Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
6. Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności i innowacyjności
w latach 2008-2013
Program wieloletni „Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności
i innowacyjności w latach 2008-2013” realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania
w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności
gospodarki, podzadania 6.1.1. Tworzenie warunków do zwiększania innowacyjności
przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31 grudnia
2007 r. Nadzór nad realizacją Programu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości
sprawuje Minister Gospodarki.
Celem Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) jest
promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw – został on stworzony z myślą
o małych i średnich przedsiębiorstwach. W ramach CIP wspierana jest działalność
innowacyjna (w tym innowacje ekologiczne), zapewnienie lepszego dostępu do środków
finansowych oraz świadczenie na poziomie regionalnym usług wsparcia dla biznesu. CIP ma
zachęcać
do
szerszego
i
lepszego
wykorzystania
technologii
informacyjnych
i komunikacyjnych oraz wspomagać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Program
promuje również wykorzystanie energii odnawialnej i efektywność energetyczną.
Program wieloletni ma zapewnić polskim instytucjom i podmiotom udział w Programie
CIP – w ramach programu wieloletniego realizowane jest wsparcie finansowe dla czterech
polskich konsorcjów, które weszły w skład sieci europejskiej Enterprise Europe Network, jak
również zapewniane jest finansowanie dla działalności krajowych punktów kontaktowych
informujących o poszczególnych programach szczegółowych i instrumentach finansowych
dostępnych w ramach programu CIP.
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 126.450 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 10.100 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zapewnienie jak najszerszego
udziału polskich instytucji i
podmiotów w unijnym
Polska Agencja
Liczba odbiorców usług
Programie ramowym na rzecz
Rozwoju
świadczonych przez instytucje
60.000
konkurencyjności i innowacji,
Przedsiębiorczości wspierane w ramach Programu
którego celem jest promowanie
konkurencyjności europejskich
przedsiębiorstw
81
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności
i innowacyjności w latach 2008-2013
7,99%
92,01%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
7. Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032
Wieloletni „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” realizowany
będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju,
zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.2.Tworzenie warunków
dla funkcjonowania przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 122/2009 z dnia 14 lipca 2009 r.
Koordynatorem realizacji Programu jest Minister Gospodarki.
Program wspiera działania w zakresie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów
zawierających azbest, minimalizacji negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacji szkodliwego oddziaływania azbestu
na środowisko. Program przewiduje także nowe możliwości, m.in.: składowanie odpadów
azbestowych
na
składowiskach
podziemnych,
wdrażanie
nowych
technologii
umożliwiających unicestwianie włókien azbestu, pozostawianie w ziemi – w dopuszczonych
prawem przypadkach – wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania. W ramach
programu realizowane są także działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym, jak
również zadania wspierające, w tym wsparcie finansowe opracowywania programów
82
usuwania wyrobów zawierających azbest oraz oczyszczania terenów z azbestu na
wszystkich szczeblach.
Całkowite koszty Programu w latach 2009-2032 wynoszą 40.400.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 4.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Wycofanie azbestu
Liczba gmin na terenie których
i wyrobów zawierających
Ministerstwo
przeprowadzono inwentaryzację wyrobów
2.000
azbest stosowanych na
Gospodarki
zawierających azbest
terytorium Polski
Udział wydatków na realizację Programu zaplanowanych na 2013 r. w stosunku do
kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032
0,01%
99,99%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
83
8. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
W ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost
konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.4 .System wsparcia inwestorów, w 2013 r.
działanie 6.1.4.1. Realizacja programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów
inwestycyjnych obejmuje 16 programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji
o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej.
W ramach programów wsparcia inwestycji realizowana jest pomoc publiczna, udzielana
w formie dotacji z budżetu państwa na podstawie dwustronnych umów zawieranych
pomiędzy Ministrem Gospodarki a inwestorem, w oparciu o uchwałę podjętą przez Radę
Ministrów o ustanowieniu programu wieloletniego dla realizacji inwestycji. Podmiotem
odpowiedzialnym za realizację programów wsparcia finansowego inwestycji jest Minister
Gospodarki.
Najważniejszym programem jest „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu
dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020”, który został ustanowiony uchwałą Rady
Ministrów Nr 122/2011 z dnia 5 lipca 2011 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 39/2012
z dnia 20 marca 2012 r. Program ten ukierunkowany jest na zapewnienie wzrostu
innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, m.in. przez zwiększanie udziału
inwestycji innowacyjnych oraz tworzenie miejsc pracy o wysokiej produktywności. W ramach
programu wspierane są bezpośrednie inwestycje w sektorach wysokich technologii (hi-tech),
co przyczynia się w największym stopniu do rozwoju gospodarki i wzmacniania jej przewag
konkurencyjnych. Jednocześnie w sektorach tych koncentruje się większość światowych
przepływów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ).
Celem pozostałych programów wieloletnich jest rozwój gospodarczy regionów, w których
programy te będą realizowane oraz zmniejszenie bezrobocia poprzez tworzenie nowych
miejsc pracy.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu stosowany jest miernik „liczba utworzonych
nowych miejsc pracy” (narastająco od początku realizacji danego programu). Planowana
liczba utworzonych miejsc pracy w ramach powyższych programów do końca 2013 r. ma
wynieść 26.078.
Całkowite koszty realizacji wszystkich 16 Programów wynoszą 937.474 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 99.058 tys. zł.
Udział wydatków na realizację Programów (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programów zaprezentowano na wykresie.
84
Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
10,57%
89,43%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
9. Kultura +
Program wieloletni „Kultura +” na lata 2011-2015, realizowany będzie w 2013 r.
w ramach funkcji 9. Kultura i dziedzictwo narodowe na poziomie 3 działań
wyodrębnionych w:
− zadaniu 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za
granicą, w podzadaniu 9.1.1.W Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego i miejsc
pamięci narodowej w kraju i za granicą – w zakresie priorytetu „Digitalizacja”,
− zadaniu 9.3. Budowa i modernizacja infrastruktury kultury, w podzadaniu
9.3.2. Utrzymanie, modernizacja i wyposażenie obiektów, w zakresie priorytetów
„Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 176/10 z dnia 12 października
2010 r. Koordynatorem realizacji Programu przez Instytut Książki (priorytet „Biblioteka+.
Infrastruktura bibliotek”) oraz Narodowy Instytut Audiowizualny (priorytet „Digitalizacja”) jest
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program ukierunkowany jest na poprawę dostępu do kultury oraz uczestnictwa w życiu
kulturalnym na terenach wiejskich i wiejsko-miejskich, poprzez modernizację i budowę
infrastruktury bibliotecznej oraz digitalizację zasobów polskich muzeów, bibliotek i archiwów.
W ramach programu wyszczególniono 2 priorytety:
− priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”, który poświęcony jest przekształceniu
bibliotek gminnych w nowoczesne centra dostępu do wiedzy, kultury i ośrodki życia
społecznego, a także wprowadzenie systemu certyfikującego dla bibliotek oraz
85
w latach 2008-2013
Program wieloletni „Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności
i innowacyjności w latach 2008-2013” realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania
w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności
gospodarki, podzadania 6.1.1. Tworzenie warunków do zwiększania innowacyjności
przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31 grudnia
2007 r. Nadzór nad realizacją Programu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości
sprawuje Minister Gospodarki.
Celem Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) jest
promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw – został on stworzony z myślą
o małych i średnich przedsiębiorstwach. W ramach CIP wspierana jest działalność
innowacyjna (w tym innowacje ekologiczne), zapewnienie lepszego dostępu do środków
finansowych oraz świadczenie na poziomie regionalnym usług wsparcia dla biznesu. CIP ma
zachęcać
do
szerszego
i
lepszego
wykorzystania
technologii
informacyjnych
i komunikacyjnych oraz wspomagać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Program
promuje również wykorzystanie energii odnawialnej i efektywność energetyczną.
Program wieloletni ma zapewnić polskim instytucjom i podmiotom udział w Programie
CIP – w ramach programu wieloletniego realizowane jest wsparcie finansowe dla czterech
polskich konsorcjów, które weszły w skład sieci europejskiej Enterprise Europe Network, jak
również zapewniane jest finansowanie dla działalności krajowych punktów kontaktowych
informujących o poszczególnych programach szczegółowych i instrumentach finansowych
dostępnych w ramach programu CIP.
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 126.450 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 10.100 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zapewnienie jak najszerszego
udziału polskich instytucji i
podmiotów w unijnym
Polska Agencja
Liczba odbiorców usług
Programie ramowym na rzecz
Rozwoju
świadczonych przez instytucje
60.000
konkurencyjności i innowacji,
Przedsiębiorczości wspierane w ramach Programu
którego celem jest promowanie
konkurencyjności europejskich
przedsiębiorstw
81
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Udział Polski w Programie ramowym na rzecz konkurencyjności
i innowacyjności w latach 2008-2013
7,99%
92,01%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
7. Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032
Wieloletni „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” realizowany
będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju,
zadania 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.2.Tworzenie warunków
dla funkcjonowania przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem mikro, małych
i średnich przedsiębiorstw.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 122/2009 z dnia 14 lipca 2009 r.
Koordynatorem realizacji Programu jest Minister Gospodarki.
Program wspiera działania w zakresie usuwania i unieszkodliwiania wyrobów
zawierających azbest, minimalizacji negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych
obecnością azbestu na terytorium kraju oraz likwidacji szkodliwego oddziaływania azbestu
na środowisko. Program przewiduje także nowe możliwości, m.in.: składowanie odpadów
azbestowych
na
składowiskach
podziemnych,
wdrażanie
nowych
technologii
umożliwiających unicestwianie włókien azbestu, pozostawianie w ziemi – w dopuszczonych
prawem przypadkach – wyrobów azbestowych wycofanych z użytkowania. W ramach
programu realizowane są także działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym, jak
również zadania wspierające, w tym wsparcie finansowe opracowywania programów
82
usuwania wyrobów zawierających azbest oraz oczyszczania terenów z azbestu na
wszystkich szczeblach.
Całkowite koszty Programu w latach 2009-2032 wynoszą 40.400.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 4.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Wycofanie azbestu
Liczba gmin na terenie których
i wyrobów zawierających
Ministerstwo
przeprowadzono inwentaryzację wyrobów
2.000
azbest stosowanych na
Gospodarki
zawierających azbest
terytorium Polski
Udział wydatków na realizację Programu zaplanowanych na 2013 r. w stosunku do
kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032
0,01%
99,99%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
83
8. Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
W ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania 6.1. Wzrost
konkurencyjności gospodarki, podzadania 6.1.4 .System wsparcia inwestorów, w 2013 r.
działanie 6.1.4.1. Realizacja programów wieloletnich wsparcia finansowego projektów
inwestycyjnych obejmuje 16 programów wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji
o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej.
W ramach programów wsparcia inwestycji realizowana jest pomoc publiczna, udzielana
w formie dotacji z budżetu państwa na podstawie dwustronnych umów zawieranych
pomiędzy Ministrem Gospodarki a inwestorem, w oparciu o uchwałę podjętą przez Radę
Ministrów o ustanowieniu programu wieloletniego dla realizacji inwestycji. Podmiotem
odpowiedzialnym za realizację programów wsparcia finansowego inwestycji jest Minister
Gospodarki.
Najważniejszym programem jest „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu
dla gospodarki polskiej na lata 2011-2020”, który został ustanowiony uchwałą Rady
Ministrów Nr 122/2011 z dnia 5 lipca 2011 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów nr 39/2012
z dnia 20 marca 2012 r. Program ten ukierunkowany jest na zapewnienie wzrostu
innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, m.in. przez zwiększanie udziału
inwestycji innowacyjnych oraz tworzenie miejsc pracy o wysokiej produktywności. W ramach
programu wspierane są bezpośrednie inwestycje w sektorach wysokich technologii (hi-tech),
co przyczynia się w największym stopniu do rozwoju gospodarki i wzmacniania jej przewag
konkurencyjnych. Jednocześnie w sektorach tych koncentruje się większość światowych
przepływów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ).
Celem pozostałych programów wieloletnich jest rozwój gospodarczy regionów, w których
programy te będą realizowane oraz zmniejszenie bezrobocia poprzez tworzenie nowych
miejsc pracy.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu stosowany jest miernik „liczba utworzonych
nowych miejsc pracy” (narastająco od początku realizacji danego programu). Planowana
liczba utworzonych miejsc pracy w ramach powyższych programów do końca 2013 r. ma
wynieść 26.078.
Całkowite koszty realizacji wszystkich 16 Programów wynoszą 937.474 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 99.058 tys. zł.
Udział wydatków na realizację Programów (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programów zaprezentowano na wykresie.
84
Programy wieloletnie wsparcia finansowego inwestycji
10,57%
89,43%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
9. Kultura +
Program wieloletni „Kultura +” na lata 2011-2015, realizowany będzie w 2013 r.
w ramach funkcji 9. Kultura i dziedzictwo narodowe na poziomie 3 działań
wyodrębnionych w:
− zadaniu 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej w kraju i za
granicą, w podzadaniu 9.1.1.W Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego i miejsc
pamięci narodowej w kraju i za granicą – w zakresie priorytetu „Digitalizacja”,
− zadaniu 9.3. Budowa i modernizacja infrastruktury kultury, w podzadaniu
9.3.2. Utrzymanie, modernizacja i wyposażenie obiektów, w zakresie priorytetów
„Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 176/10 z dnia 12 października
2010 r. Koordynatorem realizacji Programu przez Instytut Książki (priorytet „Biblioteka+.
Infrastruktura bibliotek”) oraz Narodowy Instytut Audiowizualny (priorytet „Digitalizacja”) jest
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program ukierunkowany jest na poprawę dostępu do kultury oraz uczestnictwa w życiu
kulturalnym na terenach wiejskich i wiejsko-miejskich, poprzez modernizację i budowę
infrastruktury bibliotecznej oraz digitalizację zasobów polskich muzeów, bibliotek i archiwów.
W ramach programu wyszczególniono 2 priorytety:
− priorytet „Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek”, który poświęcony jest przekształceniu
bibliotek gminnych w nowoczesne centra dostępu do wiedzy, kultury i ośrodki życia
społecznego, a także wprowadzenie systemu certyfikującego dla bibliotek oraz
85
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?