eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uzasadnienie-TOM-I

Wynik finansowy brutto agencji wykonawczych ogółem będzie dodatni i wyniesie
1.284.191 tys. zł. W porównaniu do wyniku finansowego brutto jaki przewiduje się osiągnąć
w roku bieżącym jest on niższy o 23.692 tys. zł. Na tą różnicę wpłynął głównie lepszy wynik
Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (o 25,9%) przy pogorszeniu wyniku
w planie finansowym Agencji Rezerw Materiałowych.
Wśród wymienionych wyżej agencji wykonawczych w trzech z nich dotacje z budżetu
państwa stanowią około 99,4% przychodów (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju):
- w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środki te przeznacza się m.in. na:
1. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych na realizację inwestycji
w gospodarstwach rolnych, w tym na zakup ziemi z Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa,
2. sfinansowanie kosztów wznowienia produkcji oraz odtworzenia środków trwałych
w przypadku wystąpienia szkód,
3. finansowanie lub dofinansowanie ponoszonych przez producentów rolnych
kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich,
4. finansowanie zalesiania gruntów rolnych,
- Narodowe Centrum Nauki działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o Narodowym Centrum Nauki jako agencja wykonawcza powołana do wspierania
działalności naukowej w zakresie badań podstawowych.
Przychodami Centrum są dotacje otrzymywane z budżetu państwa na realizację
zadań oraz na pokrycie bieżących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych
z zarządzaniem zadaniami. Ponadto Narodowe Centrum Nauki może uzyskiwać
przychody z innych źródeł, w tym środki przekazane przez krajowe i zagraniczne
podmioty finansujące programy badawcze.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 899.462 tys. zł. Źródłem przychodów
będą dotacje otrzymywane z budżetu państwa. Planowane na 2013 r. koszty NCN
zostały określone na kwotę 899.462 tys. zł, z tego na realizację zadań
badawczych 857.315 tys. zł.
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako agencja wykonawcza powołana
do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej
państwa. Ponadto NCBiR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla Programów
Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki, Infrastruktura i Środowisko.

126
Przychodami Centrum są przede wszystkim dotacje otrzymywane z budżetu państwa
na realizację zadań (w tym na projekty finansowane z udziałem środków UE) oraz na
pokrycie bieżących kosztów i dofinansowania inwestycji związanych z zarządzaniem
zadaniami. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju może pozyskiwać przychody
z
innych
źródeł,
m.in.
z komercjalizacji
wyników
prowadzonych
badań,
międzynarodowych programów badawczych.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 1.703.998 tys. zł. Podstawowym
źródłem przychodów będą dotacje otrzymywane z budżetu państwa (1.693.160 tys. zł).
Planowane na 2013 r. koszty NCBiR zostały określone na kwotę 1.703.998 tys. zł,
z czego na finansowanie zadań przewidziano 1.630.752 tys. zł. Środki te
przeznaczone zostaną przede wszystkim na realizację strategicznych programów
badań naukowych i prac rozwojowych oraz na realizację badań naukowych i prac
rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.
Najwyższą kwotę przychodów i kosztów wykazano w planie finansowym zarządzanego
przez Agencję Nieruchomości Rolnych (ANR) Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
(w skrócie ZWRSP), do którego zadań należy gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
przejętym po likwidacji państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. W 2013 roku
ZWRSP planuje sprzedanie 125 tys. ha gruntów, z czego grunty z możliwością nierolniczego
wykorzystania (nierolne) stanowić będą ok. 1,75 tys. ha.
Nieodpłatnie przekazanych zostanie 5 tys. ha. Grunty te przekazane będą przede
wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na:
− cele związane z realizacją inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych,
− umożliwienie realizacji miejscowego planu odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów
budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu,
− cele związane z realizacją inwestycji infrastrukturalnych służących wykonywaniu
zadań własnych w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz
urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, ochrony
zdrowia, pomocy społecznej, kultury, edukacji publicznej i kultury fizycznej.
Przychody ze sprzedaży przeznaczone są na realizację zadań ustawowych ANR w tym
m.in. na zasilenie Funduszu Rekompensacyjnego. Różnica między środkami uzyskanymi
z gospodarowania mieniem Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w danym roku
obrotowym a środkami wydatkowanymi na realizację zadań, jest przekazywana do budżetu
państwa.



127

Do najważniejszych zadań pozostałych agencji wykonawczych należy:
- w Agencji Mienia Wojskowego: gospodarowanie mieniem w odniesieniu do którego
wykonuje ona prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz Skarbu Państwa,
w stosunku do mienia:
1. Skarbu Państwa będącego w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, a także innego mienia będącego
we władaniu tych jednostek nie wykorzystywanego do realizacji ich zadań,
2. pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem
założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej lub minister
właściwy do spraw wewnętrznych,
- w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej: realizacja zadań własnych i zadań zleconych
z zakresu administracji rządowej, w zakresie:
1. gospodarowania powierzonym mieniem Skarbu Państwa,
2. obrotu nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, w tym
sprzedaży lokali mieszkalnych i innych nieruchomości oraz infrastruktury,
3. przejmowania i nabywania nieruchomości,
4. dokonywania remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także
związanej z nimi infrastruktury,
5. prowadzenia działalności gospodarczej,
6. sporządzenia projektu trzyletniego planu wykorzystania zasobu mieszkaniowego
i internatowego,
7. realizacji powierzonych przez Ministra Obrony Narodowej zadań zleconych
w zakresie gospodarki mieszkaniowej i internatowej oraz ulepszenie zasobów
mieszkaniowych, w szczególności dotyczące:
a) tworzenia warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu zasobów
mieszkaniowych i internatowych,
b) planowania i realizowania inwestycji,
c) wypłacania osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych, na które Agencja
otrzymuje dotację budżetową,
d) wydawania żołnierzom zawodowym decyzji o przydziale lokali mieszkalnych
znajdujących się w dyspozycji Agencji,

128
e) opracowania i prowadzenia wykazu kwater, w którym określa się lokale
mieszkalne przeznaczone na wyłączne zakwaterowanie żołnierzy zawodowych
i nie podlegające sprzedaży,
- w Agencji Rynku Rolnego: zapewnienie dopłaty krajowej do spożycia mleka
i przetworów mlecznych w szkołach podstawowych „Szklanka mleka” oraz wsparcie
finansowe zużycia kwalifikowanego materiału siewnego,
- w Centralnym Ośrodku Badania Roślin Uprawnych: realizowanie zadań związanych
z prowadzeniem badań urzędowych, w zakresie badania i rejestracji odmian roślin,
porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego oraz ochrony prawnej odmian
roślin.
- w Agencji Rezerw Materiałowych – planowane na 2013 r. zadania rzeczowe
zakładają:
1. z uwagi na obserwowany spadek konsumpcji paliw w I półroczu 2012.,
do planu na 2013 r. przyjęto brak konieczności dokonywania zakupów na
przyrost,
2. dokonanie wymiany paliwa lotniczego w ilości 18 560 m3 , tj. sprzedaż za kwotę
50 112 tys. zł oraz zakup za kwotę 53 824 tys. zł oraz wymianę oleju napędowego
w ilości 119 150 m3 nastąpi w formie pożyczki,
3. w ramach rezerw żywnościowych planuje się wymianę 400 tys. l wody pitnej
wynikającą z normatywnych okresów przechowywania,
4. w ramach wymiany rezerw medycznych zakłada się sprzedaż za kwotę
1 200 tys. zł i zakup za kwotę 13 600 tys. zł. W ramach tworzenia rezerw
medycznych kwota 5 847 tys. zł zostanie przeznaczona na zakup szczepionek,
leków zwiotczających mięśnie, odtrutek, płynów infuzyjnych i opatrunków.
W wyniku likwidacji rezerw medycznych zakłada się przychody ze sprzedaży
w kwocie 675 tys. zł.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udziela pomocy finansowej kierowanej do
przedsiębiorców, podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego, podmiotów
działających na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek samorządu
terytorialnego. Agencja może udzielać pomocy w formie bezzwrotnego wsparcia
finansowego, pożyczek, finansowania kosztów usług świadczonych przez usługodawców
bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej. Zadaniem PARP jest działanie na
rzecz przedsiębiorczości poprzez wspieranie:
1. rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
2. działalności innowacyjnej i badawczej przedsiębiorstw,

129
3. rozwoju regionalnego,
4. wzrostu eksportu,
5. rozwoju zasobów ludzkich.
Zaplanowane w 2013 r. kwoty przychodów, z uwzględnieniem dotacji budżetowych,
kosztów oraz wynik finansowy brutto agencji wykonawczych przedstawiają się następująco:
w tym
Wynik
Przychody
dotacja z
Koszty
finansowy
Wyszczególnienie
budżetu
brutto
w tys. zł
1
2
3
4
5
Agencja Mienia Wojskowego
215.924
1.329
132.354
83.570
Wojskowa Agencja Mieszkaniowa
1.444.809
897.054 1.247.509
197.300
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa
2.338.030 2.323.305 2.402.969
-64.939
Agencja Rynku Rolnego
374.438
357.600
375.499
-1.061
Agencja Nieruchomości Rolnych
270.850

263.850
7.000
Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa
3.531.400
2.263.250
1.268.150
Narodowe Centrum Nauki
899.462
896.462
899.462
0
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
1.703.998 1.693.160 1.703.998
0
Centralny Ośrodek Badania Odmian Roślin
Uprawnych
61.718
29.056
61.497
221
Agencja Rezerw Materiałowych
170.493
106.154
377.056
-206.563
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
777.582
645.893
777.069
513

2. Instytucje Gospodarki Budżetowej
Przedstawienie planów finansowych instytucji gospodarki budżetowej ma na celu lepszą
przejrzystość ich działalności w sferze finansów publicznych, a co za tym idzie, poprawę
kontroli tych jednostek zarówno ze strony rządu jak i parlamentu. Ma to również wpływ na
zwiększenie dyscypliny finansów publicznych.
Instytucje gospodarki budżetowej wymienione są w załączniku 13 do ustawy budżetowej
na rok 2013 zgodnie z art. 122 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W przedłożonym projekcie ustawy budżetowej na rok 2013 zamieszczono plany
finansowe następujących instytucji gospodarki budżetowej:
1. Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP,
2. Zachodniej Instytucji Gospodarki Budżetowej „PIAST”,
3. Podlaskiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „BIELIK”,
4. Bałtyckiej Instytucji Gospodarki Budżetowej „BALTICA”,

130
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: