eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 805
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 35

805

2) dane określone w art. 106e ust. 1 pkt 1 – 4;
3) okres, do którego odnosi się udzielany opust lub
obniżka;
4) kwotę udzielonego opustu lub obniżki;
5) kwotę zmniejszenia podatku należnego.
4. Jeżeli opust lub obniżka ceny dotyczy sprzedaży
opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę opustu lub
obniżki oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego,
o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale
na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.
5. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio
w przypadku:
1) zwrotu podatnikowi towarów i opakowań;
2) zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty,
o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4.
6. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy po
wystawieniu faktury podwyższono cenę lub
stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie
podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
7. Faktura korygująca wystawiana w przypadku
podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:
1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2) zawarte w fakturze, której dotyczy faktura
korygująca:
a) dane określone w art. 106e ust. 1 pkt 1 – 6,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych
podwyżką ceny;
3) kwotę podwyższenia podatku należnego.
8. Faktura korygująca wystawiana w przypadku
stwierdzenia pomyłek, o których mowa w ust. 6,
zawiera dane określone w ust. 7 pkt 1 i pkt 2 lit. a,
60

a także pozycje, w których stwierdzono pomyłki
i prawidłową treść tych pozycji, w tym kwoty podane
w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości
prawidłowej.
9. Faktura korygująca zawiera wyrazy „FAKTURA
KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”.
Art. 106j. 1. W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo
zaginie, podatnik ponownie wystawia fakturę:
1) na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi
zawartymi w egzemplarzu faktury będącym
w posiadaniu podatnika;
2) zgodnie z danymi zawartymi w egzemplarzu
faktury będącym w posiadaniu nabywcy.
2. Faktura wystawiona ponownie zawiera wyraz
„DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia.
3. Do faktur wystawionych ponownie przepisu art. 106f
ust. 5 nie stosuje się.
Art. 106k. 1. Podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności
pochodzenia, integralności treści i czytelności
faktury.
2. Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się
pewność co do tożsamości dokonującego dostawy
towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.
3. Przez integralność treści faktury rozumie się, że
w fakturze nie zmieniono danych, które powinna
zawierać faktura.
4. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz
czytelność faktury można zapewnić za pomocą
dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają
wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą
towarów lub świadczeniem usług.
61

5. Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych,
określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia
i integralność treści faktury elektronicznej są
zachowane, w szczególności,
w przypadku
wykorzystania:
1) bezpiecznego podpisu elektronicznego
w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia
18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
(Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.)),
weryfikowanego
za
pomocą
ważnego
kwalifikowanego certyfikatu, lub
2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie
z umową w sprawie europejskiego modelu
wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta
umowa dotycząca tej wymiany przewiduje
stosowanie
procedur
gwarantujących
autentyczność pochodzenia faktury i integralność
jej danych.
Art. 106l. 1. Stosowanie faktur elektronicznych wymaga
akceptacji odbiorcy faktury.
2. W przypadku przesyłania lub udostępniania temu
samemu odbiorcy jednocześnie więcej niż jednej
faktury elektronicznej dane wspólne dla
poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz,
o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te
dane.
Art. 106m. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
może określić, w drodze rozporządzenia, przypadki,
w których faktury mogą zawierać zakres danych
węższy niż określony w art. 106e, oraz zakres tych
danych, uwzględniając:
62

1) konieczność
zapewnienia
odpowiedniego
dokumentowania dostawy towarów lub
świadczenia usług i identyfikacji czynności
dokonanych przez niektóre kategorie podatników;
2) niską wartość transakcji lub specyfikę niektórych
rodzajów działalności związaną z liczbą lub
rodzajem wykonywanych czynności.
Art. 106n. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
może
określić,
w
drodze
rozporządzenia,
w odniesieniu do niektórych rodzajów towarów lub
usług, inny niż określony w óre projektowana ustawa
likwiduje lub też w znaczący sposób ogranicza.
Łączne roczne
Łączne roczne
Charakter
Obowiązek informacyjny
koszty
obciążenia
zmiany
administracyjne
administracyjne
Wystawianie faktur wewnętrznych
Likwidacja
17 954 839 zł
997 491 zł
Przedłożenie w urzędzie skarbowym spisu z natury
Likwidacja
12 730 746 zł
12 344 433 zł
zapasów towarów
Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę
towaru lub usługi korekty faktury przez jej wystawcę
Ograniczenie
83 270 914 zł
83 270 914 zł

Dokumentowanie określonego rodzaju wysyłki lub
transportu w celu właściwego przyporządkowania
Ograniczenie
14 948 373 zł
0 zł
miejsca świadczenia
Wystawianie dokumentu wywozu potwierdzającego
dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się
Ograniczenie
5 161 408 zł
0 zł
na terytorium państwa członkowskiego innego niż
terytorium kraju

1 Pomiar obciążeń administracyjnych w przepisach prawa gospodarczego, Raport z dnia 31 maja 2010 r.
przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki w ramach programu Reforma procesu stanowienia prawa
i uproszczenie obowiązujących przepisów, www.mg.gov.pl.

87

Odnosząc się do pozostałych zmian przewidzianych w projekcie, należy wskazać, że
podwyższenie stawki na wyroby rękodzieła artystycznego nie powinno, co do zasady,
wpływać na sytuację przedsiębiorców je wytwarzających z uwagi na to, że tego rodzaju
preferencja była adresowana głównie do małych przedsiębiorstw, dla których od 2011 r.
podniesiono limit zwolnienia podmiotowego do kwoty 150 tys. zł (przedsiębiorcy ci mogą
zatem wybrać zwolnienie od VAT, jeżeli uznają, że podwyższona stawka jest dla nich
niekorzystna, tzn. że nie mogą przerzucić jej podwyżki w cenie na klienta).
Opodatkowanie usług pocztowych niepowszechnych, świadczonych przez operatora
publicznego, wpłynie na sytuację finansową tego operatora, jeżeli rynkowe uwarunkowania
nie pozwolą przerzucić mu podatku VAT (z uwzględnieniem możliwości odliczenia podatku
naliczonego) na swoich kontrahentów. Obciążenie VAT-em usług pocztowych
niepowszechnych nie powinno jednak co do zasady wpływać na nabywców tych usług
z uwagi na ich „urynkowienie”. W sytuacji jednak gdyby doszło do podwyżki cen tych usług,
to nabywcy nie powinni jej „odczuć”, gdyż co do zasady podatek naliczony z tytułu
przedmiotowych usług podlega odliczeniu (nie dotyczy to podmiotów zwolnionych
przedmiotowo lub podmiotowo z VAT). Należy jedynie zwrócić uwagę, że możliwość
przerzucenia przez operatora podatku VAT jest większa w przypadku usług świadczonych na
rzecz podatników rozliczających VAT, gdyż ci nabywcy będą mogli odliczyć naliczony przez
operatora podatek. W konsekwencji proponowana zmiana może mieć potencjalny wpływ
(dodatni lub ujemny) na wielkość kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych
przez operatora zobowiązanego do ich świadczenia.
W pozostałym zakresie zmiany nie spowodują skutków mających istotny wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Przewidziane w projekcie zmiany mające na
celu usunięcie wątpliwości i doprecyzowanie obecnych regulacji w zakresie opodatkowania
podatkiem od towarów i usług poprawią jednak pewność co do sytuacji prawnej
przedsiębiorców.
6. Wpływ aktu prawnego na sytuację i rozwój regionalny
Niniejsza ustawa zmieniająca ustawę nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Źródła finansowania
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w ustawie zmieniającej ustawę nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych.

88
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: