Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
i dochodów oraz indeksowaniu róż nego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
moż liwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budż etowej.
Na prognozowany w ustawie budż etowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
powołuje się między innymi:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych
(Dz. U. Nr 85, poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyż szym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budż etowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pienięż nego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyż ej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każ dego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
o przewidywany w ustawie budż etowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa
wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego
przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
213
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budż etowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur
Pomostowych
z przeznaczeniem
na
działalność
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należ ności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych stanowi, ż e maksymalna wysokość tych należ ności wynosi nie więcej niż 0,8%
kwoty przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, zaś w ustawie budż etowej
corocznie ustala się wysokość tej należ ności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis moż e wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322,
z późn. zm.). W roku 2013 kwotę wydatków ustala się w wysokości do 0,5% należ nych
składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych na dany rok budż etowy.
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należ nych za ubezpieczonego
w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za
okres, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2013, którego obowiązek publikowania w ustawie budż etowej wynika
z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
214
(roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób w danym
roku kalendarzowym nie moż e być wyż sza od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej
na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budż etowej, ustawie o prowizorium
budż etowym lub ich projektach, jeż eli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budż etu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyż ej wymienionej ustawy. Obowiązek ujęcia w ustawie
budż etowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.),
zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budż etowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn.
zm.), zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych określa ustawa budż etowa.
Art. 31 – upoważ nia Ministra Finansów do sprzedaż y aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłuż enia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części
pozostałego po redukcji zadłuż enia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych
w Klubie Londyńskim.
Art. 32 – upoważ nia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych
nie tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach
publicznych, lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku
z faktem, iż tego typu operacje służ ą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka
kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub
przychody/rozchody powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi
instrumentów bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych
transakcji.
215
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budż etu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budż etowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 35 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budż etowej; plany te zawiera załącznik nr 13.
Art. 36 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych; plany te zawiera załącznik nr 14.
Art. 37 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać
zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie
w ustawie budż etowej tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom
administracji rządowej środków budż etowych na realizację przedsięwzięć PPP; zgodnie
bowiem z art. 18 wymienionej wyż ej ustawy, w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane
przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa będzie wymagało finansowania z budż etu
państwa w kwocie przekraczającej 100 tys. zł, zgodę na realizację takiego przedsięwzięcia
wyraż a minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Art. 38 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki
budż etu środków europejskich oraz budż etu państwa w latach 2013–2015 w zakresie
Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy,
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego
2009-2014
i
Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważ ony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeż nych Obszarów Rybackich oraz
Wspólnej Polityki Rolnej, a w załączniku nr 16 ujęto wykaz programów wraz z limitami
wydatków i zobowiązań w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategii Spójności
216
w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego
Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważ ony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeż nych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej.
Art. 39 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych,
w odrębnym załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy
o finansach publicznych, do budż etu środków europejskich.
Art. 40 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budż etowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym ustawa budż etowa
zawiera zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa
w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w podziale na poszczególne okresy
realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów
zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 41 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego
Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie
Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia
w ż ycie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Mechanizm prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów
realizowanych w ramach Funduszu Spójności. W przypadku większego niż zakładane przy
tworzeniu ustawy budż etowej, zapotrzebowania na środki z tytułu prefinansowania Funduszu
Spójności,
mechanizm
umoż liwiający
przeniesienie
ewentualnych
oszczędności
z prefinansowania Wspólnej Polityki Rolnej pozwoliłby na elastyczne gospodarowanie
środkami finansowymi. Prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
217
moż liwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budż etowej.
Na prognozowany w ustawie budż etowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
powołuje się między innymi:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych
(Dz. U. Nr 85, poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyż szym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budż etowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pienięż nego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyż ej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każ dego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
o przewidywany w ustawie budż etowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa
wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego
przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
213
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budż etowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur
Pomostowych
z przeznaczeniem
na
działalność
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należ ności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych stanowi, ż e maksymalna wysokość tych należ ności wynosi nie więcej niż 0,8%
kwoty przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, zaś w ustawie budż etowej
corocznie ustala się wysokość tej należ ności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis moż e wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322,
z późn. zm.). W roku 2013 kwotę wydatków ustala się w wysokości do 0,5% należ nych
składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych na dany rok budż etowy.
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należ nych za ubezpieczonego
w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za
okres, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2013, którego obowiązek publikowania w ustawie budż etowej wynika
z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
214
(roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób w danym
roku kalendarzowym nie moż e być wyż sza od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej
na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budż etowej, ustawie o prowizorium
budż etowym lub ich projektach, jeż eli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budż etu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyż ej wymienionej ustawy. Obowiązek ujęcia w ustawie
budż etowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.),
zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budż etowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn.
zm.), zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych określa ustawa budż etowa.
Art. 31 – upoważ nia Ministra Finansów do sprzedaż y aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłuż enia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części
pozostałego po redukcji zadłuż enia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych
w Klubie Londyńskim.
Art. 32 – upoważ nia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych
nie tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach
publicznych, lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku
z faktem, iż tego typu operacje służ ą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka
kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub
przychody/rozchody powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi
instrumentów bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych
transakcji.
215
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budż etu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budż etowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 35 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budż etowej; plany te zawiera załącznik nr 13.
Art. 36 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budż etowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych; plany te zawiera załącznik nr 14.
Art. 37 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać
zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie
w ustawie budż etowej tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom
administracji rządowej środków budż etowych na realizację przedsięwzięć PPP; zgodnie
bowiem z art. 18 wymienionej wyż ej ustawy, w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane
przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa będzie wymagało finansowania z budż etu
państwa w kwocie przekraczającej 100 tys. zł, zgodę na realizację takiego przedsięwzięcia
wyraż a minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Art. 38 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki
budż etu środków europejskich oraz budż etu państwa w latach 2013–2015 w zakresie
Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy,
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego
2009-2014
i
Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważ ony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeż nych Obszarów Rybackich oraz
Wspólnej Polityki Rolnej, a w załączniku nr 16 ujęto wykaz programów wraz z limitami
wydatków i zobowiązań w kolejnych latach obowiązywania Narodowej Strategii Spójności
216
w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Norweskiego
Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego Zrównoważ ony Rozwój Sektora
Rybołówstwa i Nadbrzeż nych Obszarów Rybackich oraz Wspólnej Polityki Rolnej.
Art. 39 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych,
w odrębnym załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy
o finansach publicznych, do budż etu środków europejskich.
Art. 40 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budż etowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym ustawa budż etowa
zawiera zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków, o których mowa
w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w podziale na poszczególne okresy
realizacji i źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów
zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 41 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego
Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie
Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych
(Dz.U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia
w ż ycie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Mechanizm prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów
realizowanych w ramach Funduszu Spójności. W przypadku większego niż zakładane przy
tworzeniu ustawy budż etowej, zapotrzebowania na środki z tytułu prefinansowania Funduszu
Spójności,
mechanizm
umoż liwiający
przeniesienie
ewentualnych
oszczędności
z prefinansowania Wspólnej Polityki Rolnej pozwoliłby na elastyczne gospodarowanie
środkami finansowymi. Prefinansowanie tych zadań określa załącznik nr 19.
217
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?