eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

Przewiduje się, że w 2012 r.:
− deficyt budżetu państwa wyniesie 31.700,0 mln zł,
− deficyt budżetu środków europejskich wyniesie 4.533,9 mln zł,
− ujemne saldo przychodów z prywatyzacji i ich rozdysponowania wyniesie 4.494,3 mln zł,
Planuje się, że finansowanie krajowe ukształtuje się na poziomie 23.216,9 mln zł,
a finansowanie zagraniczne wyniesie 17.511,4 mln zł.
Finansowanie krajowe
Szacowane saldo finansowania krajowego wyniesie 23.216,9 mln zł. Na kształtowanie
się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie saldo z tytułu sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych
w wysokości 22.197,7 mln zł,
b) ujemne saldo udzielonych pożyczek w wysokości 345,6 mln zł,
c) ujemne saldo prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 144,1 mln zł,
d) dodatnie saldo zarządzania płynnością sektora publicznego w wysokości 3.200,0 mln zł,
e) dodatnie saldo pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 90,0 mln zł,
f)
ujemne saldo środków pozostających na rachunkach budżetu państwa na początek
i koniec roku w wysokości 1.781,1 mln zł.

Szacowane saldo sprzedaży i wykupu skarbowych papierów wartościowych wyniesie
22.197,7 mln zł. Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) ujemne saldo sprzedaży i wykupu bonów skarbowych w wysokości 5.670,1 mln zł,
b) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji rynkowych w wysokości 27.259,4 mln zł
będące wynikiem:
− dodatniego salda w obligacjach zmiennoprocentowych w wysokości 18.007,6 mln zł,
− dodatniego salda w obligacjach stałoprocentowych w wysokości 8.255,6 mln zł,
− dodatniego salda w obligacjach indeksowanych w wysokości 996,1 mln zł,
c) dodatnie saldo sprzedaży i wykupu obligacji oszczędnościowych w wysokości
608,4 mln zł.

18
Finansowanie zagraniczne
Przewiduje się, że w 2012 r. saldo finansowania zagranicznego wyniesie 17.511,4 mln zł.
Na kształtowanie się tego salda złożą się następujące pozycje:
a) dodatnie
saldo
emisji
i
wykupu
obligacji
skarbowych
wyemitowanych
na
międzynarodowych rynkach finansowych w wysokości 8.633,5 mln zł,
b) dodatnie saldo kredytów otrzymanych w wysokości 3.894,8 mln zł,
c) ujemne saldo z tytułu udzielenia oraz spłaty kredytów i pożyczek udzielanych na
podstawie umów międzynarodowych rządom innych państw w wysokości 191,9 mln zł,
d) ujemne saldo z tytułu płatności związanych z udziałami Skarbu Państwa
w międzynarodowych instytucjach finansowych w wysokości 7,2 mln zł,
e) dodatnie saldo z tytułu pozostałych przychodów i rozchodów w wysokości 5.182,3 mln zł
będące wynikiem:
− dodatniego salda przepływów związanych z rachunkiem walutowym w wysokości
4.954,0 mln zł,
− dodatniego salda z tytułu wpływów od podmiotów krajowych na spłatę
udostępnionych kredytów zagranicznych w wysokości 63,0 mln zł,
− dodatniego salda innych rozliczeń w wysokości 165,3 mln zł.






19
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2013 r.
W projekcie ustawy budżetowej na 2013 rok w zakresie środków krajowych zaplanowano:
− dochody budżetu państwa na kwotę 299.385.300 tys. zł,
− wydatki budżetu państwa na kwotę 334.950.800 tys. zł,
− deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż 35.565.500 tys. zł.
Przedkładany projekt ustawy budżetowej na 2013 rok uwzględnia budżet środków
europejskich, w którym zaplanowano:
− dochody w wysokości 81.403.652 tys. zł,
− wydatki w wysokości 75.249.104 tys. zł,
− dodatni wynik budżetu środków europejskich w wysokości 6.154.548 tys. zł.
Dochody
Prognoza dochodów budżetu państwa na 2013 r. oparta jest na przewidywanej niższej
niż w 2012 r. dynamice wzrostu PKB (2,2% w porównaniu do 2,5%). Determinanty prognozy
dochodów budżetu państwa szczegółowo zostały opisane w rozdziale IV Dochody budżetu
państwa.
Rozwój sytuacji gospodarczej uwarunkowany jest przede wszystkim szacunkiem
następujących czynników makroekonomicznych: wzrostem zatrudnienia w gospodarce 0,2%,
realnym wzrostem PKB o 2,2%, średniorocznym wskaźnikiem wzrostu cen towarów usług
konsumpcyjnych o 2,7%, wzrostem spożycia prywatnego o 5% (w ujęciu nominalnym),
realnym wzrostem wynagrodzeń w gospodarce narodowej o 1,9%.
W 2013 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego
we wpływach z PIT wzrośnie w 2013 r. z 49,11% do 49,27%. W przypadku podatku CIT
udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2012 r., tj. 22,86%.
Wydatki
Istotnym dla opracowania planu wydatków budżetu państwa na rok 2013 jest
zastosowanie do ich ustalenia tymczasowej, dyscyplinującej reguły wydatkowej. Reguła ta,
wprowadza mechanizm ograniczający wzrost wydatków publicznych. Polega ona na redukcji
wydatków o charakterze uznaniowym, a więc niewynikających z istniejących ustaw

1 Zgodnie z art. 89 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

21
regulujących wydatki publiczne oraz nowych wydatków prawnie zdeterminowanych. Wzrost
ww. wydatków nie powinien przekraczać 1% w ujęciu realnym. Dyscyplinująca reguła
wydatkowa została szczegółowo omówiona w Rozdziale V Wydatki budżetu państwa.
Elementem wzmacniającym efekt reguły dyscyplinującej jest utrzymanie w 2013 r.
zamrożenia funduszu wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery
budżetowej.
Ponadto poziom wydatków budżetu państwa w 2013 r. został określony w oparciu
o następujące założenia:
− wydatki na obronę narodową oszacowano zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 maja
2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.) – co najmniej
1,95% PKB z roku poprzedzającego rok budżetowy,
− świadczenia emerytalno-rentowe w 2013 r. od marca, zostaną zwaloryzowane
wskaźnikiem wynoszącym około 104,4%,
− wydatki na infrastrukturę transportu lądowego, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 16 grudnia
2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251,
z późn. zm.) zostały ustalone w wysokości nie niższej niż 18% planowanych na 2013 rok
wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych,
− wysokość składki do budżetu Unii Europejskiej ustalana jest w trakcie procedury
budżetowej UE, w której biorą udział Komisja Europejska (jako autor projektu budżetu
UE), Rada UE oraz Parlament Europejski,
− subwencja dla jednostek samorządu terytorialnego obliczona została zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego (j.t. Dz. U. z 2010 r., Nr 80, poz. 526, z późn., zm.). Planowana kwota
subwencji obejmuje skutki przechodzące podwyżek dla nauczycieli z roku 2012.
W kwocie wydatków budżetu państwa zaplanowano również środki na finansowanie
i współfinansowanie programów i projektów realizowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (w ramach funduszy strukturalnych, Funduszu
Spójności oraz funduszy unijnych finansujących Wspólną Politykę Rolną), a także środków
pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).



22
Deficyt
Deficyt budżetowy na rok 2013 został zaplanowany w wysokości nieprzekraczającej
35.565.500 tys. zł.
Prognozy wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej w przyszłym roku, są obecnie
słabsze od tych formułowanych jeszcze wiosną bieżącego roku, które były podstawą
przygotowania „Założeń projektu budżetu państwa na 2013 r.”. Korekty w dół są w głównej
mierze efektem wzrostu niepewności co do sposobu rozwiązania kryzysu w strefie euro i siły
negatywnych sprzężeń zwrotnych między sytuacją makroekonomiczną, stanem finansów
publicznych i sytuacją sektora bankowego w peryferyjnych gospodarkach strefy euro.
W bilansie ryzyk dotyczącym perspektyw gospodarki europejskiej wciąż dominują czynniki,
które mogą wpłynąć na gorszy od zakładanego scenariusz, będący podstawą projekcji
makroekonomicznej i fiskalnej dla Polski.
W konsekwencji niższe niż zakładano w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
dochody budżetu państwa nie pozwalają na utrzymanie zakładanego wcześniej poziomu
deficytu.
Stosownie do przepisów art. 86 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w przypadku gdy
wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto, jest
większa od 50%, a nie większa od 55%, to w kolejnym roku budżetowym relacja deficytu
budżetu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż relacja deficytu
budżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca z ustawy
budżetowej. Podstawowe wielkości budżetu państwa spełniają ten warunek.
Na sfinansowanie deficytu budżetu państwa oraz ujemnego salda przychodów
z prywatyzacji i ich rozdysponowania w łącznej kwocie 45.655,3 mln zł złożą się:
− nadwyżka budżetu środków europejskich w kwocie 6.154,5 mln zł,
− saldo finansowania ze źródeł krajowych w kwocie 22.636,7 mln zł,
− saldo finansowania zagranicznego w kwocie 16.864,0 mln zł.




23
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: