eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-I

Długość tego okresu zostaje ustalona w oparciu o:
a) Czas niezbędny do dostarczenia żądanych informacji;
b) Czas niezbędny do przeprowadzenia procedury;
c) W stosownych przypadkach-potrzebę ustalenia spójnego
programu prac, zgodnie z art. 18.
Art.18
Program prac




Komisja może ustalić program prac grupujących podobne N
substancje czynne, wyznaczając priorytety na podstawie
potencjalnego niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i
zwierząt lub dla środowiska oraz uwzględniając w jak
największym stopniu potrzebę skutecznej kontroli i
przeciwdziałania odporności zwalczanych organizmów
szkodliwych. Program ten może wymagać od
zainteresowanych stron przedłożenia
wszelkich
niezbędnych danych państwom członkowskim, Komisji
oraz Urzędowi w terminie przewidzianym w programie.
Program obejmuje:
a) procedury dotyczące składania i oceny wniosków o
przedłużanie zatwierdzeń;
b) niezbędne dane, które należy przedłożyć, obejmujące
środki służące ograniczeniu do minimum testów na
zwierzętach, w szczególności stosowanie metod testowania
bez udziału zwierząt oraz stosowania inteligentnych
strategii testowania;
c) terminy przedkładania takich danych;
d) zasady dotyczące przedkładania nowych informacji;

193
e) terminy sporządzania oceny i podejmowania decyzji;
f) przydzielenie oceny substancji czynnych państwom
członkowskim z uwzględnieniem równowagi między
obowiązkami i pracą, którą należy wykonać, między
poszczególnymi państwami członkowskimi pełniącymi rolę
sprawozdawców
Art.19
Środki wykonawcze




Rozporządzenie przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną, N
o której mowa w art. 79 ust. 3, ustanawia przepisy
niezbędne do wprowadzenia w życie procedury
przedłużenia, w tym -w stosownych przypadkach-
realizacji programu prac przewidzianego w art. 18.

Art.20
Rozporządzenie dotyczące przedłużenia




1. Zgodnie z procedurą regulacyjną przewidzianą art. 79 N
ust. 3 zostaje przyjęte rozporządzenie, które przewiduje, że:
a) zatwierdzenie substancji czynnej zostaje przedłużone, z
zastrzeżeniem warunków i ograniczeń, w stosownych
przypadkach; lub

b) zatwierdzenie substancji czynnej nie zostaje
przedłużone.

2. W przypadku gdy przesłanki przemawiające za N
nieodnawianiem zatwierdzenia nie dotyczą ochrony
zdrowia lub środowiska, rozporządzenie, o którym mowa w
ust. 1, przewiduje
okres na zużycie zapasów,
nieprzekraczający sześciu miesięcy, dla sprzedaży i

194
dystrybucji, a także okres nie dłuższy niż jeden rok dla
wyprzedaży, składowania i zużycia istniejących zapasów
danych środków ochrony roślin. Okres na zużycie zapasów,
dla sprzedaży i dystrybucji, uwzględnia normalny okres
stosowania środka ochrony roślin, ale łączny okres na
zużycie zapasów nie przekracza 18 miesięcy.

W przypadku wycofania zatwierdzenia lub jeżeli
zatwierdzenie nie zostaje przedłużone ze względu na
bezpośrednie niebezpieczeństwo dla zdrowia ludzi lub
zwierząt lub dla środowiska, dane środki ochrony roślin
zostają natychmiast wycofane z obrotu.

3. Zastosowanie ma art. 13 ust. 4.
N

Art.21
Przegląd zatwierdzenia




1. Komisja może w każdej chwili dokonać przeglądu N
zatwierdzenia substancji czynnej. Bierze pod uwagę
wniosek państwa członkowskiego o przegląd zatwierdzenia
substancji czynnej - w świetle nowej wiedzy naukowej i
technicznej oraz danych z monitorowania - w tym w
przypadku gdy z przeglądu zatwierdzeń zgodnie z art. 44
ust. 1 wynika, że realizacja celów ustanowionych

zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (iv) i lit. b) ppkt (i) oraz z
art. 7 ust. 2 i 3 dyrektywy 2000/60/WE jest zagrożona.

W przypadku gdy w świetle najnowszej wiedzy naukowej i
technicznej Komisja uzna, że istnieją powody, aby uważać,
iż dana substancja przestała spełniać kryteria zatwierdzenia

195
przewidziane w art. 4, lub nie zostały dostarczone dalsze
informacje wymagane zgodnie z art. 6 lit. f), informuje o
tym państwa członkowskie, Urząd i producenta substancji
czynnej,
wyznaczając
producentowi
termin
na
przedstawienie swoich uwag.

2. Komisja może zwrócić się do państw członkowskich i do N
Urzędu o opinię lub o pomoc naukową lub techniczną.
Państwa członkowskie mogą przedstawić swoje uwagi w
terminie trzech miesięcy od daty otrzymania wniosku.
Urząd przedstawia Komisji opinię lub wyniki swoich prac
w terminie trzech miesięcy od daty otrzymania wniosku.

3. W przypadku gdy Komisja uzna, że kryteria N
zatwierdzenia przewidziane w art. 4 przestały być spełniane
lub nie zostały dostarczone dalsze informacje wymagane
zgodnie z art. 6 lit. f), rozporządzenie w celu wycofania lub
zmiany zatwierdzenia zostaje przyjęte zgodnie z procedurą
regulacyjną, o której mowa w art. 79 ust. 3.

4. Zastosowanie mają art. 13 ust. 4 i art. 20 ust. 2.
N
Art.22
Substancje czynne niskiego ryzyka




1. W drodze odstępstwa od art. 5, substancja czynna speł- N
niająca kryteria przewidziane w art. 4 zostaje zatwierdzana
na okres nieprzekraczający 15 lat, jeżeli uważa się ją za
substancję czynną niskiego ryzyka i można oczekiwać, że
środki ochrony roślin zawierające tę substancję stwarzają
jedynie niskie ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla
środowiska, zgodnie z art. 47 ust. 1.


196
2. Zastosowanie mają art. 4 i art. 6-21 oraz pkt 5 załącznika N
II. Substancje czynne niskiego ryzyka wymienia się
oddzielnie w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 13 ust.
4.

3. Komisja może dokonać przeglądu i w razie konieczności N
określić kryteria zatwierdzania substancji czynnej jako
substancji czynnej niskiego ryzyka zgodnie z art. 78 ust. 1
lit. a).
Art.23
Kryteria zatwierdzania substancji podstawowych




1. Substancje podstawowe zatwierdzane są zgodnie z ust.6. N
W drodze odstępstwa od art. 5 zatwierdzenie udzielane

jest na czas nieokreślony.

Do celów ust. 2-6 substancja podstawowa to substancja
czynna, która:

a) nie jest substancją potencjalnie niebezpieczną; oraz

b) nie ma nieodłącznej zdolności do oddziaływania na
układ endokrynny, działania neurotoksycznego lub
immunotoksycznego; oraz

c) nie jest stosowana głównie do celów ochrony roślin, ale
mimo to jest przydatna w ochronie roślin, bezpośrednio lub
w środku składającym się z tej substancji i prostego
rozpuszczalnika; oraz

d) nie jest wprowadzana do obrotu jako środek ochrony
roślin.

Dla celów niniejszego rozporządzenia substancja czynna
spełniająca kryteria „środka spożywczego" określone w art.

197
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 84 . [ 85 ] . 86 ... 100 ... 120

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: