eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 805
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 35

805

POLTAX
POLA JASNE WYPEŁNIA PRZEDSTAWICIEL PODATKOWY, POLA CIEMNE WYPEŁNIA URZ D SKARBOWY. WYPEŁNIAĆ NA MASZYNIE, KOMPUTEROWO LUB
R CZNIE, DU YMI, DRUKOWANYMI LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM. PRZED WYPEŁNIENIEM ZAPOZNAĆ SI Z OBJA NIENIAMI.
64.
65.
66.
67.
12
68.
69.
70.
71.
13
72.
73.
74.
75.
14
76.
77.
78.
79.
15
80.
81.
82.
83.
16
84.
85.
86.
87.
17
88.
89.
90.
91.
18
92.
93.
94.
95.
19
96.
97.
98.
99.
20
100.
101.
102.
103.
21
104.
105.
106.
107.
22
108.
109.
110.
111.
23
112.
113.
114.
115.
24
116.
117.
118.
119.
25
120.
121.
122.
123.
26
124.
125.
126.
127.
27
128.
129.
130.
131.
28
132.
133.
134.
135.
29
136.
137.
138.
139.
30
140.
141.
142.
143.
31
144.
145.
146.
147.
32
148.
149.
150.
151.
33
Ogółem warto ć transakcji
152.
Suma kwot z kol. e.
D. O WIADCZENIE PRZEDSTAWICIELA PODATKOWEGO LUB OSOBY REPREZENTUJ CEJ
PRZEDSTAWICIELA PODATKOWEGO
O wiadczam, e s mi znane przepisy Kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialno ci za podanie danych niezgodnych z rzeczywisto ci .
153. Imi
154. Nazwisko
155. Podpis (i piecz tka) przedstawiciela podatkowego
156.Telefon kontaktowy
157. Data wypełnienia (dzień – miesi c – rok)
└────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘
E. ADNOTACJE URZ DU SKARBOWEGO
158. Uwagi urz du skarbowego
159. Identyfikator przyjmuj cego formularz
160. Podpis przyjmuj cego formularz
1) Zgodnie z art.81 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatnik mo e skorygować zło on deklaracj poprzez zło enie deklaracji koryguj cej wraz z doł czonym
pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
2) Numer, pod którym podatnik (o którym mowa w kol. b) jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od warto ci dodanej w państwie, w którym podatnik posiada
siedzib , stałe miejsce prowadzenia działalno ci lub miejsce zamieszkania.
VAT-13
2
(1)
/2
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia

zmieniaj ce rozporz dzenie w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej,
zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi
kontroli skarbowej2)

Na podstawie art. 106 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania
faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi
podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w § 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za
pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między
fakturą, a dostawą towarów lub świadczeniem usług.”;
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Przesyłanie, w tym udostępnianie, faktur w formie elektronicznej wymaga akceptacji
odbiorcy faktury.”.
§ 2. Akceptacja przesyłania faktur w formie elektronicznej, wyrażona na podstawie
dotychczasowych przepisów, zachowuje ważność.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

MINISTER FINANSÓW



W porozumieniu:
MINISTER ADMINISTRACJI i CYFRYZACJI





_______________________
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r.
zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu
do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1).
UZASADNIENIE


Projektowane rozporządzenie wprowadza zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w
formie elektronicznej, zasad ich
przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli
skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).
Rozporządzenie wydaje się w związku ze zmianami wprowadzonymi dyrektywą Rady
2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego
systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania
(Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010, str. 1), która ma na celu m.in. liberalizację obecnych
standardów przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej tak, aby faktury
papierowe oraz faktury przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej były traktowane
w ten sam sposób.
Planuje się, że zmiany wprowadzone projektowanym rozporządzeniem, jak również pozostałe
regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. będą
funkcjonować przez okres przejściowy. Obecnie trwają bowiem prace nad kompleksowym
uregulowaniem zagadnień dotyczących fakturowania w ustawie z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej „ustawą
o VAT”. W projekcie nowelizacji ustawy o VAT przewiduje się uchylenie art. 106 ustawy
o podatku od towarów i usług oraz dodanie nowych przepisów regulujących kwestie dotyczące
fakturowania.
W związku z tym, z chwilą wejścia w życie projektowanej ustawy (przewidywany termin wejścia
w życie przepisów dotyczących fakturowania to 1 lipca 2013 r.), rozporządzenie utraci moc
obowiązującą (na skutek uchylenia art. 106 ustawy o VAT, zawierającego w ust. 10 i 11
upoważnienie do wydania tego rozporządzenia). W tym miejscu należy wyjaśnić, że planowany
na 1 lipca 2013 r. termin wejścia w życie ustawowych przepisów dotyczących fakturowania, jest
ściśle związany z przesunięciem terminu wejścia w życie całego bloku zmian w ustawie o VAT
dotyczących przepisów w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy
opodatkowania i terminów odliczenia podatku VAT, a ww. regulacje oddziaływują bezpośrednio
na unormowania kwestii fakturowania.
Proponowana zmiana w § 2 obecnie obowiązującego ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia
2010 r. dodająca ust. 3 (§ 1 pkt 1 projektu rozporządzenia) polega na wprowadzeniu zasady, że
autentyczność pochodzenia, integralność oraz czytelność treści faktury można zapewnić za
pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między
fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przepis ten stanowi implementację art. 1
pkt 22 dyrektywy 2010/45/UE (dotyczącego art. 233 ust. 1 zdanie drugie i trzecie dyrektywy
2006/112/WE).
Zmiana dotycząca § 3 ww. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2010 r. (§ 1 pkt 2 projektu
rozporządzenia) liberalizuje obowiązujące obecnie wymogi w zakresie sposobu dokonania przez
odbiorcę faktury akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej, które zostaną otrzymane
przez niego wyłącznie w formie elektronicznej. Odchodzi się od obowiązku wyrażania formalnej
zgody na ten rodzaj przesyłu, pozostawiając te kwestie całkowicie w gestii umownej stron
(przykładowo za wystarczającą będzie można uznać zgodę przyszłego odbiorcy faktur wyrażoną
ustnie, bądź SMS-em). Zmiany w tym zakresie oznaczają, że np. za akceptację należy również
uznać tzw. akceptację dorozumianą, np. konsument otrzymując fakturę w tej formie, reguluje
płatność z niej wynikającą.
2

Należy przy tym mieć na względzie, że wyraźna wzmianka, iż przesyłanie faktur w formie
elektronicznej, które to faktury zostaną otrzymane przez odbiorcę wyłącznie w
formie
elektronicznej, powinno podlegać akceptacji ze strony odbiorcy znajduje swoje uzasadnienie
głównie w technicznych wymogach koniecznych dla odbioru faktury przesłanej w formie
elektronicznej lub w możliwościach odbiorcy w kontekście zapewnienia autentyczności,
integralności oraz czytelności treści faktury, które winny być ustalone, aby otrzymywać faktury
w formie elektronicznej, i które nie funkcjonują w zakresie faktur w formie papierowej.
Zaprojektowany przepis jest implementacją art. 1 pkt 22 ww. dyrektywy 2010/45/UE
(dotyczącego art. 232 ww. dyrektywy 2006/112/WE).
Konsekwencją przedstawionej wyżej zmiany dotyczącej § 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia
2010 r. (§ 1 pkt 2 projektu rozporządzenia) jest regulacja przejściowa w § 2 projektu.
Celem zapewnienia terminowej implementacji ww. dyrektywy 2010/45/UE w zakresie, w jakim
nie została jeszcze implementowana rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia
2010 r. proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
(§ 3 projektu rozporządzenia).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej z chwilą przekazania projektu do uzgodnień z członkami
Rady Ministrów.
Stosownie do postanowień § 11a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.














3



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt normatywny
Projektowane rozporządzenie wpływa na podatników podatku od towarów i usług.

2. Wpływ projektowanego aktu prawnego na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Rozporządzenie ma charakter techniczny a jego wejście w życie nie wiąże się ze zwiększeniem
wydatków lub zmniejszeniem dochodów budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.

3. Wpływ projektowanego aktu prawnego na rynek pracy
Wejście w życie niniejszego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektowanego aktu prawnego na konkurencyjność gospodarki


i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozporządzenie powinno pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość, z uwagi na mniejszy formalizm przy przechodzeniu z wystawiania faktur
w formie papierowej na formę elektroniczną.

5.Wpływ projektowanego aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
Przedmiot rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym, m.in.

z organizacjami przedstawicielskimi przedsiębiorców.

7. Źródła finansowania
Wejście w życie przepisów zawartych w rozporządzeniu nie pociąga za sobą obciążenia budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

8. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, zawiera regulacje mające na celu implementację
dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE
w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów
dotyczących fakturowania.








8-10-dg
4

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: