eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

22
6. Zagraniczna przesyłka listowa
ekonomiczna

Europa, łącznie z Cyprem, Rosja i Izraelem)
do 50 g
ponad 50 g do 100 g
ponad 100 g do 350 g
ponad 350 g do 500 g
ponad 500 g do 1 000 g
ponad 1 000 g do 2 000 g
Kraje pozaeuropejskie
do 50 g
ponad 50 g do 100 g
ponad 100 g do 350 g
ponad 350 g do 500 g
ponad 500 g do 1 000 g
ponad 1 000 g do 2 000 g
Koszty rodzajowe - inne usługi
Ogółem
09/52rch












Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI1)
z dnia
w sprawie szczegółowych zasad kalkulacji kosztu netto

Na podstawie art. 120 ustawy z dnia … – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. …) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto;
2) zakres projektu opisu kalkulacji kosztu netto;
3) tryb i terminy uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa Urzędu Komunikacji
Elektronicznej, opracowanego przez operatora wyznaczonego, projektu opisu kalkulacji
kosztu netto;
4) korzyści pośrednie operatora wyznaczonego wynikające ze świadczenia usług powszechnych
oraz sposób ich liczenia;
5) korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
wyznaczonemu oraz sposób ich liczenia.
§ 2. W kalkulacji kosztu netto uwzględnia się składowe obowiązku, których koszt netto
stanowi nieuzasadnione obciążenie finansowe dla operatora wyznaczonego.
§ 3. 1. Koszt netto poszczególnych składowych kalkuluje się tak, aby uniknąć podwójnego
naliczenia jakiegokolwiek kosztu związanego z realizacją tej składowej obowiązku, przychodu
z realizacji tej składowej obowiązku.
2. Koszt netto kalkuluje się na dzień kończący rok obrotowy, w którym zdaniem operatora
wyznaczonego wystąpił koszt netto stanowiący dla niego nieuzasadnione obciążenie finansowe.
§ 4. W ramach kalkulacji kosztu netto poszczególnych składowych uwzględnia się korekty
z tytułu nieefektywności operatora wyznaczonego.
§ 5. 1. Koszty związane z realizacją składowej obowiązku przypisuje się zgodnie
z przepisami rozporządzenia wydanego na podstawie art. 104 ustawy z dnia ... – Prawo
pocztowe.
2. Koszty związane z realizacją składowej obowiązku obejmują wyłącznie uzasadnione
koszty, których operator wyznaczony nie poniósłby, gdyby nie miał obowiązku świadczenia
usług powszechnych.

1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – łączność na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).

3. Do kalkulacji kosztów związanych z realizacją składowej obowiązku stosuje się przepisy
§ 3 z wyjątkiem ust. 2 pkt. 2 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
4. W kalkulacji kosztów związanych z realizacją składowej obowiązku uwzględnia się prawo
operatora wyznaczonego do rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kapitału
zaangażowanego.
5. W kalkulacji kosztów związanych z realizacją składowej obowiązku przyjmuje się
wartości wykazane w księgach operatora wyznaczonego, z zastrzeżeniem § 4.
§ 6. 1. Przychody z realizacji składowej obowiązku przypisuje się zgodnie z przepisami
rozporządzenia, o którym mowa w § 5.
2. Przychody z realizacji składowej obowiązku obejmują wyłącznie przychody, których
operator wyznaczony nie osiągnąłby, gdyby nie miał obowiązku świadczenia usług
powszechnych.
3. Do kalkulacji przychodów z realizacji składowej obowiązku przyjmuje się wartości
przychodów wykazane w księgach rachunkowych operatora wyznaczonego, z zastrzeżeniem § 4.
§ 7. 1. Korzyści pośrednie oraz korzyści wynikające z praw specjalnych lub wyłącznych
przyznanych operatorowi wyznaczonemu ustala się, szacując korzyści niematerialne związane
z realizacją składowej obowiązku, które operator pocztowy uzyskuje lub może uzyskać
w związku z wyznaczeniem na operatora wyznaczonego.
2. Do korzyści pośrednich zalicza się w szczególności:
1) znajomość operatora wyznaczonego, mierzoną wartością przychodów generowanych przez
nadawców świadomie wybierających usługi operatora wyznaczonego ze względu na fakt
realizowania przez tego operatora obowiązku świadczenia usług powszechnych, które
zostałyby utracone w wyniku zniesienia obowiązku świadczenia usług powszechnych;
2) dodatkowe możliwości w zakresie reklamy obcej w placówkach operatora wyznaczonego,
których utrzymanie wynika z obowiązku świadczenia usług powszechnych, mierzone
przychodami z nośników reklamowych znajdujących się w nierentownych placówkach
przeznaczonych do likwidacji w scenariuszu alternatywnym oraz przychodami
z ogólnokrajowych kampanii reklamowych, które zostałyby utracone w wyniku zniesienia
obowiązku świadczenia usług powszechnych;
3) dodatkowe możliwości w zakresie reklamy własnej w placówkach operatora wyznaczonego,
których utrzymanie wynika z obowiązku świadczenia usług powszechnych, mierzone
dodatkowymi kosztami reklamy własnej operatora wyznaczonego, które byłyby poniesione,
gdyby operator wyznaczony chciał uzyskać porównywalny do istniejącego stopień
znajomości świadczonych usług wśród nadawców korzystających z nierentownych placówek
przeznaczonych do likwidacji w scenariuszu alternatywnym i gdyby podjął decyzję o
likwidacji części placówek w wyniku zniesienia obowiązku świadczenia usług
powszechnych.
3. Do korzyści wynikających z praw specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi
wyznaczonemu zalicza się w szczególności:
1) zwolnienie od podatku od towarów i usług, mierzone różnicą pomiędzy przychodami
utraconymi a kosztami unikniętymi w sytuacji braku zwolnienia z VAT;
2) urzędową moc stempla pocztowego mierzoną marżą na przesyłkach poleconych, które
operator wyznaczony utraciłby, gdyby urzędowa moc stempla pocztowego była przyznana
2

przesyłkom wszystkich operatorów pocztowych;
3) popyt na usługi komplementarne, mierzony marżą na usłudze potwierdzenia odbioru, którą
operator wyznaczony utraciłby, gdyby urzędowa moc stempla pocztowego była przyznana
przesyłkom wszystkich operatorów pocztowych.
§ 8. Projekt opisu kalkulacji kosztu netto powinien zawierać:
1) wskazanie i charakterystykę składowych obowiązku;
2) definicję i założenia scenariusza bazowego i scenariusza alternatywnego;
3) sposób kalkulacji kosztu netto dla poszczególnych składowych obowiązku;
4) sposób kalkulacji korekty z tytułu nieefektywności operatora wyznaczonego;
5) wskazanie i charakterystykę korzyści pośrednich oraz korzyści wynikających z praw
specjalnych lub wyłącznych przyznanych operatorowi wyznaczonemu a także sposób ich
kalkulacji.
§ 9. 1. Operator wyznaczony, nie później niż miesiąc po rozpoczęciu roku obrotowego,
przedstawia Prezesowi UKE, projekt opisu kalkulacji kosztu netto na ten rok.
2. Prezes UKE, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania projektu opisu kalkulacji kosztu
netto, uzgadnia z operatorem wyznaczonym przedłożony projekt opisu kalkulacji kosztu netto.
3. Prezes UKE może:
1) w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania projektu wezwać operatora wyznaczonego do
dokonania zmian w projekcie opisu kalkulacji kosztu netto;
2) wezwać operatora wyznaczonego do uzupełnienia informacji zawartych w projekcie opisu
kalkulacji kosztu lub do przedłożenia wyjaśnień.
4. Operator wyznaczony dokonuje zmian w projekcie opisu kalkulacji kosztu w terminie
miesiąca od dnia otrzymania wezwania, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, albo dokonuje uzupełnień
lub przedkłada wyjaśnienia w terminie określonym w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.
5. Prezes UKE zatwierdza opis kalkulacji kosztu netto w terminie 5 miesięcy od dnia
otrzymania tego projektu.
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI

W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW
3


UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia określającego szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto obowiązku
świadczenia usług powszechnych oraz tryb i terminy uzgadniania i zatwierdzania przez Prezesa
UKE projektu opisu kalkulacji kosztu netto sporządzonego przez operatora wyznaczonego do
świadczenia usług powszechnych stanowi wykonanie przepisu upoważniającego zawartego
w art. 120 ustawy – Prawo pocztowe, implementującej Dyrektywę 2008/6/WE z dnia 20 lutego
2008 r. zmieniającą Dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku
wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty. Dyrektywa ta, zwana dalej III
Dyrektywą
pocztową, określa datę 31
grudnia 2010 r. jako termin wprowadzenia przez państwa
członkowskie w życie przepisów krajowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do
jej wykonania. Jednocześnie, na zasadzie odstępstwa, daje możliwość przesunięcia terminu jej
wdrożenia do dnia 31 grudnia 2012 r. Polska skorzystała z możliwości przesunięcia terminu
wdrożenia nowych przepisów i w związku z tym mają one wejść w życie z dniem 1 stycznia
2013 r.
W § 1 projektu rozporządzania określono zakres przedmiotowy, zgodnie z którym
rozporządzenie określa szczegółowe zasady kalkulacji kosztu netto, zawartość opracowanego
przez operatora wyznaczonego projektu opisu kalkulacji kosztu netto oraz tryb i terminy
uzgadniania i zatwierdzania projektu opisu kalkulacji kosztu netto.
W projekcie rozporządzenia, mając na uwadze przepisy projektowanej ustawy, a także przepisy
III Dyrektywy pocztowej, przyjęto, że:
• koszt netto poszczególnych składowych kalkuluje się tak, aby uniknąć podwójnego
naliczenia jakiegokolwiek kosztu związanego z realizacją tej składowej obowiązku,
przychodu z realizacji tej składowej obowiązku oraz korzyści pośrednich (§ 3 ust. 1 projektu
rozporządzenia),
• koszt netto kalkuluje się na dzień kończący rok obrotowy, w którym zdaniem operatora
wyznaczonego wystąpił koszt netto stanowiący dla niego nieuzasadnione obciążenie
finansowe (§ 3 ust. 2 projektu rozporządzenia),
• w ramach kalkulacji kosztu netto poszczególnych składowych uwzględnia się korekty
z tytułu nieefektywności operatora wyznaczonego (§ 4 projektu rozporządzenia). Podstawą
do kalkulacji korekt z tytułu nieefektywności powinny być w szczególności wewnętrzne
dokumenty operatora wyznaczonego (strategie, plany działania etc.).
W § 5 projektu rozporządzenia określono sposób kalkulacji kosztów związanych z daną
składową obowiązku świadczenia usług powszechnych. Przyjęto, że koszty związane z realizacją
składowej obowiązku przypisuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia wydanego na
podstawie art. 104 ustawy, koszty związane z realizacją składowej obowiązku obejmują
wyłącznie uzasadnione koszty, których operator wyznaczony nie poniósłby, gdyby nie miał
obowiązku świadczenia usług powszechnych.
W kalkulacji kosztów związanych z realizacją składowej obowiązku uwzględnia się prawo
operatora wyznaczonego do rozsądnego zysku na podstawie wskaźnika zwrotu kapitału
zaangażowanego. W kalkulacji kosztów związanych z realizacją składowej obowiązku przyjmuje
się wartości wykazane w księgach operatora wyznaczonego, z zastrzeżeniem § 4 projektu
rozporządzenia.
4

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: