Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 805
- Data wpłynięcia: 2012-10-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 35
805
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym
również dokonywanego na podstawie art. 12a
ust. 4 – 6, stosuje się odpowiednio art. 29a ust. 1, 6,
7, 10 i 11.
2. Do ustalenia podstawy opodatkowania w przy-
padkach, o których mowa w art. 11, stosuje się
odpowiednio art. 29a ust. 2.
3. Jeżeli
po dokonaniu wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów nabywca otrzymuje zwrot podatku
akcyzowego zapłaconego na terytorium państwa
członkowskiego,
z
którego
wysłano
lub
transportowano towary, podstawę opodatkowania
obniża się o kwotę zwróconego podatku
akcyzowego, przy czym ma on obowiązek
udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów,
że otrzymał zwrot podatku akcyzowego.
Art. 30b. 1. Podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest
wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli
przedmiotem importu są towary opodatkowane
podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest
wartość celna powiększona o należne cło i podatek
akcyzowy.
2. W
przypadku towarów objętych procedurą
uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania
jest różnica między wartością celną produktów
kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do
obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo,
powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem
importu w ramach uszlachetniania biernego są towary
opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą
opodatkowania jest różnica między wartością celną
produktów kompensacyjnych lub zamiennych
25
dopuszczonych do obrotu a wartością towarów
wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło
i podatek akcyzowy.
3. W przypadku towarów objętych procedurą odprawy
czasowej z częściowym zwolnieniem od należności
celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania
pod kontrolą celną podstawą opodatkowania jest
wartość celna powiększona o cło, które byłoby
należne, gdyby towary te były objęte procedurą
dopuszczenia do obrotu. Jeżeli przedmiotem importu
w ramach procedury odprawy czasowej
z częściowym zwolnieniem od należności celnych
przywozowych lub procedury przetwarzania pod
kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem
akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość
celna powiększona o cło, które byłoby należne,
gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia
do obrotu, i o podatek akcyzowy.
4. Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 – 3,
obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty
prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia
– o ile nie zostały włączone do wartości celnej
– ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na
terytorium kraju, jak również wynikające z transportu
do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na
terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest
znane w momencie dokonania importu.
5. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się
miejsce wymienione w liście przewozowym lub
jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na
podstawie którego
towary są importowane.
W przypadku braku takiej informacji za pierwsze
26
miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego
przeładunku na terytorium kraju.
6. Do podstawy opodatkowania, o której mowa
w ust. 1 – 3, dolicza się opłaty oraz inne należności,
jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te
należności z tytułu importu towarów.
7. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której
mowa w ust. 1 – 3, przepisy art. 29a ust. 7 pkt 1 i 2
stosuje się odpowiednio.
Art. 30c. 1. Podstawy opodatkowania w imporcie usług nie ustala
się, w przypadku gdy wartość usługi została wliczona
do
podstawy
opodatkowania
wewnątrz-
wspólnotowego nabycia towarów lub wartość usługi,
na podstawie odrębnych przepisów, zwiększa wartość
celną importowanego towaru.
2. Podstawy opodatkowania przy dostawie towarów, dla
których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest
nabywca tych towarów, nie ustala się, w przypadku
gdy podatek od towarów, które są na terytorium kraju
instalowane lub montowane, z próbnym
uruchomieniem lub bez niego, został w całości
z tytułu ich importu pobrany od podatnika
dokonującego nabycia tych towarów. Jeżeli jednak
kwota podatku z tytułu importu towarów jest niższa
od kwoty podatku, jaka byłaby należna z tytułu
dostawy tych towarów na terytorium kraju, podatnik
dokonujący ich nabycia jest obowiązany do
rozliczenia tej różnicy.”;
29) uchyla się art. 31;
30) w art. 31a ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy
opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na
27
złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej
ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień
roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku
podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych
kwot
na złote według ostatniego kursu wymiany
opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni
dzień
poprzedzający
dzień
powstania
obowiązku
podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro
przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich
względem euro.
2. W przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed
powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do
określenia podstawy opodatkowania są określone na tej
fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się
według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez
Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy
poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1
zdanie drugie stosuje się odpowiednio.”;
31) w art. 32 w ust. 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie
z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ
na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub
świadczenia usług.”;
32) w art. 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1, 2 i 9, są
obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym
kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek,
z zastrzeżeniem art. 33b.”;
33) uchyla się art. 36;
34) w art. 38 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W zakresie nieuregulowanym w art. 17 ust. 1 pkt 1, 2 i 9,
art. 19a ust. 9 – 11 oraz art. 33 – 37 stosuje się odpowiednio
28
przepisy celne dotyczące poboru i wymiaru cła, z wyjątkiem
przepisów dotyczących przedłużenia terminu zapłaty,
odroczenia płatności oraz innych ułatwień płatniczych
przewidzianych w przepisach celnych.”;
35) w art. 41:
a) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest
w szczególności:
1) dokument w formie elektronicznej otrzymany
z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi
zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd
celny wydruk tego dokumentu;
2) dokument w formie elektronicznej pochodzący
z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi
zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym
systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3) zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone
poza systemem teleinformatycznym służącym do
obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia
potwierdzona przez urząd celny.”,
b) po ust. 9 dodaje się ust. 9a – 9c w brzmieniu:
„9a. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towarów podatnik
otrzymał całość lub część zapłaty, stawkę podatku 0%
w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do
otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów
nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca,
w którym podatnik otrzymał tę zapłatę.
9b. Warunek, o którym mowa w ust. 9a, uważa się za
spełniony, jeżeli podatnik w terminie wskazanym w tym
przepisie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6.
Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
805
› Pobierz plik