eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

Rządowy projekt ustawy - Prawo pocztowe

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 801
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa - Prawo pocztowe
  • data uchwalenia: 2012-11-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1529

801

kontroli, a także udzielać wszelkich potrzebnych informacji.
4. Czynności
kontrolne

dokonywane
w
obecności
kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej.
5. Czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób
niepowodujący zakłóceń w funkcjonowaniu kontrolowanego przedsiębiorcy.
W przypadku gdy zakres lub termin przeprowadzanej kontroli ma niekorzystny wpływ
na jakość usług świadczonych przez kontrolowanego przedsiębiorcę, konieczność
podjęcia takich działań powinna być uzasadniona w protokole, o którym mowa w ust. 6.
6. Kontrolujący sporządza protokół kontroli.
7. Protokół kontroli podpisuje także kontrolowany przedsiębiorca
lub osoba przez niego upoważniona.
8. Kontrolowany przedsiębiorca może wnieść do protokołu
zastrzeżenia i uwagi wraz z uzasadnieniem w terminie 30 dni od dnia doręczenia
protokołu.
9. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osoby,
o których mowa w ust. 7, kontrolujący czyni o tym wzmiankę w protokole,
a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić swoje stanowisko na
piśmie Prezesowi UKE.

Art. 124. W przypadku stwierdzenia świadczenia usług pocztowych bez
wymaganego wpisu do rejestru Prezes UKE wydaje decyzję nakazującą wstrzymanie
działalności. Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Art. 125. 1. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów lub decyzji
dotyczących działalności pocztowej Prezes UKE wydaje decyzję określającą zakres
naruszeń oraz termin usunięcia nieprawidłowości. Decyzja może określać sposób
usunięcia nieprawidłowości.
2. W przypadku stwierdzenia naruszenia warunków wykonywania
działalności pocztowej, którego charakter i skala nie zagrażają bezpieczeństwu obrotu
pocztowego oraz istotnym interesom podmiotów korzystających z usług pocztowych
lub operatorów pocztowych, Prezes UKE wydaje zalecenia pokontrolne, w których
81

wzywa operatora pocztowego do usunięcia naruszeń lub udzielenia wyjaśnień.
Usunięcie naruszeń lub udzielenie wyjaśnień powinno nastąpić w terminie 14 dni od
dnia doręczenia zaleceń.
3. Jeżeli naruszenia wskazane w zaleceniach pokontrolnych
powtarzały się w przeszłości, Prezes UKE może określić krótszy termin usunięcia
naruszeń lub udzielenia wyjaśnień, jednak nie krótszy niż 7 dni.
4. Jeżeli w terminie określonym w zaleceniach pokontrolnych
operator pocztowy nie usunie wskazanych naruszeń lub udzielone wyjaśnienia okażą się
niewystarczające, Prezes UKE wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1.

Rozdział 12
Kary pieniężne

Art. 126. 1. Karze pieniężnej podlega podmiot, który:
1) wykonuje działalność pocztową bez wymaganego wpisu do
rejestru;
2) nie udziela informacji lub nie dostarcza dokumentów,
o których mowa w art. 10 ust. 1, art. 43 ust. 1 i 5, art. 50,
art. 86 ust. 1, art. 112 ust. 1;
3) stosuje znaki opłaty pocztowej niezgłoszone do wykazu
znaków opłaty pocztowej lub znaki niezgodne
z wymaganiami ustawy;
4) będąc
operatorem pocztowym narusza obowiązek
zachowania tajemnicy pocztowej;
5) narusza obowiązek oznaczania przesyłek pocztowych,
o którym mowa w art. 20 ust. 1;
6) nie przedkłada Prezesowi UKE projektu regulaminu
świadczenia usług powszechnych lub jego zmian lub projektu
cennika usług powszechnych lub jego zmian;
7) nie udostępnia regulaminu świadczenia usług pocztowych
lub cennika usług pocztowych w sposób, o którym mowa
82

w art. 21 ust. 5;
8) stosuje opłaty za usługi powszechne przekraczające
maksymalne roczne poziomy tych opłat, a w przypadku
wydania przez Prezesa UKE zgody na zmianę cennika usług
powszechnych skutkującą przekroczeniem tych poziomów
stosuje opłaty wyższe niż określone w cenniku objętym
zgodą;
9) stosuje taryfy specjalne niezgodnie z kryteriami określonymi
w regulaminie świadczenia usług powszechnych;
10) narusza zasady postępowania z przesyłkami niedoręczalnymi
określone w art. 33;
11) narusza zasady określone w art. 34;
12) nie przedkłada Prezesowi UKE projektu regulaminu dostępu
do elementów infrastruktury pocztowej lub jego zmian lub
projektu cennika dostępu do elementów infrastruktury
pocztowej lub jego zmian;
13) nie
wypełnia obowiązków na rzecz obronności,
bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku
publicznego, o których mowa w art. 82 ust. 1, art. 83, art. 85
i art. 86 ust. 1 lub w decyzjach wydanych na podstawie
art. 82 ust. 2 i art. 84 ust. 1;
14) nie wypełnia obowiązków związanych z prowadzeniem
rachunkowości regulacyjnej lub kalkulacją kosztów,
o których mowa w art. 98 ust. 1, art. 101 ust. 1, art. 107
ust. 1 i art. 108 ust. 3;
15) nie usunął nieprawidłowości w terminie określonym
w decyzji, o której mowa w art. 125 ust. 1.
2. Karze pieniężnej podlega podmiot, który:
1) składa nieprawdziwe lub niepełne zgłoszenie, o którym
mowa w art. 10 ust. 1, sprawozdanie, o którym mowa
w art. 43 ust. 1 i 5, informację, o której mowa w art. 50, dane,
o których mowa w art. 86 ust. 1,
83

2) składa z naruszeniem terminu zgłoszenie, o którym mowa
w art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3, sprawozdanie, o którym mowa
w art. 43 ust. 1 i 5, informację, o której mowa w art. 50,
3) składa w niepełnym zakresie lub z naruszeniem terminu
dokumenty, o których mowa w art. 112 ust. 1,
4) nie stosuje się do zaleceń pokontrolnych
– jeżeli charakter i skala tych naruszeń stanowią istotną
przeszkodę w realizacji przez Prezesa UKE zadań regulacyjnych
i kontrolnych dotyczących rynku pocztowego wymagających
wykorzystania tych informacji, danych lub dokumentów.
3. Karze pieniężnej podlega operator wyznaczony, który narusza
obowiązek świadczenia usług powszechnych, o którym mowa w art. 46 ust. 2 pkt 2 lit. a
i pkt 3. Prezes UKE może odstąpić od wymierzenia kary, biorąc pod uwagę koniunkturę
gospodarczą, aktualną sytuację finansową operatora wyznaczonego, w tym w zakresie
świadczenia usług powszechnych, uwarunkowania rynku pracy oraz utrzymanie
ciągłości świadczenia usług powszechnych. W przypadku naruszenia obowiązku,
o którym mowa w art. 46 ust. 2 pkt 3, Prezes UKE, odstępując od wymierzenia kary,
bierze także pod uwagę wyniki badań, o których mowa w art. 52 ust. 1, z ostatnich
dwóch lat, oraz wielkość różnicy między wskaźnikami obowiązującymi a osiągniętymi
i działania podjęte przez operatora na rzecz poprawy osiąganych wskaźników.
4. Wysokość kary pieniężnej nie może przekroczyć 2% przychodów
ogółem osiągniętych:
1) przez operatora pocztowego z działalności pocztowej w roku
obrotowym poprzedzającym wymierzenie kary;
2) z
działalności gospodarczej w roku obrotowym
poprzedzającym wymierzenie kary w przypadku podmiotu
wykonującego działalność pocztową bez wymaganego wpisu
do rejestru oraz podmiotu, który w roku obrotowym
poprzedzającym wymierzenie kary nie wykonywał
działalności pocztowej.
5. W przypadku gdy okres wykonywania działalności pocztowej jest
krótszy niż 12 miesięcy, za podstawę wymiaru kary pieniężnej przyjmuje się
84

równowartość kwoty 500 000 euro, wyrażonej w złotych i ustalanej przy zastosowaniu
kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu
wydania decyzji o wymierzeniu kary.
6. Niezależnie od kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, karze
pieniężnej podlegają osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą, członek zarządu spółki
prawa handlowego, dyrektor przedsiębiorstwa, wspólnik spółki jawnej,
komplementariusz w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej w sytuacji, gdy
podległa jednostka kontrolowana uniemożliwia lub utrudnia przeprowadzenie kontroli,
mimo powiadomienia przez kontrolującego tej osoby o kontroli.
7. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 6, nie może
przekroczyć 300% otrzymywanego przez ukaranego wynagrodzenia, obliczonego
według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop,
a w sytuacji, gdy ukarany nie otrzymuje wynagrodzenia w związku z pełnioną funkcją
lub wykonywaną działalnością, wysokość kary nie może przekraczać
dziesięciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U.
Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314).
8. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes UKE uwzględnia
stopień szkodliwości czynu, dotychczasową działalność podmiotu oraz wysokość
przychodu uzyskanego z działalności gospodarczej w roku obrotowym poprzedzającym
wymierzenie kary.

Art. 127. 1. Karze pieniężnej podlega, kto nie realizuje obowiązku
umieszczenia oddawczej skrzynki pocztowej albo umieszcza oddawczą skrzynkę
pocztową niespełniającą wymogów, o których mowa w art. 40.
2. Karę pieniężną wymierza się po przeprowadzeniu kontroli
wszczętej na podstawie zawiadomienia o naruszeniu obowiązków, o których mowa
w ust. 1.
3. Wysokość kary pieniężnej wynosi od 50 złotych do
10 000 złotych. Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes UKE bierze pod uwagę
stopień szkodliwości czynu.
85

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 62

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: