Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
− kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – 234.244 tys. zł, w szczególności na potrzeby
muzeów, w tym realizację programów wieloletnich „Budowa Muzeum II Wojny Światowej
w Gdańsku”, „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku”,
− obrony narodowej – 174.391 tys. zł dla Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego,
− rolnictwa – 100.332 tys. zł, głównie dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W ogólnej kwocie wydatków majątkowych 11% stanowią dotacje dla jednostek
niezaliczanych do sektora finansów publicznych zaplanowane w wysokości 1.782.268 tys. zł
z przeznaczeniem w szczególności na dofinansowanie zadań inwestycyjnych na liniach
kolejowych realizowanych w ramach programu wieloletniego pn. „Wieloletni Program
Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015”, przebudowy dworców
kolejowych, inwestycji instytutów badawczych obejmujących głównie zakupy aparatury
naukowo-badawczej na potrzeby jednostek naukowych, w tym Narodowego Centrum Badań
Jądrowych w Otwocku - Świerku, zakupów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej
jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz zadań realizowanych w ramach programów
wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji.
Łączny udział środków przeznaczonych na zadania inwestycyjne realizowane przez
jednostki samorządu terytorialnego w ogólnej kwocie wydatków majątkowych wynosi 6,6%.
Dotacje celowe na dofinansowanie inwestycji budowlanych i zakupów inwestycyjnych
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego zaplanowane zostały w budżetach
dysponentów w wysokości 205.289 tys. zł. W ramach tej kwoty przewiduje się przede
wszystkim budowę urządzeń melioracji wodnych, budowę i rozbudowę obiektów oraz zakupy
inwestycyjne na potrzeby komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, a także na
realizację programu wieloletniego „Kultura+” – Priorytety: „Biblioteka+ Infrastruktura
Bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Dotacje celowe na zadania inwestycyjne realizowane przez jednostki samorządu
terytorialnego zaplanowane zostały również w rezerwach celowych pn.: „Dofinansowanie
zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego” – 366.500 tys. zł, „Narodowy program
przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” –
500.000 tys. zł.
Na zadania inwestycyjne realizowane przez pozostałe jednostki zaplanowano kwotę
245.870 tys. zł (1,5% ogółu wydatków majątkowych) z przeznaczeniem na realizację
programów polityki zdrowotnej, w tym głównie programów wieloletnich „Narodowy program
61
zwalczania chorób nowotworowych” oraz „Narodowy program rozwoju medycyny
transplantacyjnej”.
W ramach wydatków majątkowych zostały również zabezpieczone środki w wysokości
76.464 tys. zł (0,5% ogółu wydatków majątkowych) na dofinansowanie zadań inwestycyjnych
obiektów zabytkowych, głównie: Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Akademii Sztuk
Pięknych w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskiego, Muzeów
Narodowych w: Poznaniu, Warszawie, Państwowego Muzeum Auschwitz – Birkenau
w Oświęcimiu, „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Teatru Wielkiego – Opery
Narodowej, realizację programu wieloletniego pn. „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa
Piłsudskiego w Sulejówku” oraz finansowanie zadań inwestycyjnych związanych z obiektami
zabytkowymi będącymi w użytkowaniu m.in.: Zespołu Szkół Plastycznych w Kole,
Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w śaganiu, Zespołu Szkół Muzycznych im.
F. Nowowiejskiego w Szczecinie, a także Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP,
Kancelarii Senatu RP.
Wydatki na współfinansowanie w dziedzinie bezpieczeństwa programów inwestycyjnych
NATO i UE zaplanowane zostały w wysokości 59.366 tys. zł (0,4% ogółu wydatków
majątkowych).
W rezerwach celowych na wydatki majątkowe (poza wymienionymi na zadania
realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego) zaplanowano kwotę 1.062.194 tys. zł
z przeznaczeniem m.in. na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych –
582.610 tys. zł, infrastrukturę drogową i portową – 165.900 tys. zł, modernizację Policji,
Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu oraz Centralnego
Biura Antykorupcyjnego – 148.800 tys. zł, Program dla Odry – 2006 – 71.584 tys. zł, budowę
i modernizację przejść granicznych – 25.000 tys. zł, zadania inwestycyjne związane
z realizacją ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
karnego, ustawy o prokuraturze oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym – 22.400 tys. zł,
budowę i rozbudowę systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju – 20.000 tys. zł,
wspieranie zwalczania przemytu i podrabiania wyrobów tytoniowych – 15.090 tys. zł
oraz realizację programu wieloletniego pn. „Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy.
Etap IV 2012-2015” – 9.780 tys. zł.
62
2.4. Obsługa długu publicznego
Ustawa
PW
Projekt
2012 r.
2012 r.
budżetu na
4:3
Wyszczególnienie
2013 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
Obsługa długu publicznego
42.995.900
42.995.900
43.511.802
101,2
Obsługa zadłużenia zagranicznego,
10.762.877
10.762.877
11.235.891
104,4
należności i innych operacji zagranicznych
Obsługa skarbowych papierów
wartościowych oraz innych instrumentów
32.225.880
32.225.880
32.126.102
99,7
finansowych na rynku krajowym
Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji
7.143
7.143
149.809 2.097,3
udzielonych przez Skarb Państwa
W ustawie budżetowej na 2013 r. na wydatki w grupie ekonomicznej – obsługa długu
publicznego zaplanowano łącznie kwotę 43.511.802 tys. zł, tj. o 1,2% więcej niż
przewidywane wykonanie przedmiotowych wydatków w 2012 r. Niewielki spadek wydatków
w grupie dotyczyć będzie kosztów obsługi skarbowych papierów wartościowych oraz innych
instrumentów finansowych na rynku krajowym. Natomiast wypłaty z tytułu poręczeń
i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa oraz koszty obsługi zadłużenia zagranicznego
i innych operacji zagranicznych wzrosną.
2.4.1. Obsługa zadłużenia zagranicznego
Ustawa
PW
Projekt
budżetu na
4:3
2012 r.
2012 r.
Wyszczególnienie
2013 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
Obsługa zadłużenia zagranicznego
10.770.020
10.770.020
11.385.700
105,7
Obsługa zadłużenia zagranicznego,
należności i innych operacji zagranicznych
10.762.877
10.762.877
11.235.891
104,4
Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji
udzielonych przez Skarb Państwa
7.143
7.143
149.809 2.097,3
63
Wydatki na obsługę zadłużenia zagranicznego w 2013 r. zaplanowano w kwocie
11.385.700 tys. zł, tj. o 5,7% więcej niż w ustawie na 2012 r. Wydatki te obejmują:
1) koszty obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych,
2) wypłaty wynikające z udzielonych przez Skarb Państwa gwarancji zagranicznych.
2.4.1.1. Obsługa zadłużenia zagranicznego, należności i innych operacji zagranicznych
Wydatki z tego tytułu w 2013 r. zaplanowano w łącznej wysokości 11.235.891 tys. zł,
tj. 4,4% więcej niż w ustawie na 2012 r. Wydatki te obejmują:
a) odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych – 8.960.515 tys. zł,
b) odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek – 1.600.308 tys. zł,
c) wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16 – 62.297 tys. zł,
d) koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje –
612.771 tys. zł.
Odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych
Wydatki z tytułu odsetek i dyskonta od obligacji wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych zaplanowano na 2013 r. w wysokości 8.960.515 tys. zł.
Wydatki z tego tytułu stanowią największą pozycję obsługi zadłużenia zagranicznego
w 2013 r. (78,7%). Płatności dotyczą obligacji emitowanych w latach 1997 – 2013 na rynku
euro, jena japońskiego, franka szwajcarskiego i dolara amerykańskiego.
Odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i pożyczek zaplanowane na 2013 r.
w wysokości 1.600.308 tys. zł dotyczą następujących podmiotów: Europejskiego Banku
Inwestycyjnego, Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy i Japonii (Klub Paryski
i kredyt na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich).
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje się w 2013 r. na
poziomie 1.153.455 tys. zł. Odsetki dotyczą głównie kredytów na: usuwanie skutków klęsk
żywiołowych, infrastrukturę drogową, projekty związane z nauką i szkolnictwem wyższym,
jak
również
współfinansowanie
wkładu
z
budżetu
państwa
do
wybranych
programów/priorytetów w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO)
2007 - 2013.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku Światowego przewidziano w 2013 r.
395.589 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych kredytów, głównie
64
na: infrastrukturę drogową, usuwanie skutków powodzi i ochronę przeciwpowodziową
dorzecza Odry, wsparcie terenów wiejskich, restrukturyzację sektora węglowego oraz
kredytów związanych z kosztami reform strukturalnych polskiej gospodarki.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2013 r.
42.975 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki od zaciągniętych kredytów, głównie na:
projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
Śląska.
Na płatności odsetkowe związane z obsługą umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłużenia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2013 r. 4.901 tys. zł. Stanowią je odsetki na rzecz Japonii, wobec której spłaty są
przewidziane do 2014 r. (tzw. opcja C). Spłata wobec pozostałych wierzycieli została
zakończona w 2009 r.
Odsetki od kredytu otrzymanego z Japonii na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich
planowane na 2013 r. wyniosą 3.388 tys. zł.
Wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16
Począwszy od 2007 r. w części 78 bp planowane są wydatki związane z finansowaniem
zakupu samolotu F-16. W 2013 r. na wydatki z tego tytułu zaplanowano kwotę 62.297 tys. zł.
Koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje
Wydatki na sfinansowanie kosztów emisji skarbowych papierów wartościowych oraz
innych opłat i prowizji zaplanowano na 2013 r. w wysokości 612.771 tys. zł. Największą
pozycję stanowi opłata za gotowość w równowartości 96,2 mln SDR, tj. ok. 525,5 mln zł,
która będzie konieczna do uiszczenia w styczniu 2013 r., w przypadku podjęcia decyzji
o przedłużeniu dostępu Polski do środków Elastycznej Linii Kredytowej z Międzynarodowego
Funduszu Walutowego. Pozostałe koszty zaplanowane w tej pozycji dotyczą wydatków
związanych z przygotowaniem emisji obligacji na międzynarodowych rynkach finansowych,
opłat za ratingi, prowizji dla BGK i NBP z tytułu zawartych umów agencyjnych oraz innych
kosztów za usługi prawne i bankowe.
2.4.1.2. Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa
Wydatki z tego tytułu zaplanowano na 2013 r. w wysokości 149.809 tys. zł. Kwota ta
obejmuje wydatki za zobowiązania kredytobiorców znajdujących się w niestabilnej sytuacji
ekonomiczno-finansowej, których ryzyko wypłat jest wysokie lub podwyższone. Dotyczy to
podmiotów należących do sektorów: transportowego oraz rolnych rynków hurtowych.
65
muzeów, w tym realizację programów wieloletnich „Budowa Muzeum II Wojny Światowej
w Gdańsku”, „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku”,
− obrony narodowej – 174.391 tys. zł dla Zakładu Inwestycji Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego,
− rolnictwa – 100.332 tys. zł, głównie dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W ogólnej kwocie wydatków majątkowych 11% stanowią dotacje dla jednostek
niezaliczanych do sektora finansów publicznych zaplanowane w wysokości 1.782.268 tys. zł
z przeznaczeniem w szczególności na dofinansowanie zadań inwestycyjnych na liniach
kolejowych realizowanych w ramach programu wieloletniego pn. „Wieloletni Program
Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015”, przebudowy dworców
kolejowych, inwestycji instytutów badawczych obejmujących głównie zakupy aparatury
naukowo-badawczej na potrzeby jednostek naukowych, w tym Narodowego Centrum Badań
Jądrowych w Otwocku - Świerku, zakupów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej
jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz zadań realizowanych w ramach programów
wieloletnich wsparcia finansowego inwestycji.
Łączny udział środków przeznaczonych na zadania inwestycyjne realizowane przez
jednostki samorządu terytorialnego w ogólnej kwocie wydatków majątkowych wynosi 6,6%.
Dotacje celowe na dofinansowanie inwestycji budowlanych i zakupów inwestycyjnych
realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego zaplanowane zostały w budżetach
dysponentów w wysokości 205.289 tys. zł. W ramach tej kwoty przewiduje się przede
wszystkim budowę urządzeń melioracji wodnych, budowę i rozbudowę obiektów oraz zakupy
inwestycyjne na potrzeby komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, a także na
realizację programu wieloletniego „Kultura+” – Priorytety: „Biblioteka+ Infrastruktura
Bibliotek” oraz „Digitalizacja”.
Dotacje celowe na zadania inwestycyjne realizowane przez jednostki samorządu
terytorialnego zaplanowane zostały również w rezerwach celowych pn.: „Dofinansowanie
zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego” – 366.500 tys. zł, „Narodowy program
przebudowy dróg lokalnych – Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój” –
500.000 tys. zł.
Na zadania inwestycyjne realizowane przez pozostałe jednostki zaplanowano kwotę
245.870 tys. zł (1,5% ogółu wydatków majątkowych) z przeznaczeniem na realizację
programów polityki zdrowotnej, w tym głównie programów wieloletnich „Narodowy program
61
zwalczania chorób nowotworowych” oraz „Narodowy program rozwoju medycyny
transplantacyjnej”.
W ramach wydatków majątkowych zostały również zabezpieczone środki w wysokości
76.464 tys. zł (0,5% ogółu wydatków majątkowych) na dofinansowanie zadań inwestycyjnych
obiektów zabytkowych, głównie: Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Akademii Sztuk
Pięknych w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamku Ujazdowskiego, Muzeów
Narodowych w: Poznaniu, Warszawie, Państwowego Muzeum Auschwitz – Birkenau
w Oświęcimiu, „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Teatru Wielkiego – Opery
Narodowej, realizację programu wieloletniego pn. „Budowa Kompleksu Muzeum Józefa
Piłsudskiego w Sulejówku” oraz finansowanie zadań inwestycyjnych związanych z obiektami
zabytkowymi będącymi w użytkowaniu m.in.: Zespołu Szkół Plastycznych w Kole,
Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w śaganiu, Zespołu Szkół Muzycznych im.
F. Nowowiejskiego w Szczecinie, a także Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP,
Kancelarii Senatu RP.
Wydatki na współfinansowanie w dziedzinie bezpieczeństwa programów inwestycyjnych
NATO i UE zaplanowane zostały w wysokości 59.366 tys. zł (0,4% ogółu wydatków
majątkowych).
W rezerwach celowych na wydatki majątkowe (poza wymienionymi na zadania
realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego) zaplanowano kwotę 1.062.194 tys. zł
z przeznaczeniem m.in. na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych –
582.610 tys. zł, infrastrukturę drogową i portową – 165.900 tys. zł, modernizację Policji,
Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu oraz Centralnego
Biura Antykorupcyjnego – 148.800 tys. zł, Program dla Odry – 2006 – 71.584 tys. zł, budowę
i modernizację przejść granicznych – 25.000 tys. zł, zadania inwestycyjne związane
z realizacją ustawy z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
karnego, ustawy o prokuraturze oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym – 22.400 tys. zł,
budowę i rozbudowę systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju – 20.000 tys. zł,
wspieranie zwalczania przemytu i podrabiania wyrobów tytoniowych – 15.090 tys. zł
oraz realizację programu wieloletniego pn. „Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy.
Etap IV 2012-2015” – 9.780 tys. zł.
62
2.4. Obsługa długu publicznego
Ustawa
PW
Projekt
2012 r.
2012 r.
budżetu na
4:3
Wyszczególnienie
2013 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
Obsługa długu publicznego
42.995.900
42.995.900
43.511.802
101,2
Obsługa zadłużenia zagranicznego,
10.762.877
10.762.877
11.235.891
104,4
należności i innych operacji zagranicznych
Obsługa skarbowych papierów
wartościowych oraz innych instrumentów
32.225.880
32.225.880
32.126.102
99,7
finansowych na rynku krajowym
Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji
7.143
7.143
149.809 2.097,3
udzielonych przez Skarb Państwa
W ustawie budżetowej na 2013 r. na wydatki w grupie ekonomicznej – obsługa długu
publicznego zaplanowano łącznie kwotę 43.511.802 tys. zł, tj. o 1,2% więcej niż
przewidywane wykonanie przedmiotowych wydatków w 2012 r. Niewielki spadek wydatków
w grupie dotyczyć będzie kosztów obsługi skarbowych papierów wartościowych oraz innych
instrumentów finansowych na rynku krajowym. Natomiast wypłaty z tytułu poręczeń
i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa oraz koszty obsługi zadłużenia zagranicznego
i innych operacji zagranicznych wzrosną.
2.4.1. Obsługa zadłużenia zagranicznego
Ustawa
PW
Projekt
budżetu na
4:3
2012 r.
2012 r.
Wyszczególnienie
2013 r.
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
Obsługa zadłużenia zagranicznego
10.770.020
10.770.020
11.385.700
105,7
Obsługa zadłużenia zagranicznego,
należności i innych operacji zagranicznych
10.762.877
10.762.877
11.235.891
104,4
Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji
udzielonych przez Skarb Państwa
7.143
7.143
149.809 2.097,3
63
Wydatki na obsługę zadłużenia zagranicznego w 2013 r. zaplanowano w kwocie
11.385.700 tys. zł, tj. o 5,7% więcej niż w ustawie na 2012 r. Wydatki te obejmują:
1) koszty obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych,
2) wypłaty wynikające z udzielonych przez Skarb Państwa gwarancji zagranicznych.
2.4.1.1. Obsługa zadłużenia zagranicznego, należności i innych operacji zagranicznych
Wydatki z tego tytułu w 2013 r. zaplanowano w łącznej wysokości 11.235.891 tys. zł,
tj. 4,4% więcej niż w ustawie na 2012 r. Wydatki te obejmują:
a) odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych – 8.960.515 tys. zł,
b) odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek – 1.600.308 tys. zł,
c) wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16 – 62.297 tys. zł,
d) koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje –
612.771 tys. zł.
Odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych
Wydatki z tytułu odsetek i dyskonta od obligacji wyemitowanych na międzynarodowych
rynkach finansowych zaplanowano na 2013 r. w wysokości 8.960.515 tys. zł.
Wydatki z tego tytułu stanowią największą pozycję obsługi zadłużenia zagranicznego
w 2013 r. (78,7%). Płatności dotyczą obligacji emitowanych w latach 1997 – 2013 na rynku
euro, jena japońskiego, franka szwajcarskiego i dolara amerykańskiego.
Odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek
Wydatki z tytułu odsetek i opłat od kredytów i pożyczek zaplanowane na 2013 r.
w wysokości 1.600.308 tys. zł dotyczą następujących podmiotów: Europejskiego Banku
Inwestycyjnego, Banku Światowego, Banku Rozwoju Rady Europy i Japonii (Klub Paryski
i kredyt na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich).
Wypłaty odsetek na rzecz Europejskiego Banku Inwestycyjnego szacuje się w 2013 r. na
poziomie 1.153.455 tys. zł. Odsetki dotyczą głównie kredytów na: usuwanie skutków klęsk
żywiołowych, infrastrukturę drogową, projekty związane z nauką i szkolnictwem wyższym,
jak
również
współfinansowanie
wkładu
z
budżetu
państwa
do
wybranych
programów/priorytetów w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO)
2007 - 2013.
Na wypłaty odsetek i opłat na rzecz Banku Światowego przewidziano w 2013 r.
395.589 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki i opłaty od zaciągniętych kredytów, głównie
64
na: infrastrukturę drogową, usuwanie skutków powodzi i ochronę przeciwpowodziową
dorzecza Odry, wsparcie terenów wiejskich, restrukturyzację sektora węglowego oraz
kredytów związanych z kosztami reform strukturalnych polskiej gospodarki.
Na wypłaty odsetek od kredytów z Banku Rozwoju Rady Europy przewidziano w 2013 r.
42.975 tys. zł. Na kwotę tę składają się odsetki od zaciągniętych kredytów, głównie na:
projekty ochrony przeciwpowodziowej, budownictwo czynszowe, zasilenie Funduszu dla
Śląska.
Na płatności odsetkowe związane z obsługą umów o redukcji i restrukturyzacji
zadłużenia Polski wobec wierzycieli oficjalnych zrzeszonych w Klubie Paryskim przewidziano
w 2013 r. 4.901 tys. zł. Stanowią je odsetki na rzecz Japonii, wobec której spłaty są
przewidziane do 2014 r. (tzw. opcja C). Spłata wobec pozostałych wierzycieli została
zakończona w 2009 r.
Odsetki od kredytu otrzymanego z Japonii na Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich
planowane na 2013 r. wyniosą 3.388 tys. zł.
Wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16
Począwszy od 2007 r. w części 78 bp planowane są wydatki związane z finansowaniem
zakupu samolotu F-16. W 2013 r. na wydatki z tego tytułu zaplanowano kwotę 62.297 tys. zł.
Koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje
Wydatki na sfinansowanie kosztów emisji skarbowych papierów wartościowych oraz
innych opłat i prowizji zaplanowano na 2013 r. w wysokości 612.771 tys. zł. Największą
pozycję stanowi opłata za gotowość w równowartości 96,2 mln SDR, tj. ok. 525,5 mln zł,
która będzie konieczna do uiszczenia w styczniu 2013 r., w przypadku podjęcia decyzji
o przedłużeniu dostępu Polski do środków Elastycznej Linii Kredytowej z Międzynarodowego
Funduszu Walutowego. Pozostałe koszty zaplanowane w tej pozycji dotyczą wydatków
związanych z przygotowaniem emisji obligacji na międzynarodowych rynkach finansowych,
opłat za ratingi, prowizji dla BGK i NBP z tytułu zawartych umów agencyjnych oraz innych
kosztów za usługi prawne i bankowe.
2.4.1.2. Rozliczenia z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa
Wydatki z tego tytułu zaplanowano na 2013 r. w wysokości 149.809 tys. zł. Kwota ta
obejmuje wydatki za zobowiązania kredytobiorców znajdujących się w niestabilnej sytuacji
ekonomiczno-finansowej, których ryzyko wypłat jest wysokie lub podwyższone. Dotyczy to
podmiotów należących do sektorów: transportowego oraz rolnych rynków hurtowych.
65
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?