedzy , przedstawicielami
takiego zawodu na rynku pracy. Konkurencja wymuszona przez
deregulację doprowadzi w efekcie do obniżenia cen dla
usługobiorców. Będzie również szansą wyprowadzenia wielu
osób z szarej strefy. Dodatkowo otwarcie zawodów zmniejszy
koszty funkcjonowania państwa. Wprowadzenie powszechnego
obowiązku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osób
wykonujących zderegulowane zawody w istocie służyć może
interesom firm ubezpieczeniowych, a niekoniecznie obywateli.
W interesie Państwa leży pewność, obrotu prawnego,
stabilizacja stosunków prawnych i bezpieczeństwo także
majątkowe obywateli, a nadto takie tworzenie prawa, by
określone profesje były wykonywane fachowo, rzetelnie i
sprawnie bez narażania usługobiorców na szkodę.
14 Prezes
Sądu
Ministerialnie propozycje zmian w dostępie do wolnych
Okręgowego w
zawodów prawniczych budzą uzasadnione wątpliwości.
Uwzględniono.
Katowicach –
Najmniej kontrowersyjne są propozycje skrócenia aplikacji
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
prezes Sądu
adwokackiej, radcowskiej i komorniczej.
zmian.
Rejonowego w
Jaworznie
Negatywnie ocenił regulacje dotyczącą skrócenia czasu trwania
Powyższe uwagi zostały w całości
aplikacji notarialnej, jak również możliwość przejścia
uwzględnione.
komornika do zawodu notariusza ze względu na różnice w
zawodach. Wyraża również wątpliwość odnośnie deregulacji
zawodu notariusza, która może spowodować spadek jakości
usług i osłabić wiedzę notariuszy, którzy czuwają nad
przebiegiem prawidłowego obrotu nieruchomościami.
15
Prokurator Generalny
ogólna Uznaje
zasadność deregulacji i zmian w kierunku otwarcia
Uwaga ma charakter ogólny,
dostępu do zawodów zwłaszcza mając na uwadze dobra i
jest sprzeczna z zamiarem
13
wolności konstytucyjne (TK z dnia 19 marca 2001 r. sygn. K
projektodawcy co do
32/00). Niemniej przesłanki kwalifikacji do zawodu muszą
wprowadzonych zmian.
odpowiadać wymaganiom, które zapewniają bezpieczeństwo
Uwagi te zostały omówione przy
publiczne oraz słuszny interes konsumentów.
uwagach wnoszonych przez inne
Zmiany w sposobie dołączenia do grona adwokatów i radców
podmioty.
prawnych oraz wymagań potrzebnych by wpisać się na listę
adwokatów - może być sprzeczne z orzecznictwem TK,
zwłaszcza jeśli uwzględnimy fakt, że jest to zawód zaufania
publicznego i mimo, że ustawa nie przesądza o sposobie
edukacji, nie można zniżać jej poziomu.
Niebezpieczne mogą być również wyrażenia nieostre
wykorzystane w projekcie w zakresie oceny wymogów.
Określonych warunków dotyczących kwalifikacji zawodowych i
moralnych kandydatów do zawodu.
Weryfikacja przygotowania do danego zawodu zaufania
publicznego i nabór do tego zawodu nie powinny być
pozostawione w całości swobodzie sił rynkowych, bez
jakiejkolwiek regulacji i jednoczesnego stawiania wymogów
profesjonalnych i etycznych, a także - gwarancji ich
dochowania. Wybór modelu naboru do zawodów prawniczych
należy bez wątpienia do kompetencji ustawodawcy i to od jego
decyzji zależy określenie rodzaju i zasad wykonywania
prawniczych zawodów zaufania publicznego, w tym
wyposażenie samorządów zawodowych w gestię sprawowania
pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu, mającą
konstytucyjne umocowanie.
Wskazał, że popierając ocenę Trybunału Konstytucyjnego
zawody zaufania publicznego muszą być poddane stosownej
Uwaga ta ma charakter ogólny
reglamentacji oraz gwarancjom prawnym, ponieważ takiego
i jest sprzeczna z zamiarem
ochronnego rozwiązania wymaga interes publiczny, ochrona
projektodawcy co do
interesów osób (podmiotów) obsługiwanych przez świadczących wprowadzonych zmian.
14
usługi prawnicze, a w wypadku notariuszy - także
bezpieczeństwo obrotu prawnego (wyrok z dnia 26 marca 2008
r., sygn. akt K 4/07).
16
Prokurator
Apelacyjny w
Warszawie
w załączeniu
uwagi:
- Prokuratora
- art. 66 ust. Uwaga w zakresie konieczności modyfikacji wymogu odbycia
Nie uwzględniono.
Okręgowego w
1 pkt 4
praktyki prawniczej przez osoby składające wniosek o wpis na
Dla wskazanych osób okres 3 lat
Warszawie
ustawy –
listę adwokatów (art. 66 ust 1 pkt 4 ustawy Prawo o
wydaje się być odpowiedni i
Prawo o
adwokaturze) lub radców prawnych (art. 25 ust. I pkt 4 usuwy o
wystarczający do uzyskania wiedzy
adwokaturze
radcach pranych), które zdały egzamin sędziowski lub
i doświadczenia niezbędnego do
- art. 25 ust. prokuratorski. Obecnie konieczne jest wykazanie się trzyletnią
wykonywania zawodu adwokata i
1 pkt 4
praktyką, co w sytuacji postulowanego skrócenia czasu aplikacji radcy prawnego. Ponadto czas
ustawy o
adwokackiej i radcowskiej do dwóch lat i przy uwzględnieniu
trwania aplikacji pozostaje bez
radcach
dłuższego czasu trwania aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej, zmian.
prawnych
jawi się jako nazbyt restrykcyjny nieuzasadniony wymóg.
Zasadnym byłoby zatem w takich przypadkach ograniczenie
wymogu czasokresu praktyki do maksymalnie dwóch lat.
- Naczelnika
Wydziału
Pozytywna ocena większość rozwiązań zaproponowanych w
Organizacyjnego
ogólna
projekcie ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie
Prokuratury
niektórych zawodów. Dotyczy to ujednolicenia zasad dostępu do
Okręgowej
zawodów prawniczych adwokata, radcy prawnego, notariusza.
Warszawa Praga
15
Prezes Sądu
Sąd
Wątpliwości co do propozycji zniesienia wymogu wykształcenia
Apelacyjnego we
Okręgowy
wyższego przy zatrudnianiu urzędników sądowych, bowiem
Wrocławiu
we
może to w znaczący sposób przyczynić się do pogorszenia
Wrocławiu
jakości wykonywanej przez nich pracy. Obowiązki urzędnika
Uwaga jest sprzeczna z zamiarem
(uwagi z sądów z
(do ustawy o
sądowego polegają w dużej mierze na samodzielności oraz.
projektodawcy co do
obszaru apelacji
pracownikach rozumieniu i umiejętności posługiwania się przepisami prawa,
wprowadzanych zmian. Patrz lp. 18
wrocławskiej)
sądów
dotyczącymi choćby wypełniania dokumentów. Zmiany w
i prokuratur)
zakresie tych aktów prawnych są dość częste, a właściwe ich
stosowanie wymaga od pracownika wiedzy nierzadko
prawniczej. Zniesienie zatem wymogu wykształcenia wyższego
może wpłynąć na jakość wykonywanych obowiązków i z tych
przyczyn powyższa propozycja została oceniona negatywnie.
Sąd
Do art. 12 ust. 1 wskazał, iż niezasadne byłoby zniesienie
Uwaga jest sprzeczna z zamiarem
Okręgowy
wymogu wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w
projektodawcy co do
w Opolu
odniesieniu do urzędników sądowych. Wskazano, iż urzędnik
wprowadzanych zmian. Patrz lp. 18
(do ustawy o
sądowy winien legitymować się wysokimi kwalifikacjami i
pracownikach
profesjonalizmem, a co za tym idzie odpowiednią wiedzą
sądów i
teoretyczną. Aktualnie większość urzędników uzupełniła już
prokuratur)
wymagane wykształcenie, natomiast w odniesieniu do nowo
zatrudnionych pracowników wymóg wyższego wykształcenia
nie stanowi przeszkody do ubiegania się o stanowisko
urzędnicze (do konkursów w sądach zgłasza się każdorazowo
kilkadziesiąt osób). Natomiast wysoce zasadny jest projekt
skrócenia stażu urzędniczego do 6 miesięcy - okres ten jest z
pewnością wystarczający do nabycia kwalifikacji na stanowisku
urzędnika sądowego.
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik