Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
a) dla zastosowań wymienionych we wniosku istnieje już
środek ochrony roślin, który uzyskał zezwolenie, lub
niechemiczna metoda kontroli lub zapobiegania, które są
znacznie bezpieczniejsze dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub
dla środowiska;
b) zastąpienie środkami ochrony roślin lub niechemicznymi
metodami kontroli lub zapobiegania, o których mowa w lit.
a),
nie
powoduje
znaczących
niedogodności
ekonomicznych ani praktycznych;
c) różnorodność chemiczna substancji czynnych, w
stosownych przypadkach, lub metody i praktyki kierowania
uprawą roślin i zapobiegania występowania organizmów
szkodliwych są wystarczające, aby zminimalizować ryzyko
wystąpienia odporności u organizmu będącego celem
działania; oraz
d) skutki dla zezwoleń na zastosowania małoobszarowe są
uwzględnione.
2. W drodze odstępstwa od art. 36 ust. 2 państwa N
członkowskie mogą również w wyjątkowych przypadkach
zastosować ust. 1 niniejszego artykułu podczas oceny
wniosku o udzielenie zezwolenia na wprowadzanie do
obrotu środka ochrony roślin, który nie zawiera substancji
kwalifikującej się do zastąpienia lub substancji czynnej
niskiego ryzyka, jeśli dla takiego samego zastosowania w
danym państwie członkowskim istnieje i jest powszechnie
stosowana niechemiczna metoda kontroli lub zapobiegania.
253
3. W drodze odstępstwa od ust. 1 środek ochrony roślin N
zawierający substancję kwalifikującą się do zastąpienia
uzyskuje zezwolenie bez oceny porównawczej w
przypadkach, gdy konieczne jest uprzednie nabycie
doświadczenia przez zastosowanie tego środka w praktyce.
Zezwolenia takie udzielane są jednorazowo, na okres
nieprzekraczający pięciu lat.
4. W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających N
substancję kwalifikującą się do zastąpienia państwa
członkowskie regularnie, nie później niż w dniu
przedłużenia lub zmiany zezwolenia, przeprowadzają ocenę
porównawczą przewidzianą w ust. 1.
Państwa członkowskie utrzymują, wycofują lub zmieniają
zezwolenie w zależności od wyników oceny
porównawczej.
5. W przypadku gdy państwo członkowskie podejmie N
decyzję o wycofaniu lub zmianie zezwolenia zgodnie z ust.
4, takie wycofanie lub zmiana stają się skuteczne trzy lata
po podjęciu decyzji przez państwo członkowskie lub z datą
zakończenia okresu zatwierdzenia substancji kwalifikującej
się do zastąpienia, w przypadku gdy ten okres kończy się
wcześniej.
6. O ile nie postanowiono inaczej, zastosowanie mają N
wszystkie przepisy dotyczące zezwoleń wydawanych na
mocy niniejszego rozporządzenia.
Art.51
Rozszerzenie zakresu zezwoleń na zastosowania
254
małoobszarowe
1. Posiadacz zezwolenia, podmioty urzędowe lub naukowe N
zajmujące się sprawami rolnictwa, branżowe organizacje
rolnicze lub użytkownicy profesjonalni mogą wystąpić o
rozszerzenie zakresu zezwolenia na wprowadzanie do
obrotu środka ochrony roślin, który uzyskał już zezwolenie
w danym państwie członkowskim, na zastosowania
małoobszarowe dotychczas nieobjęte tym zezwoleniem.
2. Państwa członkowskie rozszerzają zakres zezwolenia, N
pod warunkiem że:
a) zamierzone zastosowanie ma charakter małoobszarowy;
b) spełnione są warunki, o których mowa w art. 4 ust. 3 lit.
b), d) i e) oraz w art. 29 ust. 1 lit. i);
c) rozszerzenie leży w interesie publicznym; oraz
d) osoby lub podmioty, o których mowa w ust. 1,
przedłożyły dokumentację i informacje uzasadniające
rozszerzenie, w szczególności dane dotyczące poziomu
pozostałości oraz, w stosownych przypadkach, dane
dotyczące oceny ryzyka dla użytkowników, pracowników i
osób postronnych.
3. Państwa członkowskie mogą podejmować środki mające N
na celu ułatwienie składania wniosków o rozszerzenie na
zastosowania małoobszarowe wydanych już zezwoleń na
wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu lub
zachęcające do składania takich wniosków.
4. Rozszerzenie może przybrać formę zmiany istniejącego N
255
zezwolenia lub formę odrębnego zezwolenia, zgodnie z
procedurami
administracyjnymi
danego
państwa
członkowskiego.
5. Jeżeli państwa członkowskie rozszerzają zakres N
zezwolenia na zastosowania małoobszarowe, informują o
tym w razie konieczności posiadacza zezwolenia i zwracają
się do niego o odpowiednią zmianę etykietowania.
W przypadku gdy posiadacz zezwolenia odmówi, państwo
członkowskie zapewnia pełne i dokładne poinformowanie
użytkowników o instrukcjach stosowania poprzez oficjalną
publikację lub na oficjalnej stronie internetowej.
Oficjalna publikacja lub w stosownych przypadkach
etykieta zawiera odesłanie do odpowiedzialności osoby
stosującej dany środek ochrony roślin w przypadku braku
skuteczności lub fitotoksyczności środka, dla którego
wydano zezwolenie na zastosowania małoobszarowe.
Rozszerzenie zakresu zezwolenia na zastosowania
małoobszarowe jest oddzielnie podane w etykiecie.
6. Rozszerzenia na podstawie niniejszego artykułu są N
oddzielnie wskazane; oddzielnie wskazane jest również
odniesienie do ograniczenia odpowiedzialności.
7. Wnioskodawcy, o których mowa w ust. 1, mogą również N
składać wnioski o zezwolenie na zastosowania
małoobszarowe dla środka ochrony roślin, zgodnie z art. 40
ust. 1, pod warunkiem że dany środek ochrony roślin
uzyskał zezwolenie w tym państwie członkowskim.
256
Państwa członkowskie zezwalają na takie zastosowania
zgodnie z przepisami art. 41, pod warunkiem że
zastosowania takie są uważane także za małoobszarowe w
państwach członkowskich, w których składany jest
wniosek.
8. Państwa członkowskie ustanawiają i regularnie T
Art. 6
Art. 6. Zastosowania małoobszarowe środka
aktualizują wykaz zastosowań małoobszarowych.
ochrony roślin, o których mowa w art. 51 ust.
9. Do dnia 14 grudnia 2011 r. Komisja przedstawia N
8 rozporządzenia 1107/2009, obejmują:
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
1) rośliny, które nie są powszechnie
dotyczące ustanowienia europejskiego funduszu wsparcia
uprawiane na terytorium Rzeczypospolitej
dla drobnych zastosowań, w stosownych przypadkach wraz
Polskiej, lub produkty roślinne uzyskane z
z odpowiednim wnioskiem legislacyjnym.
tych roślin;
10. O ile nie postanowiono inaczej, zastosowanie mają N
2) rośliny, które są powszechnie uprawiane na
wszystkie przepisy dotyczące zezwoleń wydawanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
mocy niniejszego rozporządzenia.
produkty roślinne uzyskane z tych roślin oraz
organizmy dla nich szkodliwe, które nie
występują na nich powszechnie.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa
określi,
w
drodze
rozporządzenia,
zastosowania małoobszarowe środka ochrony
roślin, o których mowa w art. 51 ust. 8
rozporządzenia nr 1107/2009, poprzez
wskazanie roślin lub produktów roślinnych
uzyskanych z tych roślin oraz organizmów dla
nich szkodliwych, o których mowa w ust. 1,
mając na względzie powierzchnię upraw
257
środek ochrony roślin, który uzyskał zezwolenie, lub
niechemiczna metoda kontroli lub zapobiegania, które są
znacznie bezpieczniejsze dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub
dla środowiska;
b) zastąpienie środkami ochrony roślin lub niechemicznymi
metodami kontroli lub zapobiegania, o których mowa w lit.
a),
nie
powoduje
znaczących
niedogodności
ekonomicznych ani praktycznych;
c) różnorodność chemiczna substancji czynnych, w
stosownych przypadkach, lub metody i praktyki kierowania
uprawą roślin i zapobiegania występowania organizmów
szkodliwych są wystarczające, aby zminimalizować ryzyko
wystąpienia odporności u organizmu będącego celem
działania; oraz
d) skutki dla zezwoleń na zastosowania małoobszarowe są
uwzględnione.
2. W drodze odstępstwa od art. 36 ust. 2 państwa N
członkowskie mogą również w wyjątkowych przypadkach
zastosować ust. 1 niniejszego artykułu podczas oceny
wniosku o udzielenie zezwolenia na wprowadzanie do
obrotu środka ochrony roślin, który nie zawiera substancji
kwalifikującej się do zastąpienia lub substancji czynnej
niskiego ryzyka, jeśli dla takiego samego zastosowania w
danym państwie członkowskim istnieje i jest powszechnie
stosowana niechemiczna metoda kontroli lub zapobiegania.
253
3. W drodze odstępstwa od ust. 1 środek ochrony roślin N
zawierający substancję kwalifikującą się do zastąpienia
uzyskuje zezwolenie bez oceny porównawczej w
przypadkach, gdy konieczne jest uprzednie nabycie
doświadczenia przez zastosowanie tego środka w praktyce.
Zezwolenia takie udzielane są jednorazowo, na okres
nieprzekraczający pięciu lat.
4. W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających N
substancję kwalifikującą się do zastąpienia państwa
członkowskie regularnie, nie później niż w dniu
przedłużenia lub zmiany zezwolenia, przeprowadzają ocenę
porównawczą przewidzianą w ust. 1.
Państwa członkowskie utrzymują, wycofują lub zmieniają
zezwolenie w zależności od wyników oceny
porównawczej.
5. W przypadku gdy państwo członkowskie podejmie N
decyzję o wycofaniu lub zmianie zezwolenia zgodnie z ust.
4, takie wycofanie lub zmiana stają się skuteczne trzy lata
po podjęciu decyzji przez państwo członkowskie lub z datą
zakończenia okresu zatwierdzenia substancji kwalifikującej
się do zastąpienia, w przypadku gdy ten okres kończy się
wcześniej.
6. O ile nie postanowiono inaczej, zastosowanie mają N
wszystkie przepisy dotyczące zezwoleń wydawanych na
mocy niniejszego rozporządzenia.
Art.51
Rozszerzenie zakresu zezwoleń na zastosowania
254
małoobszarowe
1. Posiadacz zezwolenia, podmioty urzędowe lub naukowe N
zajmujące się sprawami rolnictwa, branżowe organizacje
rolnicze lub użytkownicy profesjonalni mogą wystąpić o
rozszerzenie zakresu zezwolenia na wprowadzanie do
obrotu środka ochrony roślin, który uzyskał już zezwolenie
w danym państwie członkowskim, na zastosowania
małoobszarowe dotychczas nieobjęte tym zezwoleniem.
2. Państwa członkowskie rozszerzają zakres zezwolenia, N
pod warunkiem że:
a) zamierzone zastosowanie ma charakter małoobszarowy;
b) spełnione są warunki, o których mowa w art. 4 ust. 3 lit.
b), d) i e) oraz w art. 29 ust. 1 lit. i);
c) rozszerzenie leży w interesie publicznym; oraz
d) osoby lub podmioty, o których mowa w ust. 1,
przedłożyły dokumentację i informacje uzasadniające
rozszerzenie, w szczególności dane dotyczące poziomu
pozostałości oraz, w stosownych przypadkach, dane
dotyczące oceny ryzyka dla użytkowników, pracowników i
osób postronnych.
3. Państwa członkowskie mogą podejmować środki mające N
na celu ułatwienie składania wniosków o rozszerzenie na
zastosowania małoobszarowe wydanych już zezwoleń na
wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu lub
zachęcające do składania takich wniosków.
4. Rozszerzenie może przybrać formę zmiany istniejącego N
255
zezwolenia lub formę odrębnego zezwolenia, zgodnie z
procedurami
administracyjnymi
danego
państwa
członkowskiego.
5. Jeżeli państwa członkowskie rozszerzają zakres N
zezwolenia na zastosowania małoobszarowe, informują o
tym w razie konieczności posiadacza zezwolenia i zwracają
się do niego o odpowiednią zmianę etykietowania.
W przypadku gdy posiadacz zezwolenia odmówi, państwo
członkowskie zapewnia pełne i dokładne poinformowanie
użytkowników o instrukcjach stosowania poprzez oficjalną
publikację lub na oficjalnej stronie internetowej.
Oficjalna publikacja lub w stosownych przypadkach
etykieta zawiera odesłanie do odpowiedzialności osoby
stosującej dany środek ochrony roślin w przypadku braku
skuteczności lub fitotoksyczności środka, dla którego
wydano zezwolenie na zastosowania małoobszarowe.
Rozszerzenie zakresu zezwolenia na zastosowania
małoobszarowe jest oddzielnie podane w etykiecie.
6. Rozszerzenia na podstawie niniejszego artykułu są N
oddzielnie wskazane; oddzielnie wskazane jest również
odniesienie do ograniczenia odpowiedzialności.
7. Wnioskodawcy, o których mowa w ust. 1, mogą również N
składać wnioski o zezwolenie na zastosowania
małoobszarowe dla środka ochrony roślin, zgodnie z art. 40
ust. 1, pod warunkiem że dany środek ochrony roślin
uzyskał zezwolenie w tym państwie członkowskim.
256
Państwa członkowskie zezwalają na takie zastosowania
zgodnie z przepisami art. 41, pod warunkiem że
zastosowania takie są uważane także za małoobszarowe w
państwach członkowskich, w których składany jest
wniosek.
8. Państwa członkowskie ustanawiają i regularnie T
Art. 6
Art. 6. Zastosowania małoobszarowe środka
aktualizują wykaz zastosowań małoobszarowych.
ochrony roślin, o których mowa w art. 51 ust.
9. Do dnia 14 grudnia 2011 r. Komisja przedstawia N
8 rozporządzenia 1107/2009, obejmują:
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
1) rośliny, które nie są powszechnie
dotyczące ustanowienia europejskiego funduszu wsparcia
uprawiane na terytorium Rzeczypospolitej
dla drobnych zastosowań, w stosownych przypadkach wraz
Polskiej, lub produkty roślinne uzyskane z
z odpowiednim wnioskiem legislacyjnym.
tych roślin;
10. O ile nie postanowiono inaczej, zastosowanie mają N
2) rośliny, które są powszechnie uprawiane na
wszystkie przepisy dotyczące zezwoleń wydawanych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
mocy niniejszego rozporządzenia.
produkty roślinne uzyskane z tych roślin oraz
organizmy dla nich szkodliwe, które nie
występują na nich powszechnie.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa
określi,
w
drodze
rozporządzenia,
zastosowania małoobszarowe środka ochrony
roślin, o których mowa w art. 51 ust. 8
rozporządzenia nr 1107/2009, poprzez
wskazanie roślin lub produktów roślinnych
uzyskanych z tych roślin oraz organizmów dla
nich szkodliwych, o których mowa w ust. 1,
mając na względzie powierzchnię upraw
257
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik
-
740-cz-I
› Pobierz plik