eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

Art. 4 ustala źródła finansowania potrzeb poż yczkowych budż etu państwa, w tym deficytu
budż etu państwa, zgodnie z art. 110 pkt 3 ustawy o finansach publicznych zobowiązującym
do ustalenia źródeł pokrycia deficytu budż etu państwa.
Art. 5 określa, zgodnie z postanowieniami art. 82, art. 95 ust. 2 i art. 110 pkt 10 ustawy
o finansach publicznych, limity przyrostu zadłuż enia w 2013 r. z tytułu zaciągniętych
i spłaconych kredytów, poż yczek oraz emisji i spłaty skarbowych papierów wartościowych,
przy czym przez spłatę kredytów lub poż yczek należ y rozumieć terminowe lub przedterminowe
spłaty kapitału, natomiast w przypadku spłaty skarbowych papierów wartościowych należ y
rozumieć w szczególności ich wykup, przedterminowy wykup, wcześniejszy wykup, odkup
oraz zamianę. Uwzględniając postanowienia art. 78 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych
wprowadzony przepis ust. 2 omawianego artykułu umoż liwia dokonywanie operacji
finansowych i działań, które wpłyną na zmianę struktury zadłuż enia Skarbu Państwa.
Art. 6 – określa kwotę, do wysokości której mogą być udzielane przez Skarb Państwa
poręczenia i gwarancje, zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 31 ustawy z dnia 8 maja
1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby
prawne (Dz. U. z 2012 r. poz. 657). W 2013 roku przewiduje się moż liwość udzielenia poręczeń
i gwarancji wspierających między innymi realizację strategicznych programów rządowych,
takich jak budowa autostrad oraz wspieranie rozwoju infrastruktury kolejowej. Kwota limitu moż e
być wykorzystana również dla działań, które mogą być potencjalnie podjęte w przypadku
ewentualnego pogorszenia warunków działania polskiego systemu finansowego w obliczu
globalnego kryzysu finansowego i gospodarczego.
Art. 7 – jest wykonaniem przepisu art. 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych
przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 59, poz. 609, z późn. zm.),
zobowiązującego do określenia w ustawie budż etowej wysokości limitu, którego nie mogą
przekroczyć łączne zobowiązania KUKE S.A. z tytułu gwarantowanych przez Skarb Państwa
ubezpieczeń eksportowych i gwarancji ubezpieczeniowych, określając limit na rok 2013.
Art. 8 – upoważ nia ministra właściwego do spraw finansów do:
1)
dokonywania ze środków budż etu państwa wypłat z tytułu kredytów i poż yczek udzielanych
na podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw. Przepis ten ma na celu
zwiększenie skuteczności instrumentów finansowych, które mogą być stosowane na podstawie
zawieranych umów międzynarodowych i które mają na celu stymulowanie wzrostu
polskiego eksportu. Umoż liwi to elastyczne reagowanie na oczekiwania w relacjach
międzynarodowych wobec Polski związane zarówno z realizacją bież ącej polityki
finansowej jak i średniookresowych oraz długookresowych celów wsparcia i rozwoju.


208

Na zaplanowaną na rok 2013 kwotę składają się:
− kwota 1.080 mln zł na kontynuację wypłat dla polskich eksporterów: w ramach
kredytów dla Angoli, Chin, Wietnamu i Republiki Serbskiej Bośni i Hercegowiny
oraz planowanych do udzielenia nowych kredytów, w tym między innymi dla
Wietnamu, Kirgistanu i Uzbekistanu,
− pomoc finansowa dla Islandii w kwocie 420 mln zł z tytułu udzielonej poż yczki.
Moż liwość udzielania kredytów z budż etu państwa wynika z art. 115 ustawy o finansach
publicznych;
2)
udzielania ze środków budż etu państwa poż yczek:
a) dla Banku Gospodarstwa Krajowego:
− na zwiększenie funduszy uzupełniających Banku. Bank Gospodarstwa
Krajowego jest bankiem państwowym; podstawowym celem jego działalności,
w zakresie określonym ustawą z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa
Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594, z późn. zm.) oraz odrębnymi przepisami, jest
wspieranie rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz obsługiwanie
licznych programów rządowych i funduszy celowych. Zgodnie z art. 5b ust. 1
ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego minister właściwy do spraw finansów
publicznych moż e udzielić BGK poż yczki ze środków budż etu państwa, przy
zachowaniu wymogów określonych w art. 127 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, na zwiększenie funduszy uzupełniających
(zaliczenie środków do zobowiązań podporządkowanych wymaga zgody KNF).
Obecna sytuacja finansowa Banku Gospodarstwa Krajowego nie budzi
zastrzeż eń, co ma swoje odzwierciedlenie w wysokiej ocenie ratingowej, jak
i okresowych wynikach finansowych. Biorąc jednakż e pod uwagę moż liwe
scenariusze rozwoju sytuacji ekonomicznej w Europie oraz związany z tym
prawdopodobny wzrost awersji do ryzyka na rynkach finansowych warto
przygotować mechanizmy służ ące zwiększeniu zasobów kapitałowych Banku,
co w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, będzie miało bezpośrednie
przełoż enie na wzrost zaufania do przedmiotowej instytucji. Proponowana kwota
ma charakter ostroż nościowy i stanowi awaryjną moż liwość wsparcia Banku
Gospodarstwa Krajowego,
− na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego. Umieszczenie w części ustawy
budż etowej przepisu umoż liwiającego udzielenie przedmiotowej poż yczki
związane jest z koniecznością zapewnienia płynnej i terminowej obsługi
zobowiązań Krajowego Funduszu Drogowego, dopuszczoną przepisami art. 39b
ust. 1 pkt 11d ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych

209

oraz o krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931). Poż yczka
udzielana byłaby jedynie w sytuacji wystąpienia trudności z pozyskiwaniem
środków na rynku finansowym;
b) dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Zgodnie z art. 15 pkt 6a ustawy z dnia
14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 711, z późn. zm.), do źródeł finansowania Funduszu zalicza się udzielone poż yczki
ze środków budż etu państwa. Aktualna sytuacja sektora bankowego jest stabilna
i nie wskazuje na konieczność ponoszenia wypłat. Zasadne jest przygotowanie
mechanizmów służ ących zwiększeniu zasobów Bankowego Funduszu Gwarancyjnego
na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej. Mechanizm dodatkowego wzmocnienia
członków kas oraz zapewnienia stabilności finansowej całego systemu finansowego
przedstawiono w projekcie ustawy zmieniającej ustawę o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych poprzez utworzenie w ramach Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego nowego własnego funduszu gwarancyjnego, będącego zasadniczym
źródłem finansowania ewentualnych wypłat przeprowadzonych z tytułu objęcia środków
zgromadzonych w kasach obowiązkowego systemu gwarantowania. Proponowana
kwota ma charakter ostroż nościowy i stanowi awaryjną moż liwość wsparcia
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego;
c) dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego lub
ostroż nościowego. O moż liwości udzielania tych poż yczek stanowi art. 115 w związku
z art. 224 ustawy o finansach publicznych; poż yczki są istotnym elementem polityki
Rządu ukierunkowanym na restrukturyzację zobowiązań gmin stwarzającym
równocześnie moż liwości absorpcji środków Unii Europejskiej. W 2013 roku, w związku
ze zgłaszanym przez jednostki samorządu terytorialnego zapotrzebowaniem
na przedmiotowe poż yczki z budż etu państwa, limit został zaproponowany
w wysokości dwukrotnie przekraczającej limit środków ustalonych na ten cel
w latach ubiegłych;
d) dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. – zgodnie z art. 5a ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach
eksportowych – ustawa budż etowa określa kwotę, do wysokości której mogą być
udzielone poż yczki dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu
gwarantowania przez Skarb Państwa wypłat odszkodowań z tytułu ubezpieczonych
w Korporacji kredytów i kontraktów eksportowych oraz wypłat z tytułu udzielonych
gwarancji ubezpieczeniowych. Wysokość poż yczek z budż etu państwa dla KUKE S.A.
została oszacowana w oparciu o bież ące prognozy dotyczące wypłat odszkodowań
oraz stanu środków na wyodrębnionym rachunku bankowym „Interes Narodowy”
służ ącym do obsługi ubezpieczeń eksportowych gwarantowanych przez Skarb Państwa;

210

e) Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych na wypłatę świadczeń gwarantowanych
przez państwo – zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) określono
wysokość nieoprocentowanej poż yczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
przeznaczonej na uzupełnienie środków na pełne i terminowe wypłaty świadczeń
gwarantowanych przez państwo.
Art. 9 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budż etowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 6 odrębnie dla każ dego funduszu.
Art. 10 – określa ujmowanie w załączniku nr 7, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy
o finansach publicznych, zestawienia zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami.
Art. 11 stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych –
prezentuje, w formie załącznika do ustawy budż etowej, wykaz jednostek otrzymujących
dotacje podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji. Wykaz ten zawiera załącznik nr 8.
Art. 12 wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie
z którym zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone
w załączniku nr 9.
Art. 13 stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budż etowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z póż n. zm.). Zgodnie z postanowieniami
art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budż etowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnoż nikowymi systemami wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnoż nikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budż etowej;
Przepisy ust. 2 tego artykułu stanowią realizację postanowień art. 30 ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budż etowej określa się
kwotę bazową dla nauczycieli.
W projekcie ustawy budż etowej na rok 2013 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budż etowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:

211

− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budż etowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych do
uruchomienia w roku 2013, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2013. Rezerwa ta jest tworzona na zadania, których
nie moż na uwzględnić w ustawie budż etowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych
z kierowniczych stanowisk państwowych, a takż e wypłat nagród jubileuszowych, odpraw
emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy
oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek organizacyjnych stanowiących
wyodrębnioną część budż etową, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim
nie przekracza 50 osób. Jednorazowe wypłaty na rzecz osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe nie zależ ą od polityki kadrowej danej jednostki, stąd też istnieje
potrzeba utworzenia tej rezerwy. Natomiast w jednostkach, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób, trudno jest wygospodarować
środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne w poszczególnych latach.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14
ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
Art. 15 wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r.
Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.), który stanowi, ż e etaty w Policji określa ustawa budż etowa.
W jednostkach organizacyjnych Policji etaty funkcjonariuszy zostały ustalone na 2013 r.
w liczbie 102.309, z tego w komendach Policji 101.946 funkcjonariuszy, w Wyż szej Szkole
Policji w Szczytnie 245 funkcjonariuszy oraz w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym
Policji 118 funkcjonariuszy. Pozostałe 61 etaty funkcjonariuszy są poza jednostkami
organizacyjnymi Policji, między innymi w Centrali Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa.
Art. 16 określa kwotę ogólnej rezerwy budż etowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – moż e być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budż etu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służ bie cywilnej na dany rok budż etowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służ by cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służ bie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków

212

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 40 . [ 41 ] . 42 . 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: